Frysande häst Vad göra man?

G

Grållens vän

Min valack här hemma fryser som en gris i hagen nu sen det blivit något kyligare ute. Hans täcke hjälper inte mycket, vad sjutton gör man han vill ju bara in.. Han kan ju inte direkt stå inne till i vår och sommar även om han verkar vilja det:( .. Vad hade ni gjort med er pålle????

Var får man tag på billiga bra täcken med hel hals ???

Sv: Frysande häst Vad göra man?

Vad har han för täcke? Lägg ett fleec eller ull täcke under hans fodrade regn täcke så kan han hålla värmen. Se även till att han har fri tillgång till hö hela dagen.

Dom har fri tillgång til hösilage i hagen men han vill inte äta ute.

Han har fleece under sitt regntäcke. Så sålångt bordde han inte frysa tycker jag..

Men han lägger ingen ordentlig vinter päls heller blir inte klok på honom alltså så jag ville bara ha mer tips och råd:-)..

Och jag är ytterst tacksam över dina råd:-)....

Han har ett lätt fodrat täcke inget märkes täck plus en tjock fleece som min svärmor ha sytt...

Ulltäcke brukar vara bra på frusna hästar då de håller värmen otroligt bra.Se till att hästen inte blir blöt och den borde få hö att tugga på för att hålla värmen uppe sjäv.För att få tag på ett billigt halstäcke kan du kolla på traderas hemsida, där kan man verkligen fynda ibland.Har själv köpt ett helt nytt regntäcke(bucas)för bara 150kr!!så det kan löna sig om man hittar nåt man vill ha.:)

prova med att lägga ut halm, kanske vara så att han ratar silaget pga att det är frostnupet. så testa halm istället..

antar att ni inte har någon skrittmaskin som han kan gå sig varm i heller, men det kanske finns nån hästkompis som "jagar" lite mera så att han får röra sig..

ge även olja i fodret (2-3 dl), för hästen gör av med mycket energi när den fryser och nehöver lite extra..

oj är inte så snabb...ser att han redan har mat ute.

Om du står ut med att vara hård så finns det ett mkt enkelt sätt att få pållen att äta hö ute.
Låt bli att ge den hö inne och dra ner på krafftfodret så att han blir HUNGRIG.
Det brukar inet ta många dagar innan de fattar principen.

Det är inget alternativ för han rasar som sjutton i vikt om jag drar av nåt på fodret...

Göd hästen!

En fet häst fryser inte! (nu menar jag inte att hästen ska bli enorm utan bara MER HULL)

Skaffa sedan ett vintertäcke, regntäcke är på tok för svalt oavsett om du har ett fleece under om hästen är kall.
200 g eller 300 g beroende på hurpass kallt ni har det.

Göd hästen!

En fet häst fryser inte! (nu menar jag inte att hästen ska bli enorm utan bara MER HULL)

Skaffa sedan ett vintertäcke, regntäcke är på tok för svalt oavsett om du har ett fleece under om hästen är kall.
200 g eller 300 g beroende på hurpass kallt ni har det.

Tyvärr finns det hästar i ordentligt gott hull, som likförbaskat fryser =/ Min valack t ex. Så det är ingen patentlösning.

/Alexandra - som håller med Mitrolle i sak - en rund häst med isolerande fettlager fryser mindre så prova gärna ha honom rundare/i högre hull. Däremot vände jag mig lite emot generaliseringen.

Som de andra har skrivit.- högre hull o du kan ha ett tjockt stalltäcke under. Jacsons ligger jättebra, billiga o finns i 3 tjocklekar.

Nästa gång som du köper utetäcke(klarar väta) köp med halv hals/ rakskuren, så blir den inte blöt på bogen.

Tack för alla svar ni är guld värda....

Min häst fryser oxå mkt särskilt i regn. Jag köpte ett 200 grams halstäcke från horseware,nu e det mkt bättre. e det riktigt skitväder så har han inetäcket under. Och så går han alltid in vid 13-14 om vädret e dåligt. Annars blir han bara stel o tappar vikt.

Jag vet problemet, han får äta mycket för att hålla hull vi ska i väg i helgen föra att köpa ett ordentligt täcke till honom mitt sto däremot skulle nog utan problem kunna sova ute året om, men hon får en grym vinter päls...

*knapplån*

Jodå en fet häst fryser - mina valrossar till ston (som fick gå på odlad vall i somras och har lagt på sig ALLDELES för mycket fryser så de skallrar tänder...

Jag säger som de andra - ulltäcke under och ett fluffigt vintertäcke över - då borde han väl inte frysa? :)

Men köp ett tjockare täcke med hals då?? Och ge massa hö! Såg nu att han hade hösilage, är du säker på att det är bra? Att det inte är mögligt eller frostigt?

Regntäcke är ganska kallt, mina går med tjocka täcken med hals nu. Det regnar hela tiden och det är rått och blåsigt.

Senast ändrad:

Hösilgaet är ok för jag lägger in det på kvällen och drar inte ut det dom ska ha i hagen förrens på morgonen och det är av topp kvalitet enligt provet vi gjorde:-)..

Ska i väg och leta täcke till honom nu i helgen:-)....

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023