Fruset gräs=fraligt?

F

Fluffy

Man har ju fått lära sig att fruset gräs är farligt för hästen och kan ge fång. Främst är det väl det frostiga vår-gräset som är farligt.
Men nu sa en kompis att allt fruset gräs är farligt, dvs även det som finns nu på vintern?

Hur är det med den saken? Vintergräset kan ju inte inehålla så jättemycket näring? Och hur går det för djur på lösdrift om fruset gräs är farligt?
Den här vintern har ju varit lite upp och ner med tempen, och det minimala snötäcket har inte precis hindrat hästarna från att äta av det frusna gräset under.

Sv: Fruset gräs=fraligt?

Har fått höra att gräset försöker skydda sig från kylan och då producerar det socker. Det är väl det man syftar på.

Om det är sanning eller ej vet jag inte. /Linda

Hmmmm....
hur gör då "vilda" hästar för att få mat...tinar upp gräset först? :rofl:

Nä förlåt men tanken blev lite kul...
Har man fånghäst kanske det är farligt? Men jag tror inte det...vår fångshettis klarar sig bra i alla fall.

// M

Din kompis har rätt. Fruset gräs är farligt för fånghästar. Om det däremot framkallar fång vet jag faktiskt inte. Men ponnyn i vårt stall fick börja gå med de andra efter att gräset frusit och fick omedelbart fång. Fick då veta från veterinären att jodå, fruset gräs bildar sockerarter och fruktaner som Linda B skriver och det är farligt för fånghästar.

Min fånghäst får stå i grushagen tills att gräset tinat. Idag blev hon inte flyttad till gräshagen förrän vid 13:00.

* kl *
Det var en intressant fråga ! Det vore väll rimligt att anta att gräset slutar att producera sockerarter på vintern då de är *dött* eller vintervilar.

Hoppas på svar från någon kunnig !! (inte jag då)

Den här vintern har varit lite lurig på den fronten faktiskt. Det är så att så länge tillväxt sker kommer gräset att bilda fruktaner för att förhindra förfrysning under frost. Är marken väl frusen sker ingen tillväxt men kommer temperaturen upp i ca 5-6 varmgrader i marken börjar gräset växa och kan då ge högre halt fruktan i gräset. Såna här vintrar är då lite riskabla för fångkänsliga hästar, ja.

Såhär har jag hört: Att det ska vara "farligt" för fånghästar eler fångkänsliga hästar att äta det första frusna gräset. När det fryst till ett par ggr ska det tydligen inte innebära likastor risk iaf.

Fånghästen i vårt stall gick iaf i en egen lite specialhage när grästen började frysa till.

Den här vintern har varit lite lurig på den fronten faktiskt. Det är så att så länge tillväxt sker kommer gräset att bilda fruktaner för att förhindra förfrysning under frost. Är marken väl frusen sker ingen tillväxt men kommer temperaturen upp i ca 5-6 varmgrader i marken börjar gräset växa och kan då ge högre halt fruktan i gräset. Såna här vintrar är då lite riskabla för fångkänsliga hästar, ja.

Och fruktaner är då en sockerart ?

Många dagar har det jö varit som du skriver 5-6 plus men till natten lågnt över minusstrecket- finns det som du vet någon minusgräns nattetid som förstör fruktanet eller finns det alltid kvar när det väl bildats ?

Många frågor...:D ..man får passa på när man diskuterar med kunnig i ämnet !

hästen i "grannboxen" fick nån form av kolik vilket veterinären tror kom från de frusna gräset så...

Hm, kan undra om det är min shettis problem... Hon fick fång igen nu, bara några månader sen sist. Ändå står hon bara på 3 kg hö, plus vitaminer och mineraler. ( hon är alldeles för rund, men är svår att motionera pga sina ofta ömma hovar )

I hagen står de ofta och krafsar fram gammalt gräs nu, när högivan är slut... Kanske skulle minska ner hagen och ta bort de "gräsigaste" partierna? När jag tänker efter flyttade jag om staketet för kanske tre veckor sedan och de fick då tillgång till ett litet område där de inte betat i somras. Hm...:idea:

Det här var intressant! Min häst fick fång i februari förra året och ännu en gång i februari detta år. Han går på enbart hö, men i en stoor gräshage där han gnager i sig en del fruset gräs under vintern. Vi har inte kunnat förstå varför han får fång mitt i vintern, men då kan det här vara en anledning :idea:

Just nu står han instängd i laggårn på bantningsdiet (hans övervikt är helt klart en av orsakerna till fång :crazy: ) men frågan är var jag ska ha honom hädanefter om det inte går att ha honom på gräs ens på vintern :crazy: Jag får nog ta och flytta upp till nordligare bredgrader igen där betet är magrare och det är snö på vintern...

När marken är kallare än 5-6 grader en längre period försvinner fruktanet men det räcker med lite varmare väder så det kommer upp lite gräs igen. Det nya gräset bildar fruktaner igen om vädret fortsätter att hålla sig i de gradantalet.

Det som gör att risken för fång ökar är precis som Piraja skriver att växande gräs ändrar sin uppbyggnad och bildar fruktaner och det innebär att det blir som ett helt annat foder. Med andra ord ett väldigt hastigt foderbyte vilket ju då är orsaken till fångutbrotten.

Våren -05 var väldigt konstig här nere i de södra delarna. Den kom som vanligt och många hann släppa sina hästar på bete när det plötsligt slog om och blev en period med nattfrost. Detta ledde till ett ovanligt stort antal fångfall och ställde till det ordentligt för de som drabbades.

*knapplån*

Tanker jag rätt nu:
gräset går i "dvala" när det blir kallare och så fort det blir varmare så skjuter det iväg och använder då fruktan i form av energi. Men samtidigt så använder det även fruktan som någon form av antifrysmedel.

Så när är det igentligen säkrast att släppa ut en fånghäst?

Den absolut sämsta perioden måste väl vara tidigt på morgonen när temperaturen skiljer sig mycket från natt till dag?

Men när är det "säkert" att ha fånghästar ute dygnet runt? Har för mig att jag läst en siffra på 15 grader som lägst nattetid någonstans?

Mvh

Tora

Vildhästarna i t.ex. USA äter inte samma typer av gräs som våra svenska hästar. Ökengräs, eller vad man ska kalla dem bildar stärkelse vid stress. Våra grässorter i sverige bildar fruktan som hästen inte själv kan bryta ner utan det hamnar i grovtarmen. Särskilt de gräs vi sår in våra beten med, raj och timotej bildar väldigt mycket fruktan. Ännu värre är det om man har sått in med förädlade rajgräs. Vad jag förstått har förädlingen av raj varit riktad mot kor och de sorterna är ännu värre för hästar.

Därför är jag lite skeptisk till hösilage. Sockret bryts inte ner på samma sätt. Hösilage gjort på förädlade raj och timotejsorter som togs i somras då det var väldigt torrt = stress = fruktan...... Ska bli intressant att se hur det blir i vår med fångfrekvensen i Sverige. Har en häst belastat systemet hela vintern med fruktan eller för mycket socker överhuvudtaget så kommer övergången till betet bli jobbigt för magen. Men det var ju inte det ni pratade om här. :)

Hmmmm....
hur gör då "vilda" hästar för att få mat...tinar upp gräset först? :rofl:

Ja jag vet ju det och det var därför jag gjorde klart för att jag skojade hrrrrm ;)

// M

Nån som vet?? är fruset gräs och fruset hösilage lika farligt?? Jag skulle gärna vilja låta mina hästar stå på fri tillgång till hösilage men är lite rädd att frueset hösilage skall ställa till problem?? (här kan vi ha det riktigt kall typ -20 till -30 grader)

Som jag har förstått det så är det bara levande gräs som kan framställa fruktaner. Detta gör gräset för att skydda sig och för att kunna snabbt växa när faran är över. Olika "faror" kan tex vara frost, hård nedbetning osv. Med andra ord så borde "dött" gräs som hö och hösilage utgöra någon fara.

Vad man däremot måste hålla koll på är hullet. De hästar som har mycket överhull har tendeser att hamna i riskzonen för fång.

Mvh

Tora

Tidagare har jag haft problem med kolik på vårkanten då snön
försvann och det äckliga halvruttna frusna gräset blev mer
lättillgängligt. :crazy:
(hästarna bytte till vinterhagen när det blev fruset+snö)

Nu har de fått beta ner gräset på hösten= inga kolikproblem på våren.

:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 847
Senast: Hoppsin
·
A
Hästvård Hej Oskodd 8-årig b-ponny har stora problem i hagen med att gå. Har inte haft henne ngn vinter så jag vet inte hur hon reagerat...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: Anne
·
Hästvård ...eller med sällskap? Samt att när man hållit på med hästar så länge och ändrar uppfattning! Har ni någon gång radikalt fått ändra...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 124
Senast: DarkInNight
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 995
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka