Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Men de är ju så korta? Med ett 150 cm spö når jag överallt, utom under magen. Och TVÅ stycken?
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Ja, två stycken en på höger sida och en på vänster sida. Jag har oftast problem med blinningar och bromsar som ofta surrar och som jag helst vill slå bort i luften innan dom sätter sig. Det har fungerat hur bra som helst, men klart man får sträcka sig lite ibland. Ett spö tycker jag mera viftar unden dom för sekunden lite och sen sätter dom sig igen, en flugsmälla kan panga iväg dom en lägre bit och då kommer dom oftast inte tillbaka. Det är svårt att pricka dom med ett smalt spö tycker jag.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Skulle jag rida runt och smälla med ett spö eller en flugsmälla skulle ja nog bara skrämma min häst och göra så att jag åker av på kuppen...
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Förvånadsvärt många hästar förstår faktiskt direkt när man hjälper dom med insekterna, då står dom oftast ut med det mesta som dom inte gör i vanliga fall. Definitivt värt att prova, har räddat en hel del ridturer för mig iallafall.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Ja allt är väl värt att testa kanske, dressyrspöt åker med ut imorrn! Förra året när jag red så var hon likadan oavsett om de va mulet å rått ute eller 30 grader varmt! :(
Jag tycker så synd om henne samtidigt som att jag inte kan ha en häst jag inte kan rida på sommaren :/
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Ja allt är väl värt att testa kanske, dressyrspöt åker med ut imorrn! Förra året när jag red så var hon likadan oavsett om de va mulet å rått ute eller 30 grader varmt! :(
Jag tycker så synd om henne samtidigt som att jag inte kan ha en häst jag inte kan rida på sommaren :/

Om jag var du skulle jag ändå ställa in hästen ett tag innan, låt hästen svalna vilket innebär mindre insekter bara det, dom dras mindre till svala hästar. På med ett insektstäcke och ut och rid.

Tyvärr så är det ju så på sommaren att mulet ofta innebär varmt och kvavt vilket också innebär mycket insekter.

Det är verkligen hopplöst på sommarn om man inte har möjlighet att rida vid 5-6 på morgonen.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Ridflugtäcke, flyveil över pannbandet, flughuva och insektsspray under magen o på insidan av bakbenen fungerar på alla mina hästar!
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Har du provat att använda en helt vanlig hoppluva?

Mammas valack betedde sig som du beskriver, och inget hjälpte. Till slut kom mamma på att han blev stressad av ljudet från flygfäna, och med mössan på var han hur lugn som helst!
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Ja min står inne nästan dygnet runt. Mitt bästa tips i hagen är eksemtäcke(täcker mycket mer än vanligt flugtäcke), mycket ultra shield(giftigt men man får nästan välja pest eller kolera :( ) och skillingarydsalva(finns på typ hööks) i ljumskarna. Rida har jag som sagt gett upp :( så jag förstår precis hur det är!!
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Jag tror också att vissa hästar är känsligare för insekter. Min, t.ex., HATAR flugor och blir superirriterad om hon så bara har en endaste fluga på sig. Men vårt största problem just nu är nog myggen. Varje gång vi är ute och promenerar så får hon HELA magen full och det gång på gång även om jag är där och "borstar bort" med jämna mellanrum. Det måste ju kännas hemskt att ha ett helt gäng mygg som sitter och bits. Det hjälper absolut med Ultrashield, men perfekt är det ju inte. I hagen (grushage) verkar hon tycka att det hjälper att rulla sig i grus. Efter regnet vi fick igår så hon verkligen trevlig ut, kan jag säga...;)
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Att rida med två flugsmällor är bättre än spön, det är lättare att slå bort insekterna med.

Ah vad smart! Det ska jag testa. Jag brukar bryta rejäla kvistar i skogen och vifta med, får vifta hejvilt runt huvudena så jag tror absolut att dom förstår att det hjälper. Samma som att man får slå bromsar på dom och dom bara njuter.

*kl
Min ena är också fruktansvärt störd av insekter och kan bli väldigt okontaktbar. Panik. Och jag förstår henne.
Min upplevele är att flugor och bromsar absolut hänger med i trav medans mygg och knott inte gör det.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Är det varmt när jag ska rida så duschar jag hals, bringa och buk med kallt vatten. Sen får han en hötuss och stå i box ett tag innan ridning.
Extremt flugkänslig häst har jag haft men aldrig problem vid ridning. Kanske hänger ihop med var man bor och rider.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Ett gammalt väl fungerande recept är att blanda en kork T-röd i en 10 L spann med vatten och bada hästen i :)

Håller i flera veckor!
Dock så klart lite beroende på hur ofta hästen duschar eller blir blöt ;)

Svampade min häst med detta senast i går innan träningen då vi har otroligt mycket knott vid anläggningen, både människor och hästar blir otroligt irriterade, men jag hade inte ett flygfä i sikte under hela träningen igår :)
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Min ena häst är oxå vädligt irriterad över insekter. I hagen har han exemtäcke från boett och alltid tillgång till ligghall sommartid!(han står där så mkt så jag får fodra hö ibland...). Vid ridning om det är mycket insekter så har han ett ridflugtäcke och flyweil. Han blir en helt annan häst när han sommartid rids med detta flugtäcke!


Jag har dessutom köpt hem ett ridflugtäcke till varje häst nu för de där riktigt hemska dagarna! Bild på riddarhästarna...
wpid-imag1861.jpg


Har köpt hem en hoppluva för att pröva oxå, men öronen brukar inte vara det stora bekymret på islandshästar -de har ju rätt fett mycket päls i öronen... :D

Vad gäller täcke som täcker magen så borde det ju lätt gå att lösa genom att köpa ett mjukt flugtäcke (kan rekomendera horseguards zebratäcke! jättemjukt o trevligt!) och antingen slänga det över sadeln eller ta fram symaskin och köpa kantband o göra ett eget hål för sadeln...Tror det hade kunnat funka fint!
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Har precis samma problem som du :( mitt fodersto blir väldigt stressad av kräk, hon är dessutom känslig och sväller upp av varje bett, så jag förstår hennes hysteri :( förra sommaren gick okej, hon hade insekttäcke på ute och flyweil + spray vid ridning. Men i år är det annorlunda, hon stressar så hon blir svettig i hagen trots insekttäcke (hon springer inte, hon blir bara så stressad - men trots täcke??) och ridning är nästan hopplös. Hon kastar och kastar med huvudet och ser nästan inte vart hon är på väg, och hela ridturen igenom springer hon nästan för att komma undan kräken. När vi kommer hem hinner jag nästan inte ens hoppa ner förrän hon går iväg då hon vill in i stallet, som tack och lov är så gott som insektfritt. Nu ska jag och rida ikväll, tänker testa att sätta flughuva på henne. Tog in henne redan på e.m och spolade av henne då hon var helt svettig och stressad...:(

Angående att säga till när hästen blir irriterad på insekter tycker jag är fel, det är skillnad på trots/bus/fjanteri och stress/irritation/obehag. Man säger ju åt hästen att den inte får jaga bort bromsen som biter den, kan inte vara särskilt trevligt..! Någon sympati och tålamod måste man väl ändå ha. Det är ju inte hästens fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Ett gammalt väl fungerande recept är att blanda en kork T-röd i en 10 L spann med vatten och bada hästen i
Det där ska jag testa, låter som ett väldigt billigt och bra alternativ om det fungerar. blir ju helt ruinerad av dessa flugmedel :cautious:
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Det funkar!
Var ute och skritta och travade en sväng på polle igår kväll och jag minns inte att han ens vifta med svansen en ända gång!

Nu bor jag förvisso i Skåne och vi brukar inte vara lika plågade som dom i tex Småland där det finns mycket flygfän, men "receptet" kommer därifrån för att hästarna ska få lite lugn och ro.
Ett annat plus i kanten är att om du duschar din häst och sen svabbar av med denna blandningen så blir dom också otroligt blanka och fina i pälsen. :)

Kanske flera av er som tänker T-röd?!!?! " jag kommer aldrig att bada min häst i T-röd" :eek:
Men tänk på att alla dessa andra medel också är giftiga (speciellt switch) och garanterat obehagligt för hästen att gå och stinka på det viset.
Ca 1 kork i en spann vatten är så utspätt så det är ingen fara, varken svider eller gör ont på händerna om du har ett sår tex.

Lycka till :)
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

switch går väll inte att få tag på i Sverige längre? Trodde det var förbjudet sen några år tillbaks.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Det kan nog stämma men jag har flaskvis kvar hemma ;)

Det är ju bra mot bla löss och diverse ohyra också så kan vara bra att ha hemma :)
Vår ena gick på bete förra året där en häst kom med löss, alla andra hästar fick det utom vår som var switchad :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 349
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp