Frusen fölunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BertaLotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 902
B

BertaLotta

Jag har ju som en del vet en fölunge född 19 maj (halvblod). Jag är jättenöjd med henne, men nu har det uppstått ett problem... Hon sätter ingen vinterpäls!!!:eek: Hennes päls är jättekort och hon är väldigt mjuk i pälsen. Problemet är att så fort det regnar eller är kallt och blåsigt så fryser hon så att hon skakar! Jag vill inte ha täcke på henne (tycker inte att föl ska behöva det), men jag vet inte längre... Det är jobbigt att se henne frysa så att hon nästan står och hoppar :cry:. Tilläggas bör kanske att hon går med sin mor och de har i princip fri tillgång på hö i hagen. Mamman sätter inte heller speciellt mycket päls på vintrarna, vilket är en fördel när det handlar om en tävlingshäst...

Ni som har erfarenhet av föl - har ni varit med om något liknande? Hur har ni i så fall löst det och vad tycker ni att jag ska göra?

Sv: Frusen fölunge

Hej! Går hon på lösdrift eller är fölet inne på nätterna? Om hon går på lösdrift, som jag tycker är bäst, så brukar de sätta kort men en tät päls och så skakar de när de håller värmen och näör det är skitväder så äter hästar dubbelt så mycket för att hålla värmen. Hoppas de går bra me din lilla fölis vem är pappan till den?

Tror det är genetiskt med kort vinterpäls, har själv haft 3 generationer som fått kort vinterpäls (men ändå inte frusit), men däremot så har de haft ullig päls som föl... Har haft regntäcken på mina när det är riktigt busväder (regn, blötsnö i massor) eftersom de går ute 10 timmar/dag och det inte alltid finns någon där som kan ta in dem om det behövs...
Tror inte att det är någon fara med din fölis, sålänge de har mat i hagen.

Bild på min senaste tunnpälsare

Föl:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Kusar/lisafl.jpg

4 år (oklippt):
http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Kusar/Lisa2.jpg

Tack för omtanken. Hon är inne på nätterna. Går ut vid 7-7.30 på morgonen och in vid 17-19 beroende på vädret. Jag hade helst haft henne på lösdrift, men har tyvärr ingen möjlighet till det hemma (ska försöka hyra in henne någonstans med andra unghästar nästa år). Hade hon haft kort, men tät päls hade jag nog inte varit så orolig, men hon har mindre päls än hon hade i somras när hon fällt fölpälsen :eek:.

Hon är e: Corlensky G - holsteiner :love:

För några månader sedan:
http://www.pixbox.se/?page=pic_link&pic_id=14469133&pic_size=640x480

Hon hade ganska ullig fölpäls, fällde den, och nu har hon ännu kortare päls - som riktigt kort sommarpäls :crazy:

Min har också fått ha regntäcke vid uschligt väder det sista...

Ska försöka ta lite kort på henne ikväll så ni får se hur hon ser ut nu (kanske är svårt att se på bild hur pälsen är, men jag ska försöka)

jag har också en Corlensky unge (u. KWPN-sto) och han har baske mig björnpäls. Den är supertjock och tät. Inte extremt lång, men jisses så tät. Även hans halvbror (u.fbl) har rejäl päls. Men så har de varit ute dygnet runt ända sedan de föddes i ur och skur.

Det viktigaste för värmen är att det finns stråfoder. Glöm inte det.

Hmmm, min kanske kan få låna lite päls av din :p?

Mamman till min sätter som sagt inte så mycket päls, så hon har det nog därifrån...

De får MYCKET hö i hagen, finns nästan alltid lite kvar när de ska in på em. Jag är faktiskt lite förvånad över hur mycket den lilla äter:o. Är ju mitt första föl, och jag trodde nog att eftersom hon diar så mycket fortfarande skulle hon inte äta så mycket "annan" mat, men hon äter i princip lika mycket som mor sin :smirk:. Är dock glad för det, mamman kan vara lite svår i maten (dock inte sedan fölningen, nu tuggar hon och äter mest hela dagen) och det är INTE roligt. I fortsättningen ska jag bara ha matvrak:D!

Tycker du att jag ska täcka henne (regntäcke) vid dåligt väder?

jag har också en Corlensky unge (u. KWPN-sto) och han har baske mig björnpäls. Den är supertjock och tät. Inte extremt lång, men jisses så tät. Även hans halvbror (u.fbl) har rejäl päls. Men så har de varit ute dygnet runt ända sedan de föddes i ur och skur.

Det viktigaste för värmen är att det finns stråfoder. Glöm inte det.

Min fölunge efter Corlensky- Fullblod har också en riktig björnpäls :d Riktigt söt med de ulliga små öronen som man nästan får leta reda på bland all päls och all man (var den nu kom ifrån :confused: ).

Varför inte sätta på fölungen täcke?
Bättre att de håller värmen ordenligt så energin går till att växa ordentligt än att bara försöka inte stå och frysa.
Kanske man blir halshuggen, men sätter den ingen vinterpäls så tycker inte jag att man låta bli att sätta på täcke bara för att. :)

Nej, jag tycker faktiskt inte att du skall täcka henne, det är att göra henne en björntjänst. Däremot vara ännu mer noggrann med att det alltid finns stråfoder, gärna att det finns en torr liggplats också, till exempel kan man ösa ut en halmhög invid stråfodret så att fölungen kan ligga ner om stoet står och äter.

Jag skulle täckt den vid hot om riktigt skitväder - kallt regn och blötsnö. Jag tror inte du gör den någon speciell otjänst. Inte ofta föl fryser så lätt faktiskt, men jag har också haft en fölunge som gjorde det vid skitväder, den täckte jag vid riktigt dåligt väder. Andra vintern hade den helt normal vinterpäls och behövde inte täckas.

Varför inte sätta på fölungen täcke?
Bättre att de håller värmen ordenligt så energin går till att växa ordentligt än att bara försöka inte stå och frysa.
Kanske man blir halshuggen, men sätter den ingen vinterpäls så tycker inte jag att man låta bli att sätta på täcke bara för att. :)

Precis, står fölet och skakar så klart det ska ha täcke!

Men om du inte vill ha tacke pa folisen sa maste du ju ta in den. Det ar ju synd om den annars.

Det finns torr och ren liggplats i hagen och de får som sagt mycket mat. Måste erkänna att det skär i hjärtat när hon står vid grinden, huttrar och gnäggar så fort jag visar mig... ( OK, jag vet att jag kanske lägger in lite mänskliga värderingar/känslor nu, men ändå...:angel:). Har hon täcke på sig är hon gladeligen kvar i hagen även när det är riktigt ruskigt. Jag ska nog försöka "härda" henne och se om det kommer mer päls (hon borde ju iofs sätta vinterpäls även om hon har ett tunnt regntäcke när det är som hemskast väfer, eller?). Inte så ofta man önskar sig en "pälsboll" i andra lägen...:rofl:

Däremot rullar hon sig som en galning när hon kommer in i boxen när det har regnat (oavsett täcke eller inte). Hon börjar med att tränga upp morsan i ett hörn genom att backa mot henne (om hon inte flyttar sig kan hon få en spark eller två). Där står sedan stoet och ser trängd ut medan fölis rullar varv på varv runt i boxen. Flera gånger har hon rullat fast :o:eek:. Första gångerna var jag snabbt där och "rullade rätt" henne, men senaste gången lät jag henne vara:devil:(fast under uppsikt givetvis), hon var lugn men lite besvärad och efter en stund tog hon sig upp på något sätt. Sen har hon inte rullat fast mer :idea: (peppar, peppar, osv).

Men om så uppenbarligen trivs bättre med täcke, kan hon inte få ha ett då? Har svårt att tänka mig att hon skulle få framtida men av att ha burit täcke en vinter.

En del av mina årsföl (araber) har inte hunnit sätta ordentlig vinterpäls vid den här tiden än, utan har frusit så de skakat när det varit ruskväder. Men efter jul har garanterat alla av dem haft björnpäls och inte ens frusit vid snöstorm. Kanske är din bara sen också? Alla mina vuxna är relativt tunnpälsade och frusna vid våt väderlek, det är ju oftast araber, men årsfölen har ändå haft björnpäls och klarat alla sorters väder.

Jag har inte täckt dem innan de satt färdigt, men det beror mest på att jag inte vågat då jag oftast har flera föl samtidigt som leker och klättrar på varandra. Men jag har svårt att tro att pälssättningen skulle bli sämre för att du lägger på ett täcke när det är ruskdagar, så länge det inte är 24/7.

Carina på Silver Arabians

nej, ja tycker nog inte du ska täcke den. finns det en torr plats för fölis att gå in på, vilket ja tyckte mig kunna se i ett inlägg, att det gjorde, ska den klara att sätta egen päls.

ja vet inte alls hur mycket det har med saken att göra, men foder komplement? finns det energi hos den lilla att sätta päls av? det krävs en hel del för att göra detta.... men som sagt, je vet inte så mycket om småttingar å mat.

tänk på att den kritiska punkten för hästar ligger runt 5 plus. redan där börjar dom att kräva mycket, mycket mer mat för att hålla sig varma.

det värsta man kan göra är att tycka synd om. det ÄR inte synd om. det är hästar, stora, starka djur och de ska behandlas därefter! skulle gladeligen haft min häst otäckt hela vintern, men då skulle hon tyvärr oridbar, eftersom hon sätter riktig hemsk päls redan i slutet av juli.....

Jaha, så bara för att dom är stora och starka så kan dom gott stå och frysa så dom skakar?? Elakt om du frågar mag: Vi har våra hästar föra att vi tycker om dom. Inte för att dom ska stå ute och "frysa röven av sig"

:bow:

Till TS
Vad vinner du på att inte täcka din frysande fölunge? Snacket om att den skakar för att hålla värmen och inte för att den fryser är bara rent bullshit. Vi skakar också för att hålla värmen när vi blir nerkylda vad kallar vi det ... jo just det fryser.
Med tanke på att nästan 100% av dagens hästar går med täcke under vinterhalvåret så finns det ingen rim och reson i att häststackarn ska frysa första året för att härdas. Frågan är om den härdas om det inte bara skapar en massa spänningar som det kommer bli svårt att bli av med även på en så ung häst.
Shaggy som inte gillar täcken men anser att de ska användas när det behövs.

:bow:

Till TS
Vad vinner du på att inte täcka din frysande fölunge? Snacket om att den skakar för att hålla värmen och inte för att den fryser är bara rent bullshit. Vi skakar också för att hålla värmen när vi blir nerkylda vad kallar vi det ... jo just det fryser.
Med tanke på att nästan 100% av dagens hästar går med täcke under vinterhalvåret så finns det ingen rim och reson i att häststackarn ska frysa första året för att härdas. Frågan är om den härdas om det inte bara skapar en massa spänningar som det kommer bli svårt att bli av med även på en så ung häst.
Shaggy som inte gillar täcken men anser att de ska användas när det behövs.
:bow::bow: Jag fatter heller inte vitsen med att "härda" fölen. En bekant till oss hade araber på 90 talet. Dom gick ute sent på hösten. Detta resulterade i att dom blev stela som attan och fick problem med ryggarna. Det var visserligen en regnig sommar och höst. Jag gillar heller inte en massa täcken men vad gör man när djuren står och fryser?

Liknande trådar

Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 790
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 819
Senast: Trissa
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 124
Senast: Efwa
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 390
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka