Sv: fruset

du kan ju iaf gå ut och gå med henne till att börja med ? :idea: brukar gå ut till en skogsstig som är riktig slingrig och knepig för hästen att ta sig fram på, han måste riktigt sänka huvud och hals och tänka, är kanon! :)

miljöträning är aldrig fel

Jag hade också med gott samvete ställt av hästen. Hon är ju ändå bara tre år. Rid lite på helger, led henne osv. Hon kan säkert behöva lite vila också, hon har väl blivit inriden nyss och kanske behöver tänka igenom vad hon lärt sig. Dessutom får hon en chans att växa och äta upp sig lite inför kommande säsong!
Lycka till!

alla hästar är ju olika.... hon är ju beroende av andra hästar...

tror jag ska göra som så att jag låter henne stå i veckorna, sen på helgerna får jag ut och gå med henne...

fast idag är det plus grader - bara ut i paddocken! :)

hur kan det vara så fruset att hon inte kan gå där? skritta kan hon väl eller är det isigt och hon har inga skor?
på vilket sätt är hon beroenda av andra hästar? alltså, kan hon inte lämna stallet utan en annan häst som sällskap eller hur menar du?

Det blir ju spårigt och gropigt, förmodligen har det ju inte varit plant innan det frusit. Dvs det absolut värsta underlaget man kan rida på.

lis1e skrev:
har inte ridit på en vecka nu pga paddocken är stelfrusen. har inte tillgång till ridhus inom ridavstånd. har ingen transport så jag kan inte ta mig till ett ridhus heller...

kan inte rida ut eftersom tossi är liten bebis och aldrig varit ute själv...

vad gör ni med pållisarna när det är så fruset i markerna?

Självklart måste din bebis lära sig att gå ut i skogen själv med dig. Börja med promenader med dig på marken.

Hälsning Maja

trisst det här med den hårda marken.

när det är så här så vill jag iaf att han kommer ut och gör nått annat än att stå i den tråkiga hagen och få lite motion iaf så även om det kanske bara går att skritta så far jag ut och skrittar, för att skritta är ju bättre än ingenting åtminstone.

aha! såg just att han var ung och inte van att vara i skogen, men varför inte ta en promenad?! båda får motion och han får lära sig lite av skogsmiljön. ;)

Då måste det vara skitdåligt underlag i paddocken från början om det skulle bli så pass spårigt att man inte kan rida där när det frusit.

Finns det ingen åker i närheten som du tex kan tömköra eller longera på?? har precis samma problem, men min häst kan iallafall vara ute själv :p Så vi rider lite på åkrar och mycket skritt turer på belysta vägar.. Hoppas det löser sig!

Centaur skrev:
Det blir ju spårigt och gropigt, förmodligen har det ju inte varit plant innan det frusit. Dvs det absolut värsta underlaget man kan rida på.

exakt så det är!!! en massa hovspår + traktorspår (dom kör genom paddocken för att lämna ensilage vid stallet)

Nej det behöver det väl inte vara!!! Räcker med att det varit riktigt blött innan det frusit. Vilket det ofta är. Till och med min kompis 500.000kr bana som är anlagd på bästa tänkbara sätt kan bli blöt om det regnat mkt.

Ni kan inte få paddocken sladdad? Vi brukar sladda vår och sedan hjälps vi åt med att fixa till alla knölar och gropar mm så får det frysa till så och då är den plan och fin att rida på sedan.
Annars kan du väl jobba lite i hagen (om den är någorlunda) eller på en åker med böjning, öppna, sluta och annat markarbete.

var ute och gick i snön igår. gick faktiskt väldigt bra. var ute med en tvååring som är halt och behöver röra sig och min tosa... gick en 4-5 km och jag var helt färdig sen...

tror jag får låta henne stå i veckorna och sen ta ut henne på helgerna.. finns inte så mkt annat val när det är beckmörkt överallt!

Usch vad tråkigt :(
Jag har stått i ett likadant stall i några år. Stallet och allt där var supermysigt i sig, men när vintern kom blev det riktigt deprimerande att åka ut...
Flyttade till ett superstort träningsstall i fredags! Det känns redan mycket bättre, vi kan rida och träna hela vintern oxå och allt känns MYCKET roligare redan nu efter 3 dagar :bump:

*min lösning*
/Mi

*flin* dessvärre finns det inget sånt jätteläckert träningsstall i närheten! vad jag vet... :)

på lördag ska jag å svägerskan ta en runda i skogen med en av hundarna och hästen.. om det inte är för halt ute vill säga..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 323
Senast: mily
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 512
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama