Frysa hösilage....

S

snofflan

Funkar det att förvara hösilaget i frysen och sen ta fram o töa o fodra med?

Sv: Frysa hösilage....

Det är inga problem att fodra med silage som varit fryst. Man förvarar oftast silaget utomhus så på vintern blir det ju kallt. Då är det praktiskt att inte ha så låg TS-halt = lättare att fodra med.

*nyfiken* - har du en väldigt stor frysbox?

Till er båda: gud så bra! :-)

Till Prick: har en vanlig frysbox, iofs ganska stor men inte överdrivet. Vi har börjat införskaffa "småbalar" á 70 kg och som går förmodligen i vär gamla frys. Eftersom det brukar vara så milda vintrar här i skåne så är det ju super om man kan förvara det kallt.

Det går prima. Jag gör så hela somrarna. Hösilaget i frysbox, och så tar jag fram och ger. Tinar det faktiskt inte ens, det tinar så himla fort när man tar fram det.

Det är väl därför h*n vill frysa in det? Kyla ökar ju hållbarheten. En liten 70-kg-bal räcker väl ändå inte såå länge även om man har få hästar.

Det är ju precis det jag säger, 70 kg till två hästar räcker ju inte så länge att det är vits att frysa in det...

Har bara 3 hästar o balen kommer att gå åt ganska snabbt i alla fall men nu är det så att min kära pappa har fått för sig att ha det i frysen fall i fall så jag ville försäkra mig om att det inte var farligt. Han har dock fixat frysen så den har blivit som en typ kyl i stället. Fryser inte helt med andra ord.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
728
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka