Fruset vatten....

T

Tramsta

är det nån som har ett bra tips på hur man håller vattnet frostfritt utan el....???står i kallstall och på morgonen är det bottenfruset i vattenhinkarna.likaså i hagen förstås. :cool:
 
Sv: Fruset vatten....

Vet att vissa brukar lägga skumgummibollar i vattnet för att det inte ska frysa, har dock ej provat det själv men tydligen ska det fungera! Du kan ju alltid testa :)
 
Sv: Fruset vatten....

Tack för tipset men han plockar ut dem...
 
Sv: Fruset vatten....

Tack för tipsen men han plockar upp dem direkt .....!
 
Sv: Fruset vatten....

Se till att hästarna har en ny hink med ljummet, frächt vatten till varje mål, och se till att alla som är i stallet ger nya hinkar så ofta de bara kan. Ett shema kanske, om ni är flera? Svårt om det bara är du.
 
Sv: Fruset vatten....

Hehe, då blir det svårt :)

Hmmm..på något sätt bör man ju försöka undvika att det blir en hinna på vattnet..o då undvika att det fryser...men svårt att lägga i något om det plockas upp igen. Du kanske kan komma på något som han är totalt ointresserad av...
 
Sv: Fruset vatten....

kom barar att tänkka på detta men det är en helt omöjlig grej.. haha.. men vattnet fryser inte om de e diskmedel ii.. :P inte så lätt iaf :P
 
Sv: Fruset vatten....

HÄNG UPP hinkarna!

Jag har kallstall (innetemp samma som utetemp så på vintern är det minus 20 ute är det minus 20 innan). Jag hade ett elände med vattnet, det bottenfrös mellan sista gången jag var i stallet och morgonen. Sen av andra anledningar skaffade jag hinkar jag hängde på vägg, och vattnet frös betydligt långsammare!!

Jag har hinkar med plan sida som hänger mot vägg, en mot yttervägg (oisloerad) och en mot boxfrontsvägg. Jag har två olika system för vattnet men de funkar lika bra:

Sätt ett: Vid insläpp så bankar jag loss den is som går och tar bort den (med spagettislev om det är vatten kvar i hinken), och sen fyller jag på med hett vatten så att vattnet somd en blir i hinken blir ljummet (viktigt att slutresultatet blir ljummet). Sedan vid nattning så häller jag på ljummet vatten i det isiga och inget mer. På morgonen är vattnet öppet men det kan vara isfruset i kanterna (dvs slår man ur vattnet och knackar loss isen i etts tycke kan man göra en snölykta).

Sätt två: Vid insläpp så tar jag in hinkarna, spolar ur dem, fyller med ljummet vatten och hänger in. Vid nattning så är det bara fylla på mer ljummet vatten. Fri yta på vattnet på morgonen men snölyktefruset.

Jag har också provat att bara göra steg ett (dvs det vid insläpp) och det fungerar lika bra (förutsatt att vattnet räcker då).

För varmt vatten fryser fortare än kallt så att hänga in en hink med VARMT vatten funkar dåligt.

Det har nu varit 20 - 25 grader kallt på nätterna i ett par veckor, men hästarna har ända fram till morgonen haft drickbart vatten med öppen yta.

Innan så provade jag emed bollar i hinken (de förs fast), jag provade med att isolera med halm runt hinken, hjälpte inte. Jag provade med att isolera med frigolit, funkade inte.

Ute har jag 90 liters balja i hårdplast (murbruksbalja) och jag fyller upp den, sen så varje morgon tar jag en yxa och slår hål på isen så mycket som möjligt, tar med en sil ur alla isbitar ur vattnet och så fyller jag upp till fullt med hett vatten så resultatet i baljan blir max ljummet. Det håller sig till kvällen utan problem nu när det är lite sol på dagarna (ställt baljan där solen är största delen av dagen). När det är riktigt kallt fungerar det dock inte, eller när det aldrig komemr sol, så då får de vara utan eller jag vattnar för hand vid lunch.
 
Sv: Fruset vatten....

häll lite sprit i det :idea:
haha nä bara skojjade :D

Men kan man inte hälla lite matolja i vattnet olja skall väl inte frysa??
Eller klä in själva hinken med isolerings"papper" och sen tyg ovanpå detta och undertill åsså kasnke funkar??
 
Sv: Fruset vatten....

Som alexandra skriver.. häng upp hinkarna.. och om du inte har möjlighet till det, ställ hinkarna på en bit frigolit (isolerar mot kylan underifrån) eller ställ hinken i en lagom stor låda å "fodra" lådan med halm, under och runt...
 
Sv: Fruset vatten....

Häll i varmvatten .. Det funkar jättebre , Hästarna dricker det gjärna när dom är ute och det är kallt , Och det fryser ju inte heller .. :banana:
 
Sv: Fruset vatten....

Varmvatten är ju dåligt för oss människor, är det inte dåligt för hästar?
 
Sv: Fruset vatten....

Jag har provat allt! vattnet frös ändå, trots upphängning och annat. För att få en lugn vinter installerade vi till sist suevias elvattenkopp och det ÄR oslagbart!! det kan tyckas lite dyrt och påkostat i en dels ögon, men vi är inte rika på nåt sätt. vi tyckte bara att tiden vi la på att bära hinkar och krångla kunde läggas på nåt roligare som att vara med pållarna.
 
Sv: Fruset vatten....

Tack för alla tips..har redan upphängd hink och provat inbäddning med olika material..sen då bollarna som han plockar upp..
det får bli varmvatten metoden eller lockande då med nån installation av el kopp till nästa vinter kanske..minns du kostnaden för er..?? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Hästnyheter Om man har problem med frostfritt vatten i stallet eller hagen är olika hästiga facebookgrupper en riktigt bra inspirationskälla. Där...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
748
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp