Frusterande djurskydds lag !!

Sv: Frusterande djurskydds lag !!

Jag menade inte om det var rätt eller fel att ha den i skålen (eller glaset, cylinderakvarium kallades det, såg ut som ett glas), utan jag undrade omd et var den historien som den inspektör TS berättade om hade 'gnällt på'. Då den amälan ju faktiskt kom från en annan kommuns inspektör. Men det hela omskrevs ju i medierna just för att det från flera håll påstods att sådana fiskar (nån kampfisk) minsann inte trivdes i akvarium (och minns jag inte galet kom det någrarader om att fisken minsann vantrivdes i sitt nya akvarium med, jag minns dock inte om/hur det hela slutade).

Men själva grejen med just det fallet var att det var en annan kommuns djurskyddsinspektör som anmälde, därför jag var nyfiken om det var det 'fallet'.

Jag hittade en gammal länk: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,835416,00.html

(och JAG skulle inte vilja en fisk i ett sånt där 'glas'. Men det var eg inte om det var rätt eller fel jag var ute efter, utan bara om det var det fallet)

Det är kommunen o länsstyrelsen som har den rätten o omhändertagande kan göra direkt i allvarliga fall o det behöv inte alls tre förelägganden som det skrivs i artikeln ts länkade till.
PL

Jasså???? Begär då in alla handlingar i det berömda "barfotafallet" och läs det som är dokumenterat så kommer du se saken på ett helt annat sätt. Har du inte förstått hur dagens Svenska byrikrati och Lagstiftning för Djurens väl är lagstadgad???

Här om ngt borde väl den före detta Djurskydds myndigheten ha kunnat genomföra ngt vettigt för djurens välbefinnande.

Känner du dig fortfarande osäker och villig att införskaffa kunskap, ta del av all dokumentation utifrån myndighetsutövande och Svensk lagstiftning för djurens välfärd utifrån artikeln.

Jag trodde faktiskt inte att du va fullt så här dåligt påläst.

Söker du kunskap om dagens värklighet så ska jag gärna hjälpa dig, be mig skicka dig ett PM så ska du få namn o nummer till en djurskyddsinpektör som garanterat kommer få dig att se Ljuset i ditt mörker.

Du begriper fortvarande inte gången i djurskyddsärenden!!!
Djuurskyddsmyndigheten hade inte kunnat göra ngt lika lite som SJV skulle kunna göra det idag.
Jag är fullt medveten om att det finns brister i hanteringen av djurskyddsärenden men det är svårt att diskutera sakligt med ngn som inte fattar hur det hänger ihop utan bara kastar skit på den som försöker förklara.
PL

Regeln är att fiskarna skall ha skydd från en sida. Vilken art trivs bäst med insyn runt om ?
PL

Vilken fiskart trivs i en rund skål????

Prova själva, köp en stor rund skål och stoppa ner huvudet i den. Hur ser världen ut???? Just det som på "Lustiga Huset:s spegelrum på Gröna Lund. Detta snedvridna synsett sätter sig ofelbart på hjärnan med hjärnskador som följd.

Här va Djurskyddsmyndigheten så "flat" att i stället för att förbjuda runda skålar (för att inte stöta sig) i stället sa att en rund skål är helt ok bara en del av den runda skålen är skyddad.

Hyckleri är det!!!

Lika mkt hyckleri som att det inte är eller kommer utifrån deras sista utvärdering vara förbjudet att ha hästar i stan,i egen hage,spilta eller helt avsaknad av hage. Allt går att helt lagligt lösa utifrån deras rekomentationer bara man läser deras regler exakt så som dom är skrivna.

Inte har dom tillfört mkt avseende hästarnas välbefinnande och självklara lagliga rätt.

Själv har jag lite svårt att beripa att fisken skulle uppfatta just rundheten som ett problem utan är böjd att hålla med DSM att det är skyddet som är viktigt, men jag har förståss inte din djupa kunskap om fiskars beteende.
PL

Det var en guldfisk som stod i en skål i en affär. Skålen var rund och fisken ensam. En kund i affären gjorde en anmälan. Jag vill trycka på att inspektören inte sa att han tyckte det var OK med en ensam guldfisk, han tyckte mer att det var jobbigt när de var underbemnnade att det tog så mycket tid ja, i förhållande till djuret.

Du begriper fortvarande inte gången i djurskyddsärenden!!!
Djuurskyddsmyndigheten hade inte kunnat göra ngt lika lite som SJV skulle kunna göra det idag.
Jag är fullt medveten om att det finns brister i hanteringen av djurskyddsärenden men det är svårt att diskutera sakligt med ngn som inte fattar hur det hänger ihop utan bara kastar skit på den som försöker förklara.
PL

Tro mig,, jag har verkligen tagit del av gången i djurskyddsärenden (pluralis) och sett utgången för den enskilda individens välbefinnande.

Det jag har förstått är att du personligen inte ska ta åt dig du du inte är den före detta Djurskyddsmyndigheten, lika lite verkar du ha tagit del utifrån dagens verklighet utifrån gällande lagstiftning.

Säg mig,, varför är det såååå många djurskydds inspektörer som för dagen är frustrerade över att det krävs extremt grova förhållande (läs avlivning) för att ett omedelbart omhändertagande genom polisiär insatts skall kunna ske. I samtliga andra fall där det "bara" rör sig om ren vanvård,djurplågeri så skall ärendet malas i alla kvarnar,svarande få sin tid till överklagande ex.ex.

Vore det inte mer humant för den enskilda individen som lider att lagen säger att djuret omedelbart omhändertas av staten och omplaceras på ett rehabeliterings center. Därefter kan byråkratin råda och om svarande uppvisar bättring och åtgärder så återflämnas den enskilda individen till rättmätlig ägare med efterföljande månatliga kontroller från komunens sida under minst ett år.

Talar vi om djurens välbefinnande eller människans bekvämlighet..

Förmodligen den mänskliga bekvämligheten efter som du själv är för bekväm för att ta del av dagens sanning.. Vill du så lovar jag dig att hjälpa dig med att få del av dagens sanning, du behöver bara PM:a broder.

Det var en guldfisk som stod i en skål i en affär. Skålen var rund och fisken ensam. En kund i affären gjorde en anmälan. Jag vill trycka på att inspektören inte sa att han tyckte det var OK med en ensam guldfisk, han tyckte mer att det var jobbigt när de var underbemnnade att det tog så mycket tid ja, i förhållande till djuret.

Nu är ju Guldfisk inte en sk "stimfisk" och trivs alldeles utmärkt ensam. Beroende på fiskens storlek så är den i behov av en viss mängd liter vatten per cm som alltid skall utbytas till rent, färskt vatten.

Mest förvånande är väl att man inte i denna anmälan tagit notis till vattnets cirkulation vilket heller inte Djurskyddsmyndigheten heller noterat. Ett vatten utan cirkulation är ett dött vatten även om både malar,guldfiskar och Kampfiskar klarar sig genom sk, luftandning.

Caori - VET du att fiskar har samma seende som människor? Alltså att de uppfattar världen som vi när de kikar genom en rund behållare?

JAG har ingen aning, men hur det är torde vara ganska avgörande för om runda behållare är okej eller inte, och om fiskar nu uppfattar det som negativt eller ej..

(JAG tycker inte om skålar oavsett fisksort och om de har kompisar eller ej, jag tycker de är små och trista. Det är dock VÄLDIGT möjligt att det är ett rent och skärt förmänskligande av fiskarna, och att det i 'fiskvärlden' är ingen större uppfattningsskillnad av en liten rund skål och ett större rektangulärt akvarium.)

Jag har erfarenhet av många fall där det inte fordrats avlivning för att ett omhändertagande skall gå igenom men jag håller med om att det finns för många exempel på att läns- eller kammarrätt gett backning på ett välmotiverat omhändertagande, om man verkligen läser djurskyddslagen är det svårt att skylla på den, däremot verkar svenska rättsinstanser ha svårt att ta den, faktiskt helt ok, svenska djurskyddslagstiftningen på allvar/bokstavligt.
PL

Nu är ju Guldfisk inte en sk "stimfisk" och trivs alldeles utmärkt ensam. Beroende på fiskens storlek så är den i behov av en viss mängd liter vatten per cm som alltid skall utbytas till rent, färskt vatten.

Mest förvånande är väl att man inte i denna anmälan tagit notis till vattnets cirkulation vilket heller inte Djurskyddsmyndigheten heller noterat. Ett vatten utan cirkulation är ett dött vatten även om både malar,guldfiskar och Kampfiskar klarar sig genom sk, luftandning.

Nu är vi snart väldigt OT, men jag måste..

De växter som normalt används som akvarieväxter klarar sig dåligt i 'dött vatten'. Och iaf den där kampfisken hade rejält med grönt i sin 'burk', så det lär INTE varit så att vattnet var 'tomt' på syre. Sen om kampfiskar mår bäst av cirkulerande vatten och sån där luftbubbelpump, eller om de mår bäst i 'bara vatten' det har jag ingen aning om.

Men akta begreppen lite, det blir lätt talibanvarning annars...

Jag trodde att vi diskuterade hästar contra djurskydd här och inte guldfiskar!? Eller är jag OT?

Nu är vi snart väldigt OT, men jag måste..

De växter som normalt används som akvarieväxter klarar sig dåligt i 'dött vatten'. Och iaf den där kampfisken hade rejält med grönt i sin 'burk', så det lär INTE varit så att vattnet var 'tomt' på syre. Sen om kampfiskar mår bäst av cirkulerande vatten och sån där luftbubbelpump, eller om de mår bäst i 'bara vatten' det har jag ingen aning om.

Men akta begreppen lite, det blir lätt talibanvarning annars...

Ta del av kvävesyceln. Växter i friskt vatten producerar syre under ljus,förbrukar syre under natten. Därav en sjunkande PH nattetid och mindre syrerikt vatten för fiskarna ju längre natten lider.

Vatten syresätts INTE utifrån tillförsel av sk syresten då bubblor i vatten är "täta" och först upplöses i ytskicktet (läs ovanför vattenytan) utan vatten syresätts enbart genom vattnets ytcirkulation.

Så kallade luft andande fiskar såsom Malar,Kampfiskar och Guldfiskar har ett mkt mindre behov av att kunna överleva rent praktiskt i ett stillastående vatten, därmed inte sagt att ett stillastående vatten utan cirkulation är ett levande friskt syrerikt vatten.

Rätt typ av snabbväxande vattenväxter kan och brukar frodas även i ett stillastående vatten utifrån kvävecykeln då dom dagtid tillför syre och nattetid förbrukar syre. Detta fungerar helt utan övrig cirkulation så vida resterande del av den runda burken är i balans avseende struktur,invånare.

Vad jag vill säga är att en rund glasskål mkt väl kan fungera rent biologiskt för fiskens välbefinnande, dock så är det förödande och rent av långvarigt djurplågeri utifrån dom hjärnskador detta snea synsett åsamkar hjärnan.

Alla som har ögon ovasett ras har väl ett klart synsett???

De är dessutom väldigt beroende av att kunna gömma sig.
PL

Deras naturliga beteende utifrån art (läs äta eller ätas) så har dom olika beroende av att kunna gömma sig. Den som är ett byte har större behov att att få skydd av gömställe än den som är mer rovbegiven.

Kan mkt lätt återspeglas på hästars beteende och människans bristande hantering eller nöje i djurplågeri.

En häst som enligt Svensk Djurskyddslag utsätts för ständig plåga och misskötsel ska ju precis som du säger snabbt kunna finna ett lagligt skydd.

Börjar dina fiskar äntligen se klart??

Mina guldfiskar håller då ihop, både i dammen o i akvariet.
PL

I brist på skydd så beter sig guldfiskar exakt så som andra flockdjur typ hästarna. Vi håller i hop i flock så tas endast den som är lägst i rang eller den mest sjuka som befinner sig längst ut i flocken..

Detta med just ensam guldfisk i skål har varit aktuellt för diverse skämt som att de har så liten hjärna och dåligt minne. Innebär att efter ett simmat varv så utropar guldfisken:- Oj, vad spännande, här har jag inte varit förut.
Det var inte min mening att vinkla tråden till något annat som guldfiskar men skulle man inte kunna ha assistenter till inspektörerna som tar hand om lite enklare fall som guldfiskar och andra smådjur. Vill inte säga var jag bor men när vår djurinspektör gör gårdsbesök och dem misstänker oläenheter så vänder de bilen innan de gör besöket och gör den startklar ifall de måste fly.

Jag tycker att Sverige i dom allra flesta fallen har ett bra djurskydd, men det skulle kunna bli mycket mycket bättre! Att det tar lång tid innan något händer efter en anmälan kan ju bero på många orsaker. Ingen vill ju att ens häst omhändertas/ nödslaktas innan det är ordentligt utrett om det verkligen är nödvändigt (syftar delvis på den där baskirhingsten som avlivades utan att ägaren fått veta nåt) Sen kan det ha kommit upp fall som är ännu mer akuta, det vet ju ingen mer än djurskyddsinspektören om och jag tror inte att dom är så villiga att gå ut och babbla till alla vem och vad det gäller, så på så sätt kommer anmälaren inte att få veta nåt (mer än kanske via djungeltrumman) och tycker sedan att det tar en himmla lång tid innan nåt händer på gården som just h*n anmält.
Och i andra fall kan det vara djurskydd som är allmänt långsamma :cool: Det är individuellt, även där

Prova själva, köp en stor rund skål och stoppa ner huvudet i den. Hur ser världen ut???? Just det som på "Lustiga Huset:s spegelrum på Gröna Lund. Detta snedvridna synsett sätter sig ofelbart på hjärnan med hjärnskador som följd.

Sedan kan jag be om nåd från moderatorn att vi kan skicka alla dessa svar och synpunkter till regeringen som en motion från ett av Sveriges största häst forum.

Ibland när man läser blir man bara så trött....

Du startade ju den här tråden. Är det sånt här tjafs som du ville att regeringen ska få ta del av?

Talar vi om djurens välbefinnande eller människans bekvämlighet..

Är det inte ALLTID människors bekvämlighet som går först? Tecken på att människor ALLTID sätter sin bekvämlighet före är inte svårt att hitta i vår omvärld.

Men det gäller ju att komma överens om vad som är bäst.... Speciellt dom som säger sig tillhöra samma läger....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka