P

Piffelina

Efter lunch, gröt och middag så får dottern (8 mån) de olika fruktpuréerna som finns i butikerna. Vi har även börjat ge henne banan, men det har hon inte bestämt sig för om det är gott eller inte :p Mat med bitar är inte någon höjdare än. Vad mer i fruktväg kan man ge?

Sv: Frukt

Mosad mango, paron som du kor i mixern, kokt och mixat apple, banan och avokado mosat tillsammans, pureade hallon/jordgubbar/blabar, mosad persika.... mixa frukter tillsammans och prova dig fram!

Kiwi gillade min dotter när hon var mindre och även fortfarande. Tror det rekommenderas från 8 mån ungefär.

Rivet äpple kanske. Eller att hon få gnaga/skrapa med tänderna själv. Det har varit mycket uppskattat här. :)

Jag har lite av en sjuklig rädsla för att min dotter skall sätta i halsen :o men ni som ger mandariner och sånt, ni skalar dem kanske först ... ? Alltså det tunna skalet på klyftan, det andra antar jag att ni skalar bort :D.
(Nu är Elina snart 9 månader så det är ju den åldern jag funderar på). Hon har inga tänder (men en på väg) så hon kan ju inte skrapa äpplen och sånt tyvärr.

Jag bet hål på den strängen som är innår i mandarinen och vände sän den ut och in och så fick man lätt bort skalet. Idag bryter jag bara klyftorna i 2 delar och så fixar han resten.

Rasmus har satt i halsen 2 gånger, och då har han hostat upp det som fastnat. Inte så vi behövt hjälpa honom. Han var kring 8 månaer när han började äta själv.

Kiwi och päron är ju bra annars, de är lättmosat i munnen och glider lätt ner i halsen (och ut i blöjan :angel:)

Vi ger inga pyttebitar det är många son försökt "stoppa" oss och sagt att så stora bitar kan vi inte ge honom. Men han fixar det, han vet precis hur han ska göra, han fixar t.om att äta okokta morotsstavar och paprika. Gnager småbitar som en liten kanin :D

Min brorsdotter har en himla smart mojäng - samma princip som en napp men med en liten nätpåse som man kan lägga fruktbitar i :D Hon tuggar alltså på frukten utan risk att sätta i halsen (och utan tänder...). Är tydligen omåttligt populär... mamma o pappa får lugn o ro så länge hon har något att "gnaga" på.

Haha, vad gulligt :D
Ibland känns det som att det är farligare att ge små bitar, det är kanske bättre med större bitar som de faktiskt inser att de måste ha sönder innan de sväljer än bitar som är på gränsen. Svårt är det, kan de inte äta passerad mat till tonåren eller nåt :crazy:

Jag ska testa att mixa ihop lite varianter. Men det känns som att risken är att det blir för sött/surt eftersom man inte ska tillsätta socker. Men jag får prova mig fram.

Låt henne använda smaklökarna. Rasmus smakar på allt och vet mkt väl vad som smakar gott och som smakar illa. Här suger han på en citron ;)
phphvhacx.jpg

Hon har inte accepterat mat som är i bitar, allt ska vara i puré, annars spottas det ut med en rasande fart :p Men riven frukt ska jag ha i bakhuvudet och testa så snart hon accepterar matbitar.

Eftersom hon äter 1 hel fruktpuré efter varje måltid, alltså 3 st per dag, så har vi gått igenom alla smaker ett antal gånger. Så många olika varianter tycker jag inte det finns, trots att vår butik har flera märken.

Min brorsdotter har en himla smart mojäng - samma princip som en napp men med en liten nätpåse som man kan lägga fruktbitar i :D Hon tuggar alltså på frukten utan risk att sätta i halsen (och utan tänder...). Är tydligen omåttligt populär... mamma o pappa får lugn o ro så länge hon har något att "gnaga" på.

Sån hade vi till sonen. Finns att köpa här t ex

Rasmus är allt en riktig sötnos :love:

Jag får helt enkelt gå ner till affären och köpa olika frukter så får vi testa oss fram. Det kommer bli spännande för henne :D

Rivet äpple är kul att äta själv! Och majskorn har du testat det? Sött och gott. Vindruvsbitar....

Clementinklyftor skär jag i typ 4 bitar, går jättebra då och är jättepoppis. Testat kokta morotsbitar som hon får äta på själv?

Jag håller med pmm, ge stora bitar att suga på då lär de sig hantera och tugga maten, pureér är av ondo egentligen för barnen blir dödsförskräckta av bitar och tuggmotstånd.
Likadant med smörgås, ge en halv husman med smör som de får suga på då hinner de bara blöta loss så små bitar som de klarar.
Clementiner ska man vara lite restriktiv med det är väldigt mycket bekämpningsmedel på de små rackarna.

Min son är 5,5 månad och han äter i princip all slags frukt som jag kört i mixern! Jag gör 3-4 olika varianter och fryser in, funkar perfekt till mellis och även att ha på gröten.

Jag frågade BVC om man fick ge alla frukter, även kiwi och ananas och det gick bra sa hon!

kl

Nikki är ättedålig på att äta mat med bitar i, och då även frukt.
Jag brukar riva äpple, och skrapa banan med en sked. Det funkar!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 449
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
970
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?