Frusna morötter - farligt? Sanning eller myt?

J

Juni

Jag har, liksom många andra, hört att frusna morötter skulle vara
skadligt att ge till hästar. För dräktiga ston skulle det rent utav kunna vara direkt livsfarligt. Sanning eller myt? Gift bildas, har jag också hört, men hur ser den processen ut i sådana fall? Vad för gift handlar det om?
Frysta morötter ruttnar fort, så där är en självklar anledning till att inte ge. Men hur är det med lätt frusna (typ glacerade) morötter då, i övrigt fräscha och fina?
Någon som sitter inne med svar eller erfarenheter angående detta?

/Juni

Sv: Frusna morötter - farligt? Sanning eller myt?

Det är inte nyttigt att ge hästar frysta morötter, men det är inte giftigt och de blir inte giftiga av att tinas innan man ger dem heller. Det man ska se upp med är att de ruttnar snabbt, precis som du säger.

Sv: Frusna morötter - farligt? Sanning eller myt?

Tack för svaret!

/Juni

Liknande trådar

I
Foder & Strö Jag har hört att man inte ska ge hästar frusna morötter och att speciellt dräktiga ston inte ska äta dem. Nu har det ju varit rejält...
Svar
12
· Visningar
2 365
Senast: minternet
·
Foder & Strö Glömde en säck med morötter i bilen och vet inte om det var minusgrader under natten. Har hört att man ine ska ge frysta morötter...
Svar
13
· Visningar
2 638
Senast: 95johsv
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar