Frysen vatten???

I

ilse_pilse83

Kanske en konstig fråga: men finns det någonting jag kan göra mot frysen vatten?

Vatten fryser jättesnabbt. Har ni kanske et tipps att det fryser inte så snabbt? Finns där grejer till salu kanske?

Jag är från Holland, därför är frågan kanske konstig, och skriver jag inte perfekt svenska!:D

Sv: Frysen vatten???

Kan detta vara nått? http://www.thermobar.se/

Själv har jag inte så många hästar. Hos mig räcker det med att servera uppvärmt vatten i baljorna på morgonen och de har isfritt vatten i stort sett hela dagen.

jag brukar ha i varmvatten i hinkarna dock inte jättevarmt o sen lägger jag lite hö o hinken så kan hästen ha sönder isen lätt själv.

Vi har byggt egna vintervattenanläggningar till hagara. En väl isolerad låda i plywood med värmeslinga i botten och så ett runt hål på översidan för en bred vattentunna. Tunnan sänks ner i lådan så den är i kontakt med värmeslingan, och vips så fryser det nästan aldrig, bara om det är supermycket minus hela natten kan man ha lite is på ytan. Men den som bygger måste ha bra kunskap i elinstallationer så man inte riskerar ge hästarna elstötar. :crazy::)

Lägg 2 pet-plaskor (läskflaskor i plast) med varmvatten i vattenbaljan. Byt dem varje dag till flaskor med nytt varmt vatten. Detta hindrar inte helt att vattnet fryser, men det tar iaf längre tid och iom att du har två flaskor så rör de lite på sig om hästen dricker. Då fryser vattnet inte heller lika snabbt. Ett budgettips. :)

Vi fyller på vatten i hinkarna på förmiddagen när vi är kvar o mockar. Strax innan vi åker hem, värmer vi två vattenkokarkannor vatten till vardera hinkarna och fyller på, så håller sig vattnet ett tag i alla fall.

Det beror ju lite på i vilket fall om det är i en balja ute i hagen eller om det är vattenkopparna i stallet. Om det är ute i en balja kan du t.ex lägga en boll eller liknande som får flyta runt, då fryser inte vattnet lika snabbt. Eller så kan man ösa i en spann varmt vatten ibland så håller det lite längre. :laugh: Däremot är det i stallet och vattenledningar vet jag inte riktigt...

Gott nytt år!

Jag kan bara säga- Thermobar:love:

Jag har hållit på och uslas med vattenhinkar hit och dit som har frusit vintertid. Men så köpte jag en 44 (tror jag) liters thermobar och jag ångrar det inte en sekund! Det är nog det bästa köp i hästväg jag har gjort. Skulle aldrig i livet byta tillbaka till att krångla med hinkar som fryser igen. Hästarna har alltid lätt tempererat vatten att dricka, och de dricker verkligen mycket mer nu när de alltid har tillgång till vatten ute.

Tack:bow::bow: Jag har ett badkar i hagan, och en stor hink i stallet. Jag använder nu bara hinken! Men tack för alla svar!

Kom gärna förbi och kolla hur jag löst vattnet till mina utegångshästar;)

Termobar är det absolut bästa alternativet eller nått liknande uppvärmt. Men om du är osm jag o inte riktigt kan lägga dom pengarna på ett uppvärmt badkar så köp en rund svart plasttunna. "mjuk" hårdplast, känns lite som gummi. Klä in den i isolering o sätt plast/vindpapp utanpå så inte hästarna kommer åt isoleringen. Ställ den på ett upphöjt galler med isolering på o även där plast eller papp utanpå. Då har du ett vattenkar som håller vattnet tinat med undantag på en liten hinna uppepå. Men ett par hinkar varmt vatten o det är borta.!! Fungera till o med nu när vi har 11minus! En billig o bra variant. Fungerar jättebra trots att vi har hästarna på lösdrift. Men dom har tillgång till vatten dygnet runt:laugh:

Hur har du löst det? Nyfiken eftersom jag antagligen snart kommer få samma problem.

Ska inte köpa en thermobar, men visste inte att de fanns. Men häst går nu på lösdrift, men efter sommarn ska hon flytta igen (vet inte vart hon ska). Liten synd när jag köper en thermobar, och att jag behöver den kanske inte nästa år.... Vi fyller nu vatten några gånger om dan, funkar, men kostar tid! Var nyficken hur ni löser problemet med vattnet! Men en thermobar är ju smart!

Jag var sugen på en thermobar, men måste erkänna att jag ryggade tillbaka på priset. För de pengarna kan jag spöna om hela stallet, vilket känns viktigare :p

I nuläget fyller jag på varmvatten i baljan på morgonen, sedan fyller jag på mer ett par ggr under dagen. Det brukar hålla sig isfritt då trots att det är rejält med minusgrader.
Planen för framtiden lutar åt en egenbyggd isolerad vattentunna :)

Vi har en thermobar. Det är helt suveränt! Nu ikväll är det -12 grader ute och vattnet är ljummet. Inget ishackande och hästarna har alltid tillgång till vatten utan att jag måste ut och slå hål på isen flera ggr per dag. Rekommenderas varmt!

Ang priset på thermobar, köpte min begagnad (oanvänd!) för ca halvapriset mot ny. Värt varenda öre (för mig)! Tar massa tid att hacka is och bära fram och tillbaks med bottenfrusna hinkar varje dag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Jag måste för första gången i mitt liv skriva ett CV och det går rätt dåligt. Problemet är att jag arbetat på mina arbetsplatser väldigt...
Svar
16
· Visningar
770
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V