Frusen häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Emmahelatiden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 816
E

Emmahelatiden

Hörde av en bekant att hästar som står ute (i regn och blåst) och skakar, inte fryser utan gör så för att hålla värmen. Men är det verkligen så?

Jag tycker att en häst som står ute och skakar borde få komma in, värma sig och kanske få ett täcke och lite mat, men det tyckte inte hon. Är det bara jag som är "överbeskyddande"?:crazy:

Sv: Frusen häst?

Det där är så otroligt korkad...

JA hästen skakar för att hålla värmen. Vi skakar också för att hålla värmen. MEN skakar man så fryser man, vare sig det rör sig om människor eller djur. Och alla som frusit som dom skakat vet hur trevligt det känns och hur stel man känner sig....

Ja, det tycker jag med. Bra att det finns nån på min sida ;)

ni har båda rätt, som Centaur säger.
Den skakar för att den fyser och för att behålla den lilla värme den har.
In och få täcke + ev mat?
Ja!

Det där är så otroligt korkad...

JA hästen skakar för att hålla värmen. Vi skakar också för att hålla värmen. MEN skakar man så fryser man, vare sig det rör sig om människor eller djur. Och alla som frusit som dom skakat vet hur trevligt det känns och hur stel man känner sig....

Finns inget mer att tillägga, håller med om vartenda ord.

Däremot ska man kanske minnas att för att hästen frös i kring nollan och blötsnö och vind, behöver den inte frysa i minus 10 grader och uppehåll. Utan det får man ju kolla. Men häst som skakar, den fryser. Och den ska ha det som fattas av det som följer:

Mat
Skydd och/eller
Täcke

Äta ger värme, så en häst utan mat i hagen som fryser kanske bara behöver ha något att tugga på i hagen. En häst med mat som inte har skydd och fryser kanske slutar frysa om den komemr undan vinden/nederbörden om sådan finns. (Alt får man ge den täcke som skydd då).

En häst som fryser trots mat och skydd i hagen SKA ha täcke, punkt slut. Och en häst som har mat och täcke men ändå fryser - den ska ha ett tjockare täcke.

Är inte själva skakningarna kroppens sätt att försöka hålla värmen? Dom fryser absolut om dom står o skakar!

Är inte själva skakningarna kroppens sätt att försöka hålla värmen? Dom fryser absolut om dom står o skakar!

Skakandet är ju muskelaktivitet, och muskelaktivitet höjer blodcirkulationen. Vilket ger ökad värme.

Jämför med dig själv, om du fryser, och så ställer du dig och hoppar upp och ner, så blir du varm efter en stund när du fått upp pulsen och börjar bli lite andfådd.

Muskelskakning är kroppens (även på människa) sätt att öka cirkulationen och på så sätt höja värmen, men utan att få mer energiförluster än nödvändigt (eftersom det går åt energi att hålla värmen med).

Och visst fryser de, på samma sätt som en själv fryser när man skakar. Hur många skulle säga tills in skakande kompis att 'strunta i jackan, du fryser inte, det är kroppens sätt att öka värmen'..

Hörde av en bekant att hästar som står ute (i regn och blåst) och skakar, inte fryser utan gör så för att hålla värmen. Men är det verkligen så?

Jag tycker att en häst som står ute och skakar borde få komma in, värma sig och kanske få ett täcke och lite mat, men det tyckte inte hon. Är det bara jag som är "överbeskyddande"?:crazy:

Den där frågan kommer upp gång på gång. Undrar vem som alls kom på den?
Om en levande varelse står och skakar av köld, gäller det att få den varm. Konstigare är det inte.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
949
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka