Frustrerad så det är inte sant!!

E

Eem

Har mina hästar i familjens stall med 5 hästar, 3 är mina.
Ett ständigt gissel är höfrågan :cry:
Pappa är den som hämtar hö, spån och foder eftersom jag inte har nåt körkort.
Nu på vårkanten så är det slut på de höbalar från förra året. Kvar hos bonden vi köper höet av finns rundbalar (från år 2003) och småbalar som är 2 år gammalt.
Jag är den som fixar foderstaterna och tar analyser på höet så jag vet vad hästarna behöver och vilka värden de olika partierna har. Just dom här småbalarna har jag ingen analys på, men dom brukar ligga på ungefär samma värden från år till år.
Men det räcker att kolla på kvaliten för att se att rundbalarna är bara skit. Knappt några blad och gult i färgen. Bara bukfylla.
Tvåårsbalarna däremot är gröna och har rikligt med blad och luktar bra. Så jag anser att det är bättre att ta dessa nu för snart så ska hästarna ut på bete iallafall.
MEN då stöter man på det här "men lilla du, jag har hållt på med hästar i nästan 30 år och tvåårshö kan man ju inte ha. Det finns det ju ingen näring i!"
Farsgubben har aldrig hållt i en faktabok om hästar överhuvudtaget utan är självlärd, så att säga, och när man säger att energi och proteiner går inte ur hö så länge kvaliten är bra så skrattar han bara. "Du läser för mycket"
Värsta j***a gammelvärldens gubbfasoner! Man har lust att skrika o svära men man skulle knappast bli tagen på mer allvar då. :(
Och det känns som man inte kan göra så mycket heller. För att få hö hemkört så måste man väl beställa större partier och det finns inte pengar eller utrymme här till det :(

Mörker...

MVH Eem
 
Bli inte föör arg på din stackars farsgubbe ;)

Jag skulle nog göra så att jag ger dom det 2 år gamla höet, eftersom det fortfarande är grönt och inte luktar illa, och sen är ju det nya gräset i hagen extra rikt på allt som hästen behöver.
Tillsammans blir det nog riktigt bra.
Dessutom får hästarna en mjukare övergång mellan vinterns fina hö och sommarens fina gräs.

Och du får väl hålla ett extra öga på hästarnas hull och framåtanda, så att allt är som det brukar vara.
 
Då köper du storbalarna till dina hästar och farsgubben småbalarna till sina hästar så är allt ur värden=)
 
Om farsgubben har gjort lumpen, så fråga honom hur långt utgångsdatum det var på Mariekexen :D

Torrvara som torrvara, liksom. Energi och protein är molekyler, de sitter som de sitter i höstrået. Och vad gäller vitaminer så kryllar det av sånt i gräset nu.
 
Men det räcker att kolla på kvaliten för att se att rundbalarna är bara skit. Knappt några blad och gult i färgen. Bara bukfylla

Fast här hoppar jag in...bara för att dom är gula o klena på utsidan behöver dom inte vara det när du öppnar dom, fast rundbalar hö är inte kul att jobba med :crazy:
 
Det är skit rakt igenom på rundbalarna. :D Halm ser mer näringsrikt ut.
:smirk:
Tack Svea för det inlägget; det ska han väl fatta, "torrvara som torrvara" :)

Vi har gjort så att vi har tagit rundbalar till hans hästar och småbalar till mina. Tills idag då jag påminde om att han skulle ta småbalar också då han skulle iväg och hämta hö. Sen tyckte jag att vi kunde ta bara småbalar. Men då blev det kör i vägg :eek:
Då skulle han plötsligt inte ta några småbalar alls för det var ju som sagt bara skit. Diskussionen slutade med att jag marscherade iväg ganska fly förbannad. Att man inte ska få kunna bestämma över sina egna hästar själv! :mad:
MEN när han kommer hem så är transporten full med endast småbalar...
"För husfridens skull" :p

Åhå jaja :smirk:

MVH Eem
 
Diskussionen slutade med att jag marscherade iväg ganska fly förbannad. Att man inte ska få kunna bestämma över sina egna hästar själv! :mad:
MEN när han kommer hem så är transporten full med endast småbalar...
"För husfridens skull" :p

de där känner jag igen.. min pappa är likadan.. man diskutera(gormar åt varann) och det verkar som att han absolut inte ger sig.. så går man iväg och är förbannad men så gör han ändå som man säger.. :) bara för att man inte ska vara sur på honom i en vecka.. :crazy:
 
Ja, det är lite komiskt.
Det är inte lätt att vara pappa/dotter :D
 
Det är väldigt svårt för föräldrar att acceptera att deras barn är kunnigare än de själva.... Men du kan ju alltid kontra med att det är synd att han inte lärt sig mer under de 30 år han hållit på .... då hade ni sluppit denna diskussion... Lycka till och trösta dig med att det är kort tid kvar innan betet räddar dig...
 
ja du. fäder!!!???? jag vet vad du menar!
min far tror han vet så mkt men när det väl kommer till kritan så kan han inte så mkt i a f......
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 577
Senast: lady_vip
·
Avel Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på foder, men nu blev det här iaf. Märren, 4 år, har 3 mån gammal fölunge vid...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
27 906
Senast: SiZo
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp