Karin87

Trådstartare
Hur märker man om hästen fryser?
Har hört någonstans att de kan "skaka", stämmer det? Då måste de väl frysa ganska ordentligt eller?
Det jag vet är att de kan äta för att hålla värmen eller om de fryser, men finns det några fler "symptom"?

Sv: Frysa?

Jag vet faktiskt ite , haha , min häst är sån som skakar om hon fryser elelr om det regnar för mkt. Hon kanske har en för liten hage eller för lerig så hon inte rör sig ordentligt

mina hästar brukar bli väldigt "spända" i muskelaturen, särskilt bak. en "förklaring" jag hört varför hästar och hundar kan börja skaka är att det är just för att hålla värmen, dock vet jag inte om det verkligen är så.

mitt halvblod är ganska "frusen" av sig, dock har han aldrig skakat. men särskilt på hösten (i kalla regn) så blir han väldigt spänd i muskelaturen om det regnar och han är otäckad. även shettisarna kan bli "spända" om det är ihållande regn/slask väder och behöver då ett tunnfodrat regntäcke på sig, tar ingen lång stund innan dom slappnar av i musklerna igen.

På en del hästar kan man se att hårstråna "reser" sig så de ser lite raggiga ut om de fryser.Vissa hästar skakar,andra spänner baken och kryper ihop.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
448
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv