Frusna kontorsnissefingrar!

moiran

Trådstartare
Jag har ett jobb som i teorin innebär att jag ska jobba 8 h/dag med konstant tangentbordstryckande med avbrott för tankemässig problemlösning och kreativa tankar. :D Men jag blir så förbaskat kall om händerna! Jag har säkerligen en helt ok rumstemperatur, men alldeles för bra ventilation som gör att luften rör mycket på sig.

Jag har provat att dra på mig underställ, extra tröja, mössa och vindtät jacka med tanken varm kropp-varma händer! Och jo, varm blev jag. Mycket. Men händerna kändes ändå relativt kalla och stela även om jag inte regelrätt frös om dem. Pulsvärmare har jag alltid, jag tycker de gör lite skillnad, liksom långärmad lite tjockare tröja.

Jag har även provat torgvantar och vanliga fingervantar, men det blåser igenom dem antar jag eftersom jag fortfarande får iskalla händer.

Jag har försökt att tänka noga på att vara avslappnad i kroppen och ändra arbetsställning ofta, det är ju lätt att frysa om man blir stel och spänd, men kan inte påstå att det gjorde någon märkbar skillnad.

Jag tar en bensträckare runt kontoret och sträcker på mig med jämna mellanrum.

Värma händerna på en mugg funkar bra, men jag måste ju koda lite också. Har jag hört...

Det måste finnas fler här med samma problem, men som är klurigare än jag och har löst det?


Eftersom jag har reumatism så blir ju händerna inte bara kalla, utan stela och gör ont inte bara när jag är på jobbet utan ett tag efteråt också. Men jag har en bra arbetsgivare som säkerligen kommer hjälpa mig att få vad jag behöver för att kunna jobba utan smärta, men jag vet ju inte ens vad jag ska be om. En liten IR-värmare riktad mot tangentbordet? En låda av plexiglas där jag sticker in händerna så att det inte drar på dem, och kanske kanske värma upp med nån skrivbordslampa? Jag vill ju inte ha bastuvarm rumstemperatur heller... :p
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Se till att ha händerna lägre än armbågarna, jag upplever att jag fryser betydligt mindre om händerna då (hjälper cirkulationen, skulle jag tro).
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Din arbetsbeskrivning stämmer fint in på mitt arbete:D och tyvärr har jag brukat ha samma problem med kalla värkande händer som du. Det som funkat bäst och hjälpt åtminstone lite för mig har varit att lägga in små stunder av kontorsgympa - några upphopp, lite jumpin' jacks, armcrawl osv. Jag viftar och flaxar och ser till att få upp pulsen och sätta igång cirkulationen under någon minut en gång varannan timme eller så. Tyvärr har jag ändå problem med värk i kalla händer och har fått ett gäng handövningar av sjukgymnasten som hjälper lite. Problemet med allt sånt är att man måste göra det och det är liksom aldrig läge för det när man är mitt inne i nåt.

Visst ja, jag brukar ha en vetevärmare över axlarna till och från och lägger emellanåt händerna på den en liten stund.

Läste ditt inlägg igen nu - kanske borde det göras något åt ventilationen i lokalen? Det ska inte blåsa och dra så mycket!
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Nu vet jag inte vad torgvantar är, men kan inte fingervantar med tunn fodring och ett yttre skikt av skinn/läder funka? Det isolerar ju från drag. Har ett par sådana ridvantar och trots att de är tunna så klarar jag mig i princip hela vintern på dem :p
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Se till att ha händerna lägre än armbågarna, jag upplever att jag fryser betydligt mindre om händerna då (hjälper cirkulationen, skulle jag tro).

Hm, det har jag inte tänkt på, det har jag nog inte alltid! Mitt bord går inte sänka så långt ned att jag utan problem skulle kunna ha händerna i nivå under armbågen om jag samtidigt vill kunna nå golvet hyfsat med underbenen vinkelrätt mot golvet. Testade nu! Ändå är jag inte nån pygmé! :cautious:
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Det kunde inte jag heller när det begav sig, och inte nu heller för den delen, så jag har alltid fotstöd eller en liten pall. :)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Din arbetsbeskrivning stämmer fint in på mitt arbete:D och tyvärr har jag brukat ha samma problem med kalla värkande händer som du. Det som funkat bäst och hjälpt åtminstone lite för mig har varit att lägga in små stunder av kontorsgympa - några upphopp, lite jumpin' jacks, armcrawl osv. Jag viftar och flaxar och ser till att få upp pulsen och sätta igång cirkulationen under någon minut en gång varannan timme eller så. Tyvärr har jag ändå problem med värk i kalla händer och har fått ett gäng handövningar av sjukgymnasten som hjälper lite. Problemet med allt sånt är att man måste göra det och det är liksom aldrig läge för det när man är mitt inne i nåt.

Visst ja, jag brukar ha en vetevärmare över axlarna till och från och lägger emellanåt händerna på den en liten stund.

Läste ditt inlägg igen nu - kanske borde det göras något åt ventilationen i lokalen? Det ska inte blåsa och dra så mycket!

Min arbetsgivare har krånglat med fastighetsägaren och krävt åtgärder av ventilationen ett flertal gånger. Fastighetsägaren har väl gjort ett par försök men av ena eller andra anledningen är det "omöjligt" att åtgärda.

Vad är det för handövningar du (borde hinna) göra? Jag hade tänkt ringa reumatologen och se om de hade nåt tips på åtgärd också, meeeeen.... det har inte blivit av. :meh:

Jag flaxar en del redan mellan varven, försöker lära mig jonglera och gör hoppsa-hopp genom vår rätt långa korridor. Men dels tycker jag det tar tid att få igång så mycket cirkulation att händerna börjar bli varma och dels försvinner effekten rätt fort när man väl satt sig till rätta. :(

Borde kanske be arbetsgivaren att starta ett gym-satellitföretag på våningen under som är på väg att bli ledig? Så kan jag springa ned till roddmaskinen några gånger om dagen?
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Jag hade precis samma problem som dig, framförallt förra vintern!

För mig hjälpte det massor att få en expert (sjukgymnast tror jag han var?) på ergonomi som kom och ställde in stol och skrivbord så de faktiskt var på en bra höjd för mig. Det visade sig att det jag tyckte var bekvämt egentligen var helt fel.

Sedan såg man också över ventilation/drag i rummet. Det kan hjälpa att flytta skrivbordet eller liknande för att inte sitta mitt i värsta ventilationsdraget. På mitt rum bytte man en liten list i ett fönster som gjorde all skillnad i världen. Kunde helt plötsligt ta av mig filten som jag suttit inlindad i september-april :p

Kan du så upp och arbeta ibland? Det kan också hjälpa cirkulationen tycker jag :)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Jag tänker spontant på Roeckls vinterfodrade ridhandskar :idea: de är tunna och smidiga men ändå varma. Det enda som går att rida i när minusgraderna gör debut men hästen ändå ska trimmas.

Har problem med stela och värkande händer så snart de blir kallt. Har funderat på att prova Back on Tracks fingervantar men de kräver ju att man själv utsöndrar nån slags värme för att kunna reflektera.

Eller typ cykelhandskar av något slag! De brukar vara vindtäta och finns säkert som torgmodell :)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Det kunde inte jag heller när det begav sig, och inte nu heller för den delen, så jag har alltid fotstöd eller en liten pall. :)

Jag har också fotstöd. Och så varierar jag med sätta fötterna på stolsbenen och att lägga upp benen ovanpå datorchassit som jag har ställt på en passande position. Men IT-admin hotar med att jag ska få en kompakt liten desktop istället!? Hur ska det gå då?? Jag har äskat om saccosäck och tjock filt. Problemet är väl att jag kanske eventuellt möjligen skulle råka somna då en riktigt slö dag på jobbet... ;)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Nu vet jag inte vad torgvantar är, men kan inte fingervantar med tunn fodring och ett yttre skikt av skinn/läder funka? Det isolerar ju från drag. Har ett par sådana ridvantar och trots att de är tunna så klarar jag mig i princip hela vintern på dem :p

Jag provade faktiskt mina också eftersom jag misstänker att draget är orsaken, och läder blåser det banne mig inte igenom. Men dels tappar jag helt känseln i fingertopparna, känner inte ens markeringen på f och j-tangenten, och dels blir det lite för tjockt mellan fingrarna vilket gör att alla shift-ctrl kommandon och liknande kräver så mycket mer precision. :(
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Jag tänker spontant på Roeckls vinterfodrade ridhandskar :idea: de är tunna och smidiga men ändå varma. Det enda som går att rida i när minusgraderna gör debut men hästen ändå ska trimmas.

Har problem med stela och värkande händer så snart de blir kallt. Har funderat på att prova Back on Tracks fingervantar men de kräver ju att man själv utsöndrar nån slags värme för att kunna reflektera.

Eller typ cykelhandskar av något slag! De brukar vara vindtäta och finns säkert som torgmodell :)

Cykelhandskar kan jag kika på! Finns det inte i torgmodell så går det göra torgmodell av dem.. ;)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Jag hade precis samma problem som dig, framförallt förra vintern!

För mig hjälpte det massor att få en expert (sjukgymnast tror jag han var?) på ergonomi som kom och ställde in stol och skrivbord så de faktiskt var på en bra höjd för mig. Det visade sig att det jag tyckte var bekvämt egentligen var helt fel.

Sedan såg man också över ventilation/drag i rummet. Det kan hjälpa att flytta skrivbordet eller liknande för att inte sitta mitt i värsta ventilationsdraget. På mitt rum bytte man en liten list i ett fönster som gjorde all skillnad i världen. Kunde helt plötsligt ta av mig filten som jag suttit inlindad i september-april :p

Kan du så upp och arbeta ibland? Det kan också hjälpa cirkulationen tycker jag :)

Det kanske jag kan be om, att en arbetsterapeut (tror jag de som gör sånt brukar vara) ser över det hela. Luftflödet i ventilationen verkar svårt att göra så mycket åt, även om jag provat att proppat i hopknölade servetter i öppningen på flera av hålen och det hjälpte lite så behöver jag ju lite fräsch luft under dagen för att hålla mig vaken och tänkande... Själva munstyckena kan man vrida runt, det har jag också experimenterat med. Men arbetsterapeuten har kanske större erfarenhet av ventilproblemlösning än servetthopknölning.

Däremot har jag flyttat runt skrivbordet på alla möjliga ställen i rummet - eller ja, alla ställen som inte innebär att jag måste ha ryggen mot dörren/korridorfönstret för det tycker jag är mycket obehagligt. Har även provat att ställa såna där rumsavdelarskärmar runt skrivbordet. Då blev det bättre men det känns istället som man sitter i en fängelsehåla och jobbar. :(
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Torgvantar är bra, eller bara klipp av fingrarna på ett par vanliga tunna som du skrev. Finns det möjlighet för dig att höj- och sänkbart bord? Sådana är guld! Då kan du stå och jobba någon timme vid behov.

Jag hade en app ett tag som pep var fyrtionde minut och körde ett litet miniträningspass på 5-7 min (armar uppåt sträck, knälyft och lite annat). Det är bra att röra sig innan man blivit nedkyld.

En nackvärmare hjälper mig väldigt mycket, behöver inte vara exklusiv, men lite tjockare som ligger över nacke-axlar och skyddar.
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Det kan funka att "lura" kroppen.

Genom att du ex. en stor vetekudde eller värmedyna och placerar den på magen.
Låter konstigt, men kroppens egen termostat tror då att du är varm och ökar blodcirkulationen i armar o ben för att kyla kroppen.

Har själv ofta använt knepet då jag suttit på grispass om natten.
Stelfrusna pekfingrar är ju inte det bästa när man ska sätta ett skott där det ska sitta.

Har då tagit 4 värmesulor (batteridrivna) lagt dem i en tygpåse och värmt kaggen med.;)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Vad är det för handövningar du (borde hinna) göra? Jag hade tänkt ringa reumatologen och se om de hade nåt tips på åtgärd också, meeeeen.... det har inte blivit av. :meh:

Jag flaxar en del redan mellan varven, försöker lära mig jonglera och gör hoppsa-hopp genom vår rätt långa korridor. Men dels tycker jag det tar tid att få igång så mycket cirkulation att händerna börjar bli varma och dels försvinner effekten rätt fort när man väl satt sig till rätta. :(

Borde kanske be arbetsgivaren att starta ett gym-satellitföretag på våningen under som är på väg att bli ledig? Så kan jag springa ned till roddmaskinen några gånger om dagen?

Ärligt talat minns jag dem knappt. Har bladet med dem någonstans... Det var olika typer av stretchande övningar och övningar där jag höll emot/tryckte på olika sätt mot antingen den andra handen eller skrivbordet. Bra beskrivning, va? Om det är något som kan hjälpa dig med dina reumatiska bekymmer vet jag inte - jag har problem med ledvärk och fingrar som hakar upp sig till följd av senskideinflammationer i händerna. Typ. Har inte riktigt tagit tag i att gå till botten med händerna, men har opererat några senskideinflammationer.

Ring reumatologen, för bövelen! Tummen ur röven nu! Schas! Så ska jag börja fundera på om mina händer behöver utredas mer. De är ju ganska viktiga för en.
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

jag sitter och skriver med back on track handskar på mig just nu :) Blir kall och stel i händerna när jag sitter och knapprar, ännu värre när jag ligger i soffan och slöar förvisso, men handskarna lättar upp.
Sen antar jag att du fått en handgymnasikprogram av arbetsterapeuten? Lite handgympa med jämna mellanrum mjukar upp mina händer och får igång cirkulationen. märker även skillnad på när jag har ortoserna, mina handleder är rätt kassa och med ortoserna får jag bättre cirkulation i händerna. Men jag får växla mellan ortoser och BoT handskarna för hanskarna går inte över ortoserna, men typ stickade torgvantar går ju att ha ihop med dem. *edit* Eller som jag just kom på, det går ju utmärkt att göra tvärt om, ortoserna ovanpå handskarna.. Inte lätt alla gånger ;)

Jag får paraffinbad hos AT,ska nästa vecka och det gör också skillnad ett tag. Vet att det inte går att få på alla ställen, men det finns ju att köpa egna paraffinbad för inte alltför blodiga pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Har samma problem, och för mig hjälper handledsvärmare. Den mesta värmen går ut kring handlederna, och vanliga finger/torgvantar är för korta. Fick dessa av min syster för två år sedan och de används flitigt under vinterhalvåren (även under långärmade skjortor, trjöjor osv De sluter tätare kring handlederna). MEN! Kom ihåg att sätta på dig dem innan du blir kall. Har man väl blivit kall tycker jag inte att det hjälper. Ha på dig dem redan på morgonen när du börjar jobba vid datorn.

Jag tycker inte heller man ska ställa in skrivbordet så händerna hamnar lägre än armbågen, det är inte ergonomiskt för resten av kroppen och kan istället ge andra slitningar. 90 grader ska det vara.

Vi har "pinngympa" på kontoret en kvart varje dag. Stretchövningar för att få igång blodcirkulationen och inte fastna i statiska lägen som lätt händer vid mycket kontorsarbete. Rekommenderas!

Edit: höj/sänkbart bord är guld värt, man får en större blodcirkulation om man står upp och jobbar. Jag står på balansbrädan ibland dessutom :p
 
Senast ändrad:
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Mina händer blir också extremt kalla när dem är i högre läge än armbågen som Tassetass skrev!
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

En sak till: har du en mousetrapper istället för vanlig mus? De är bättre för frusna fingrar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp