Frusna vinterhagar?

A

Anneli 07

Hej!

Hur gör ni med era hagar nu när det fryser på och blir stenhårt i hagen? Vi har sparat en hage (har två vinterhagar) som det inte gått några hästar i sedan i maj. Den andra hagen har hästarna (två stycken) gått i sedan i mitten av september så den är ganska sönder trampad vid grinden och en bit in i hagen. Nu tänkte vi använde den andra vinterhagen (den som stått sedan i maj) som är jämn och fin så inte hästarna vrickar sig. Men i den hagen finns ju en del gräs, inte massor men en del, jag tror inte gräset växer längre men funderar ändå på om hästarna tål att äta gräs som fryser och blir frostigt?
Finns en del gräs i den andra vinterhagen också men det är ju nedbetat nu.

Svårt.....antingen är man livrädd att de vrickar sig illa i den frusna sönder trampade hagen eller är man rädd att det är farligt att äta det frusna gräset.....någon som vet hur detta funkar :confused:

Sv: Frusna vinterhagar?

Hittade denna fråga på Hippson med svar från en vet.

Vågar man släppa hästen på frostigt bete?

Frost i betet kan orsaka fång, men gäller detta även bete som varit frostigt någon gång och senare "tinat". Vågar man släppa hästen i hagar där det finns mycket gräs kvar efter att det varit några frostnätter på hösten?

Eva Dahlströms svar:

Hej,

Att frostiga beten, och speciellt de första frostnätterna, ökar antalet fånganfall stämmer nog. Men hur farligt det är med upptinat gräs kan jag inte svara på. Vi vet att en feljäsning i grovtarmen kan leda till ett fånganfall och att det oftast är flera faktorer inblandade.
Eftersom man inte vet hur stor risken är så kan man vara lite försiktig med utsläpp på mycket fruset gräs. Det bästa är om hästen kan få tillgång till sitt vanliga grovfoder i hagen så att den äter mest av det och inte stoppar i sig stora mängder av det frusna.
Så fort vi får fruset ute så kan man säga att hästarna SKA ha tillgång till sitt grovfoder i hagen.

Vänliga hälsningar
Eva

Sv: Frusna vinterhagar?

Vi har oxå sparat en hage med tanken att den ska användas när den ordinarie fryser och blir knögglig. Problemet är bara dessa dagar då det är fruset på morgon och kväll men sedan tinar upp framåt morgonen. Använder vi "finhagen" blir den söndertrampad och den andra är superknögglig på morgon och kväll. Oroar mig dock nästan mer när det är lerigt ute då hästarna är betydligt mer oförsiktiga och rejsar gärnet jämfört med nu när de trippar fram över de knöggliga partierna.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
855
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 052
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar