Frusna hästar på lösdrift?

R

ronjabus

Stämmer det att fullblod fryser mer än andra raser? Varför i så fall?
Eller är det olika från individ till individ? Är de iså fall känsligare att gå på lösdrift?

Sv: Frusna hästar på lösdrift?

Stämmer det att fullblod fryser mer än andra raser? Varför i så fall?
Eller är det olika från individ till individ? Är de iså fall känsligare att gå på lösdrift?
Vi har ett fullblod i vårat stall som går ihop med alla de andra hästarna (lösdrift) och klarar det utan problem! Så det är nog väldigt individuellt bara.. :)

Det stämmer INTE att fullblod är frusna. Det är helt individuellt.

Jag har en blandning av nordsvensk, halvblod och fullblod på min lösdrfit och den enda som varit lite frusen av sig var halvblodet när hon kom, men att komma från stall till lösdrift i november är ju inte så lyckat, men efter en vecka så hade hon börjat äta ordentligt och har klarat sig bra sedan dess. Nu till vintern har hon satt riktigt med vinterpäls precis som de andra.

På fullblodet har jag märkt att hon mår mycket bättre av lösdriften, hon har fått en rejält härlig sommarpäls som skyddar för mygg och knott, hon besväras knappt alls av dom längre och förut har man knappt kunnat gå i närheten av henne på somrarna med risk för att få sig en spark när hon viftat efter flygfän.

/M

Vi har ett fullblod i stallet som är helt ofrusen av sig. Han fryser när han blir blöt och kall, men det gör väl de flesta.
Fodrat täcke har han bara när det kryper nedåt 10-15 minusgrader.

Med fri tillgång på bra foder, ett bra vindskydd och ett torrt ställe att tillgå så klarar nog alla raser av att stå på lösdrift utan några som helst problem.

Madelene,

Kul att du oxå har nordsvensk, halvblod och fullblod på lösdrift, det har jag med.

Mitt halvblod är den som absolut är mest frusen när det blåser snålblåst och regnar.
Däremot så har fullblodet betydligt högre ämnesomsättning och kräver mycket mer foder annars blir han lätt för smal. Man kan tycka att han borde vara den som fryser lättast men får han bara hö tillräckligt så är det inga problem.

Mina hästar går oxå utan skor och jag upplever att de fryser mindre än med järn under fötterna. Halvblodet var tidigare skodd och hon frös som en hund då, men sedan jag tog bort dom huttrar hon mycket sällan.:idea:

Som generell regel så ger jag hästarna extra hö när det är kallt eller regn och snålblåst. Det funkar kanon för mig!

mirjabengtsson

Min erfarenhet är att det helt klart är rasbaserat

Vi har både varmblod (travare) och kallblod (fjoringar och ardenner) hemma. De går alla tillsammans. Hästarna har fri tillgång på gräs eller hö hela året villket resulerar i smällfeta kallblod på sommaren och normalviktiga varmblod. På vintern måste varmbloden utfodras med kraftfoder för att hålla hull men inte kallbloden.

Varmbloden fryser när det blir blåsigt eller regn. Det gör inte kallbloden. Ska de gå ute lika länge gäller täcken för varmbloden annars huttrar de sönder vid dåligt väder

Madelene,

Mina hästar går oxå utan skor och jag upplever att de fryser mindre än med järn under fötterna. Halvblodet var tidigare skodd och hon frös som en hund då, men sedan jag tog bort dom huttrar hon mycket sällan.:idea:

mirjabengtsson

hur kan de frysa mer med skor? vad spelar de för roll om de står på järn eller på snätäckt mark? bli ju lika kallt?
Rätta mig om jag har fel...

är varmbloden i träning? isf är det ju inte så konstigt om de fryser , fettet tränas ju bort.

kom på nu att kallbloden kanske också är i träning?

nej, det är ett gäng hobbyhästar allihop. Ingen träning för trav alltså.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 188
Senast: MML
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 040
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka