Fruset hösilage

FrontLine_

Trådstartare
Är det farligt?
Jag har någonstans i bakhuvudet att det inte är bra, men kan inte sätta fingret på varför??
Vanligtvis så får vi tag på väldigt bra hösilage, men nu hade bonden "halvfattigt" och kunde inte sälja bort så mycket. Vi har några torrare balar, men nu var vi tvungen att ta en blötare och den fryser ju!

Är det farligt?

Sv: Fruset hösilage

Min dam äter fruset silage och jag förstår inte vad det skulle kunna ge för problem. Fruset gräs är ju inte bra men det beror på att det blir stresat och har höga sockervärden. Silaget är ju dött så där sker inte den processen.

Ja, det kanske var så det var haha =)
Men får dom i sig lika mycket även om det är fruset? För nu står dom på fri tillgång så det är ju som svårt att se exakt hur mycket dom äter..

Fruset foder kan störa magen, mag- och tarmstörningar kan leda till en rad oönskade effekter. T ex ska man vara mycket försiktig med magen om hästen ligger i riskzonen för fång.

Men fodret tinar ju när hästen tuggar? :confused:

Att fruset gräs "på rot" påverkas på ett sätt som kan vara farligt är jag helt med på, men ett foder som redan är skördat?

Är även fruset hö farligt isf? Vi slänger ju ner höet direkt från skullen och fodrar med, och däruppe är det ju i princip utetemperatur. Min häst är fångbenägen...:crazy:

Senast ändrad:

Höet innehåller så lite vatten att det inte fryser. Hösilage/ensilage fryser däremot. Och det finns en mängd hästar som inte klarar av den frusna maten och hela tiden behöva äta kallt att det blir bekymmer med magen.

Nej, det är inte farligt för hästar att äta fruset silage! De har en jättelång matstrupe och matsmältningskanal och tuggar dessutom hö/silage ordentligt i normala fall så varken magen eller något annat blir kallt utan det är en myt. Har diskuterats i massor med trådar innan redan om varför en del uppfattar att deras hästar får magproblem av silage på vintern.

Jag tror det kan bero på att de äter för lite om det är svårt att få loss från balen. :)

Eller den allmänna foder- och vätskestatusen. Det är ju ganska vanligt att de dricker för lite på vintern.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 874
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka