Frustrerad

Mia_R

Trådstartare
"Min" stackars sötnos som adopterat mig får spö av en grannkatt så jag vet inte ens om han är kvar i omgivningarna. :cry: Jag hörde honom åka på stryk förra natten och nu är han helt försvunnen. :(

Jag har lekt med tanken på att dra in honom genom fönstret eller dörren när han kommit för att få mat, men inte velat "förgripa" mig på honom, ngt jag bittert ångrar nu.

När jag lockar kommer bara den röde hannen, visst skulle jag kunna tänka mig att dra in honom i vänta på veterinären ska få göra sitt jobb och knipsa paktetet, men det är ju den andre katten jag vill hjälpa, r den hemlöse. Den röde har ju redan ett hem även om han terroriserar gårdskatterna. :crazy:

Ska jag fånga honom om han kommer tillbaka eller låta "naturen" ha sin gång och hoppas att den röde inte jagar bort honom för gott? :confused:
 
Sv: Frustrerad

Usch, vilken jobbig sits!
Jag vet inte vad som är lämpligast att göra men jag hade inte haft hjärta att höra honom få mera stryk så jag hade kattnappat honom in i värmen och hoppats på det bästa.
Hoppas han kommer tillbaks!
 
Sv: Frustrerad

Prova att ta in honom och låt honom vara i ett lugnt litet rum så att han kan lugna sig där. T.o.m min "vildkatt" som inte lät någon komma så nära som du har kommit "din" accepterade att vara i pannrummet i 16 dagar när vi väl hade lyckats fånga in och kastrera henne. Jag trodde att hon skulle vara så stressad att hon flög utmed väggarna men det var hon inte. Däremot pratade hon väldigt mycket och det märktes att hon tyckte mitt sällskap var helt ok så länge det bara var jag och så länge jag rörde mej lungt.

Det gör ju så ont i hjärat att se dessa olyckliga stackare, jag hoppas att han kommer tillbaka så att han kan få ett tryggt hem.
 
Sv: Frustrerad

Jag får nog så lov att försöka rädda honom på ngt vis, bara han kommer tillbaka. Igår så när jag lockade så var det bara den röde som kom smygandes, inget ljud från honom i natt och ingen katt i morse heller. :cry:

Hoppas han kommer "hem" och att han inte är så nervös att jag inte får ta i honom, han blir så ängslig när han fått stryk. Vet inte riktigt hur jag ska göra med honom bara, jag har ju redan två egna katter. :(
 
Sv: Frustrerad

Det är bara att inse att det här inte funkar. :cry:

Jag fick tag på honom häromkvällen och drog in honom genom fönstret när han kom för att äta. Nu har han legat under en byrå i över två dygn, han har ätit lite och jag har ställt både mat och vatten + en låda bredvid.

Nu när jag kom hem från hästarna så känner jag att det luktar kattpiss. Han har struntat i lådan och pissat på mina möbler istället! :eek: En duk ligger i tvätten men jag lyckas inte hitta var han har kissat mer. :crazy:

Jag är rädd att mina pojkar ska ta efter och om han inte vill använda lådan så är det ett jätteproblem! Nu har jag stängt in mina och öppnat fönstret så han kan hoppa ut om han vill. För första gången sedan han kom smyger han omkring här inne och har inte visat ngn tendens att hoppa ut, men jag kan ju inte ha kvar honom om han ska pissa på möbler och väggar. :(
 
Sv: Frustrerad

Jag är i samma sits som du. Det funkar ju inte om katten ska förstöra ens hem..

Vi har en vildkatt som stryker här. Jag har matat honom när det varit som kallast och de senaste två veckorna är han ordentligt skadad från slagsmål..Hela nacken och halsen är ett enda stort blödande sår. Numera kan jag klappa honom lite om jag sitter ner när han äter. Lockade in honom i stallet häromdagen, för min tanke var som din, att få honom till veterinären för kastrering och ompyssling av såren. Han sprayade och kissade över precis hela stallet som nu stinker.
Jag blev rädd att han gör sig hemmastadd och sedan jagar bort mina katter :(
så jag släppte ut honom igen..
 
Sv: Frustrerad

Han var framme igår kväll, jamar och stryker sig efter väggarna och möbler men gömmer sig under säng och byrå och visar märkligt nog inga tecken på att försöka hoppa ut trots att fönstret är öppet. Jag öppnade det en stund nu på morgonen med ifall han ville gå men han låg och tryckte under sängen när jag åkte till jobbet. Om han bara ville använda lådan så skulle jag inte vara så orolig, nu vet jag ju inte vad som väntar när jag kommer hem och jag vill ju inte skrämma stackaren ännumera genom att dra fram honom och slänga ut honom. :crazy:

Bara han inte pissar ner säng och väggar, skita kommer han garanterat att behöva göra och då hoppas jag verkligen att han använder lådan! :eek: Har beställt kastrering av min lillkille, skulle vara väldigt praktiskt om jag kunde få den vite fixad på samma gång. :idea:

Hoppas, hoppas, hoppas att han gått på lådan medan jag är borta idag. :bow:
 
Sv: Frustrerad

Har du tagit bort alla mjuka saker och lagt plast (pressening,gammalt duschdrapperi eller dyl)?
Vad har katten krafsat i förut när han ska kissa?
Ibland har jag använt mig av vanlig jord i lådan för att successivt byta ut till kattsand
Det är möjligt att han markerar revir och då bör det hjälpa med kastreringen.
 
Sv: Frustrerad

Ett tips är att ha flera kattlådor om du har fler än en katt, oftast ska de väl ha varsin för att det ska funka bäst. Men det kanske du redan har. Hoppas verkligen att katten mjuknad lite och börjar använda lådan så att du slipper släppa iväg honom.
 
Sv: Frustrerad

Det är inget problem längre. :(
När jag kom hem på eftermiddagen så upptäckte jag att jag måste glömt fönstret öppet när jag åkte på morgonen, ingen katt kvar. Maten uppäten och lådan använd, men kissen har inte synts till alls nu på flera dygn. Jag undrar om han kommer att visa sig ngt mer. :cry:

Nu blir det iaf ljusare tider, han kanske hittar någon annan som ger honom mat och en trygg plats att sova på. :(
 
Sv: Frustrerad

Inatt kom han tillbaka och var utanför fönstret! Jag kunde inte sova utan klev upp vid 04, såg att ena katten var väldigt intresserad och när jag kollade så satt han utanför och ville ha mat! :love:

Han vågade sig inte riktigt fram till mig men kastade sig över maten, var väl rädd för att bli indragen igen. :D Ska kastrera min likkille nu i veckan så det är säkrast han håller sig utom räckhåll ... ;)
 
Sv: Frustrerad

Det är så frustrerande när det finns katter i grannområdet som ger sig på yngre.

Jag har ju som sagt haft problem för flera år sedan med en okastrerad hankatt, och sista åren med grannarnas två röda kastrater. De var rent förjävliga.
( de har flyttat nu)
Jag har ju en flock i stallet bestående av äldre katter som bott här hela livet. De är nu 14, 8, och 6 år.
Frågan är om de skulle acceptera din lilla misse?

Jag vet inte om man skulle våga pröva? Annars kan du ju försöka fånga honom och så delar vi på kastreringskostnaderna. Jag kan dock inte ha honom här under konv tiden.

Och vad gör vi i fall mina inte är snälla?
De har i alla fall hukat sig och flytt när de "elaka" katterna varit här.
 
Sv: Frustrerad

Jag tror inte kostnaden är ngt större problem men tack för erbjudandet. :) Det blir hemmakastrering av min lille och då hade hon fått ta honom samtidigt, om jag fick tag på honom igen. :angel:
Jag tänkte att han hade fått vara innekatt ofrivilligt tills han läkt ihop och då kanske han blivit tamare under tiden? Mina har ju uppfört sig de ggr de fick vara lösa tillsammans under uppsikt, annars hade jag ju dem instängda för sig när jag inte är hemma.

Om jag kan få honom tam, om han kan gå på lådan och om han kan tänka sig att leva som utekatt men sova inne hade han kunnat få bo kvar eller varit lättare att omplacera, är lite rädd att flytta honom om han skulle riskera att bli bortjagad. :(
 
Sv: Frustrerad

Hoppas verkligen att du kan få tag i honom så han kan bli kastrerad. Det vore ju verkligen bekvämt att få det gjort hemma. Okastrerade hanar revirmarkerar med stark lukt, så det har egentligen inte med vanlig rumsrenhet att göra. Att där finns en okastrerad hane till triggar beteendet.
 
Sv: Frustrerad

Gissa vem som var utanför vardagrumsfönstret igår kväll när jag kom hem efter en lång dag? :love: Bilen hade varit på verkstan i Bromma hela dagen, grannhunden skulle hämtas på Ultuna och jag hade insläpp och mockning innan jag började fundera på varför jag var hungrig, jag hade glömt att äta under hela dagen sen frukost! Sötnosen tittade in på mig när jag satt en sekund för att hinna andas, så jag öppnade fönstret och ställde ut mat till honom innan jag skyndade mig till hästarna och sen kunde jag ta in den tomma skålen efteråt. Till slut kunde jag pusta ut efter kl 20.05. :o

I morse strax innan 05 satt han utanför köksfönstret, så medan jag drog i mig min mugg fick han äta i lugn och ro på trappan och när maten var slut tog jag in skålen, gav mina små mat och skyndade mig sedan iväg för att fodra innan jag åkte till jobbet. :)

Pratade med veterinären igår om när vi ska kastrera, så antingen blir det den här veckan eller nästa, med tanke på hur fullspikad den här veckan verkar bli får vi nog vänta till nästa och då har jag kanske hunnit dra in honom igen. :angel:
 
Sv: Frustrerad

"Min" vildkatt har jag släpat hem, tagit till veterinären, och sen tagit till stallet igen, och jag har fortfarande aldrig lyft henne. (Jag tror det skulle bli mycket blodvite då...) Det jag gjort är att jag "lasttränat" henne. Jag har alltså tagit en bur och serverat mat först utanför, och sen längre och längre in i buren. När hon gick in helt och hållet började jag mickla med luckan, och så småningom kunde jag stänga helt, men öppnade alltid innan hon hann upptäcka att hon var instängd. När det väl var dags att fånga henne var det inga problem alls - hon gick in i buren, jag kunde vika in svansen, och tjoff så var luckan stängd och kisse fångad.

En bra sak med detta är att hon inte verkade bli misstänksam mot vare sig mig (som ju inte tvingat henne till något) eller buren; när jag tränade vidare så gick hon glatt in igen.

Min bur är iofs en väldigt öppen bur (tänk "fågelbur") så det kanske är lättare att lura in en katt i en sådan än i en mer klassisk bur som både är trängre och har mer väggar.

(Nu bor mamma katt i stallet igen, hon är rund som en liten boll, och hon kommer regelbundet in och äter av de andra stallkatternas mat. Hon ställer sig fortfarande i mitt knä och äter och jag får peta på henne under tiden. Jag har börjat öva "lyfta" men inte mer än att jag tar under bröstkorgen och tar lite vikt på handen. Det kan nog ta ett år innan det går att lyfta henne, om någonsin, men jag är rätt säker på att få in henne i buren igen om jag skulle behöva. Två av hennes kattungar ligger och snusar här bredvid mig i soffan och är alldeles utmärkt hanterbara. )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp