frusna hästar

sussa74

Trådstartare
har ett vbl sto som är JÄTTEFRUSEN. många säger att hästar är hästar o inte behöver ha täcken på. funkar kanske för de flesta, men inte på fröken, inte. har provat o haft henne naken(hade jätte dålig päls o magrade ur, för att all energi gick väl åt för att hålla igång häststackarn.)numera åker alltid täcket på när hösten kommer, då kan hon iofs inte sätta mkt päls, men får ha ett skönt täcke på sig o ej frysa. regnar det å blåser på sommarn så blir hon kall o får hosta, så då åker täcket på åxå ibland. så de får säga vad de vill, jag har iaf både ute o inne täcke på min häst.
finns det någon mer som har frusna hästar?

Sv: frusna hästar

Jag kan ju knappast påstå att min häst är speciellt frusen men en gamma hagkopis till honom var väldigt frusen.
En korsning vbl/arab på (då) 6 år som efter sommarregnen kunde stå och skaka, stackarn. Så, nej, alla hästar klarar inte av att gå ute utan täcke.

En häst jag hade på foder för några år sedan när jag var emellan egna hästar, var 16 år och hade alltid gått täckad väldigt tjockt. Hon klarade sig givetvis inte utan täcke, blev frusen för minsta lilla, hade känslig rygg också. henne var det täcke på så fort det var nederbörd eller det minsta kyligt.

Min är likadan. Klarar sig inte utan täcken, inte ens på sommaren när det regnar. Jättejobbigt när hon går på bete, man kan inte slappna av om det är dåligt väder. Ibland hjälper inte ens täckena när det är riktigt ruggväder.

Jag har haft ett par.
Nummer 1: Arabhingst som p g a sjukdom magrade av och blev frusen. Han behövde täcke den vintern. Sedan när han var sitt normala jag klarade han sig utan täcke och satte inte ens vinterpäls.
Nummer 2: Ett gammalt halvblodsto som var helt utmagrad och vanskött när jag fick henne. Innan hon hade ätit upp sig och blivit häst igen behövde hon täcke åretrunt för att inte frysa. Klarade bara soliga sommardagar utan. När hon fått normalt hull klarade hon sig helt utan täcke.
Nummer 3: Varmblods valack, klarade sommaren utan problem. Men behövde alltid täcke på vintern. Provade första vintern utan då han såg bra och var riktigt tjock. Men redan i slutet på september frös han så skakade. Med andra ord täcke på.

sussa74 skrev:
har ett vbl sto som är JÄTTEFRUSEN. många säger att hästar är hästar o inte behöver ha täcken på. funkar kanske för de flesta, men inte på fröken, inte. har provat o haft henne naken(hade jätte dålig päls o magrade ur, för att all energi gick väl åt för att hålla igång häststackarn.)numera åker alltid täcket på när hösten kommer, då kan hon iofs inte sätta mkt päls, men får ha ett skönt täcke på sig o ej frysa. regnar det å blåser på sommarn så blir hon kall o får hosta, så då åker täcket på åxå ibland. så de får säga vad de vill, jag har iaf både ute o inne täcke på min häst.
finns det någon mer som har frusna hästar?

Jag tror inte man kan dra alla över en kam.
Man får se till hästens individuella behov. Jag har stött på flera hästar som verkligen fryser i olika lägen, och då är det bara att täcka och ev ta in på stall.
Har du fri tillgång på hö? Har du kollat foderstaten ordentligt?
Lite kuriosa är (kan vara helt oväsentligt) att de "fryshästar" jag har träffat nästan alla varit skimlar, varav en isis och en shettis med jättetjock vinterpäls. Men det är väl en slump antar jag.

Kul när du skriver det. Visserligen var ingen av mina frusna hästar skimmel. Men vi hade ett shettis sto en vecka här i somras, skimmel och trots att det var varmt ute frös hon så fort det regnade. Hela den lilla hästen hoppade så hon skakade.

Oh ja! Min pålla-fröken fryser för minsta lilla och blir väldigt stel och öm i kroppen. Spelar ingen roll om man försöker ge henne chansen att sätta vinterpäls, hon gör inte det helt enkelt.

jag tror att det är olika från individ till individ hur känsliga de är, man får tänka på vilken ras man har, att en arab fryser när det piss-regnar och blåser är inte så konstigt kanske? :smirk:

hästar klarar för det mesta (undantag kan vara tunna hästar, sjuka, gamla osv) kyla och många minusgrader betydlitg bättre än var man tror, däremot regn å blåst är något de inte tål på samma sätt.

så är det som idag: 7 minus vindstilla och solsken kan en "normal" häst klara sig utan täcke även om den är klippt, men ojoj vad de fryser när det är två pluss å ösregn :(

sen finns det som någon skrev, fall där hästen haft alldeles för mkt täcken på sig och inte klarar sig utan... dom bli som man gör dom...

Fri tillgång, eller så gott som, av grovfoder gör att de håller värmen naturligt, annars är det att täcka med huvud för det :)

(tänk på att det är mkt vanligare men hästar som blir överhettade, än hästar som fryser!)

Mitt halvblodssto är väldigt frusen. Hon är tunnhudad och har inte mkt päls. Hon fryser tom på sommaren om det regnar och blåser...

På vintern har hon ibland tre täcken. Hon är halvklippt, så sparar hon lite värme över ryggen.

Hon blir stel i kroppen av att frysa, hon har väldigt känslig rygg...

Sen är min 2 åring född frusen. Jag köpte henne som föl och tänkte att hon får väl vänja sig lite. men nej, hon blir förkyld om hon går utan täcke en hel dag i regnet...

Min häst (Sv halvblod) fick borrelia och erlichia för ca 6-10 år sen och sedan dess så måste hon absolut ha täcke på sej (sommarn undantag då njuter hon av värmen) har hon inte täcke på sej så blir hon jättestel och får väldigt ont i kroppen och blir helt förståligt på ett urbota dåligt humör.

Min pålle (arabkorsning) är en frusen stackare som tom skakar av köld bara det regnar på sommaren... (Kanske inte vid riktigt varmt sommarregn iofs, men i augusti iaf) Nu på vintern är täcke ett måste! Lät honom vara utan i ett par timmar en förmiddag då det var ca 10 plusgrader, o den lille kraken bara skakade när jag tog in honom... Usch vilken hemsk matte jag är! :crazy:

Jag vet att min häst inte klarar -7 trots att det är vindstilla. Hon fryser så hon hoppar. Hon är dessutom varken gammal, sjuk eller mager.
Hon är bara en väldigt frusen individ helt enkelt.

SkorpSmulan skrev:
Jag vet att min häst inte klarar -7 trots att det är vindstilla. Hon fryser så hon hoppar. Hon är dessutom varken gammal, sjuk eller mager.
Hon är bara en väldigt frusen individ helt enkelt.

man måste ju se till vilken häst man har, din häst är en frusen och vore det min skulle jag absolut inte riskera att den fryser utan troligen istället täcka på den ordentligt, men det finns hästar som är tvärt om oxå som lätt bli väldigt varma... man måste se till att den häst man lägger 5 täcken på ärt frusen av sig och inte står och bli överhettad :o

Mitt vbl är oxå väldigt frusen... fast han har lång och tjock päls... Han har aldrig varit särskilt bortskämd med massa täcken tidigare vad jag vet och jag är absolut ingen som lägger på täcken i onödan, tvärt om! Men han frsyer något ruktansvärt ibland... mest när han blir blöt. Det blir bara värre för varje år, men han blir ju äldre. Så han går numera med täcken så han inte fryser..

Haha, och han är skimmel. ;)

Ja självklart. Jag skulle tex aldrig lägga täcke på min shettis annat än när hon blivit svettig. Genom hennes päls tränger ingenting.

så är det som idag: 7 minus vindstilla och solsken kan en "normal" häst klara sig utan täcke även om den är klippt

Jag vet en normal tjock häst som gått utan täcke fram tills nu när det blev minusgrader, det var ca -7 och solsken och hästen frös så hon skakade, hela rumpan hoppade omkring helt okontrollerat! :smirk:
Fö har hästen har inte satt någon päls heller.

En annan häst klarar inte +10 grader utan täcke utan att frysa, dock var hon smal då. Den har nu när det är -7-8 grader fått ha 600gram innetäcke + 200-300 gram med hals ovanpå. Tur att den hästen inte bor i norrland, för hon har mindre päls en än nyklippt.

Båda dessa med fri tillgång till mat.

Tölva skrev:
Jag tror inte man kan dra alla över en kam.
Man får se till hästens individuella behov. Jag har stött på flera hästar som verkligen fryser i olika lägen, och då är det bara att täcka och ev ta in på stall.
Har du fri tillgång på hö? Har du kollat foderstaten ordentligt?
Lite kuriosa är (kan vara helt oväsentligt) att de "fryshästar" jag har träffat nästan alla varit skimlar, varav en isis och en shettis med jättetjock vinterpäls. Men det är väl en slump antar jag.

Jag är "skötare" till fröken,hon har en bra foder stat men har inte "fri" tillgång till hö,pga hon har en sen skada så hon rids inte,skulle bli ganska rund om hon fick hö hela tiden!:D

Min nuvarande häst klarar sig bra utan täcken normalt. Min förra häst däremot... oj oj. Han frös så han skakade även på sommaren när det regnade. Så där var det inte tal om att släppa ut otäckad på vintern.

Min häst har svårt att sätta päls (men jag vill ju ha de så:p )

Hon är väldigt frusen! hon fryser jämt vid regn och blåst (även på sommaren) om hon inte tillräckligt inpakterad så hon inte känner något. Annars spänner hon alla muskler i kroppen och står o skakar.

Så de är nu på vintern ute: stalltäcke + helfodrat vinterhalstäcke båda med långa svanslappar och utetäcket är ganska långt så de täcker musklerna över knät! Men blir det kallare än -10 får hon ett vintertäcke inne (utan hals) och täcket med hals ute.

Vid regn på sommaren ute: Ylletäcke + regntäcke med fleesfoder

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 677
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Stallägaren säger att min häst måste ha täcke. Någon som har ett bra svar som inte retar upp stallägaren men får tyst på tjatet? Enligt...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
14 076
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 631
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama