frusna,hårda hagar

A

Anne

Hej
Oskodd 8-årig b-ponny har stora problem i hagen med att gå.
Har inte haft henne ngn vinter så jag vet inte hur hon reagerat tidigare men vet att hennes hagar har varit väldigt bra och lerfria.
Vår hage är en katastrof efter all gegga som nu har frusit.
Tog ut henne på en promenad i går och det var inga problem på vägen gick att trava lite men på stubbåkern ville hon inte vara hon gick upp på vägen igen. Man är ju alltid rädd för fång.
Vad ska jag göra? hur illa är det för hästen att stå/gå i en sådan hage kan det leda till andra saker? Det finns en stor utebox i hagen ska jag ställa henne i den?
Jag har ju sommarhagen oxå hur farligt är det att släpa in dom där? fruset gräs bla.men ett bra underlag fast fruset.
Jag är den i stallet som vet minst och måste ha lite förslag att komma med,har redan sagt att vi måste byta hage men då var ju det frusna gräset problem,lägga ut halm var ett förslag men det gick ju inte för det åts upp av hästarna....
Så lite förslag på vad jag kan göra eller ska jag vänta och se ifall det var för hon var nyverkad.Har kollat lite på boots men behöver några som hon kan ha i hagen under hela dagen inte bara under ridturen. Enligt väderrapporten ska det komma snö nu och då brukar det väl blir bättre för hovarna än frusen lera?

Anne

Sv: frusna,hårda hagar

Hon kanske är sulöm ? Om underlaget nu är fruset och knöligt.

Isåfall så hjälper det ju, som Svea skrev, att sko hästen och kanske dra på ett par sulor. :)

Hej!

Och om hästen redan är skodd och har ont ändå??

Det jag sett att vissa stall gjort är att de har skrapat hagarna när de blivit för leriga, då blir det inte lika mycket knöggel. Nu är det väl gissningsvis för sent för det och det är bara att hoppas att det kommer stora mängder snö så knögglet och hålen fylls igen.

Leran är ju ett ganska stort problem i en stor del av Sverige och dessutom finns ju risken att hästarna skadar sig på knögglet (tex vrickar sig). Tyvärr har jag inte någon riktigt bra idé på hur TS ska få sin häst att slippa lerknögglet, jag har själv samma problem, trots att min pålla är skodd och går i en relativt osöndertrampad hage (hon går själv och får bara gå ute när hagen är torr). Jag hade också föredragit det isiga gräset, men det är ju en övervägning man får göra.. Fångrisk eller att hästen står och spänner sig när den inte kan röra sig i hagen..

/Lavinia

Om man har möjlighet är väl det bästa att ha två vinterhagar, en där hästarna bara får gå när det verkligen är fruset så den inte blir söndertrampad och en för milda dagar. Hur mycket äter hästen av det frusna gräset och om hästen får mat i hagen samt eventuella träd bryr den sig om gräset då? Mina hästar är inte alls speciellt intresserade av fruset gräs utan äter hellre på träden och så får de hö i hagen också.

Leran är ett gissel och dessa veliga vintrar med än plusgrader än minus är definitivt inget jag gillar, jag hade mycket hellre haft en rejäl vargavinter som förra året

,lägga ut halm var ett förslag men det gick ju inte för det åts upp av hästarna....
Anne

Att hästarna äter av halmen gör väl inget? Däremot så kommer den halmen som finns kvar att vid plusgrader trampas ner i leran och det är inte så roligt. Heller inte jättelätt att få upp all halm sedan.

Skrapa hagen är ingen dum ide alls det svåra är att hitta rätt tillfälle att göra det. Det vill säga precis när det börjar fysa till

De flesta hästar får mer eller mindre problem i detta skitväder. Dvs från att ha gått i mjuk kladdlera till hårt knöligt "månlandskap" från den ena dagen till den andra. Hovarna hinner inte vänjas vid det nya underlaget. Jag har använt hovboots till min oskodda, Det har fungerat MYCKET bra. Kan varmt rekommendera Easyboot glove, (som jag även satt broddar i). Helt ovärderliga om man inte vill spika på järnskor. Har haft dom på hela dagarna i hagen i ca 2 veckor nu och enstaka dagar även under natten om jag inte haft möjlighet att sätta på dem på morgonen.

Min oskodda ska få skor nu i veckan och har gått med easyboots i hagen i ett par veckor. Det är knöggligt och jäkligt i den övre hagdelen men slät gräsvall i 2/3 av hagen så han har "bara" varit tvungen att ta sig över första delen men nu blir det skor för att kunna brodda ff.
Det har nte varit problemfritt ens för de skodda hästarna på det här skitunderlaget tyvärr:(

Har samma problem med min B-ponny. Hos henne beror det inte på ömhet i hovarna utan att storhästen gjort så stora hål i leran att hon har svårt att ta sig fram. Nu är det som tur är inte så i hela hagen och nu när de varit kallt ett tag så har storhästen trampat upp små stigar där hon kan ta sig fram.

Ja vi brukade skrapa hagarna på kvällarna i november dec till det frös. DÅ blev de inte så knöliga, sen släppte vi våra i sommarhagarna ibland där det var slätare

Om man har möjlighet är väl det bästa att ha två vinterhagar, en där hästarna bara får gå när det verkligen är fruset så den inte blir söndertrampad och en för milda dagar. Hur mycket äter hästen av det frusna gräset och om hästen får mat i hagen samt eventuella träd bryr den sig om gräset då? Mina hästar är inte alls speciellt intresserade av fruset gräs utan äter hellre på träden och så får de hö i hagen också.

Leran är ett gissel och dessa veliga vintrar med än plusgrader än minus är definitivt inget jag gillar, jag hade mycket hellre haft en rejäl vargavinter som förra året

Att hästarna äter av halmen gör väl inget? Däremot så kommer den halmen som finns kvar att vid plusgrader trampas ner i leran och det är inte så roligt. Heller inte jättelätt att få upp all halm sedan.

Skrapa hagen är ingen dum ide alls det svåra är att hitta rätt tillfälle att göra det. Det vill säga precis när det börjar fysa till
:bow:
Om man tänker lite så sparar man mark.

Hästar ska inte behöva gå på knöggel.
en hov som är mjuk av leran o som sedan ska gå på hårt knöggel kan oxå leda till nästan lika illa åkommor som fång eller "bara" vrickningar.

Man kan släppa hästarna på ridbanan eller ridhus i väntan på snö eller tö- om man nu inte har tänkt sig för o hägnat bort bitar eller har sparat på hagarna.

Hästar som har ont ska skos eller ha boots. Folk verkar tro att bara för att man skor så kan man aldrig ta av dem igen.

Desssutom är det väldigt trevligt för hästen att slippa halka i hagen då den kan ha brodd.
Förresten är det lag på att halkbekämpa även hagarna eller brodda hästarna.

Vi har nu bytt hage och hästen springer omkring och är som vanligt igen :)..
Nu har vi lite att tänka på till nästa vinter.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka