Fruktansvärt obehagligt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MALINox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 170
M

MALINox

Köpte nytt träns till pållen eftersom det gamla gick sönder. Pga att han växt ur sadeln, och vi letar efter en ny, så ägnar vi oss mest åt att greja från marken, dvs promenader, longering och löshoppning.

Iaf...åter till det nya tränset. Köpte det i lördags, i söndags löshoppade vi och igår när jag var ute och gick med hästen i lina så faller plötsligt bettet ner på marken brevid mig. Döm om min och hästens förvåning. Står där med en lös häst och ett bett på backen.

När jag tar upp bettet och granskar det, så har lädret gått av i det övre spännet som håller i bettet, dvs inte det som sitter runt bettringen, utan det spännet som sitter uppe mot huvudlaget. Alla fyra läder banden, på båda sidorna har gått rakt av :confused:
Hur kan något sådant här hända?

Det är ju förenat med livsfara, det var ju enbart ren tur att vi var ute och gick och inte red i tränset. Om det hade skett under en galopptur så hade bettet fallit rätt ur och hamnat på bogen på hästen. Hästen had väl blivit livrädd och en annan hade åkt all världens väg.

Kan ju säga att jag kommer aldrig mer att köpa ett träns därifrån, och hädanefter kommer jag att dra i varenda rem och spänne när jag köper något nytt! :mad:

Sv: Fruktansvärt obehagligt

vad tråkigt! Det måste väl vara något fel på tränset om det bara går sönder sådär??? Vart ifrån var det??

Du borde kunna få pengarna tillbaka eller åtminstone byta det om det bara ramlade isär första dagen! Var har du köpt tränset?

Ja, fy sjutton för sådant där skit! >.< Pengarna tillbaka och bojkotta märket för all framtid! Sådant här ska man inte acceptera, punkt.

hu. Får mardrömmar bara av tanken. håller med om bojkott.

Gå tillbaka med det till butiken. Även om du inte vill köpa ngt mera så tycker jag att du ska ha dina pengar tillbaka. Vad obehagligt! Tur att allt gick bra iaf.

Ja usch, det var riktigt obehagligt. Tränset var köpt på Granngården, kommer inte ihåg vad det var för märke på det. Men man tycker ju att en butik som har sålt hästgrejor så pass länge inte ska ha grejer som går sönder utav sig själva efter 2 ggr. Ska gå tillbaks med tränset idag, be om pengarna tillbaka å så köper jag ett nytt nån annanstans, av ett annat märke.

Vill inte ens tänka på vad som kunde ha hänt ifall det hade ramlat ur mitt under en ridtur, än värre under hoppning. Men nu gick det bra, och skönt var väl det!

Usch så otäckt!

Kan du skriva ut exakt vilket träns det var, eller är det mot bukes regler ?

Hade jag haft ett sånt träns hade jag velat kolla mitt ordentligt efter att ha läst en sån här grej... :crazy:

Tur att det gick bra!

Verkligen en tråkig händelse. Var lädret "avrivet" och försvagat eller har någon helt enkelt skurit sönder det till stor del?

Jag tycker det är bra med varningen, men det gäller ju egentligen inte bara träns och detta märke och den butiken - vi alla skulle nog förmodligen behöva se över vår utrustning och skicket på denna oftare än vad vi gör.

Ja usch, det var riktigt obehagligt. Tränset var köpt på Granngården, kommer inte ihåg vad det var för märke på det. Men man tycker ju att en butik som har sålt hästgrejor så pass länge inte ska ha grejer som går sönder utav sig själva efter 2 ggr
Granngården har precis som alla butiker billigare alternativ. Det är inte butiken som ska belastas för denna olycka utan fabrikören.
Som köpare måste man varanoga att kontrollera varan innan man köper den. Jag har varit med om en likadan olycka fast med ett träns från St***en. Jag var helt enkelt för slarvig med att kolla läderkvaliten då jag ansåg att ett så pass bra märke skille ha bra kvalite. Jag har lärt mig min läxa och kollar oavsett märke numera ;)

Ja jag har verkligen fått mig en funderare kring att utrustningen bör kontrolleras nogrannare än vad man gör idag.
Lädret ser inte saboterat ut, det ser snarare ut som om det helt enkelt har torkat sönder. Eftersom det är i spänneshållaren, dvs under spännet så syntes det inte om man inte plockade isär det. Så det ser avrivet ut. Men att alla fyra stropparna skulle slitas av samtidigt, utan tryck från tyglar eller liknande känns väldigt konstigt. Nästan som om det fallit sönder av enbart tyngden från att hästen tuggar på bettet.

Jaja, nu blir det ett annat märke på tränset efter nogrann utprovning och testryckning i vartenda fäste vill jag lova! ;)

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 203
Senast: Reshästen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 785
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 349
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 486
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka