Frukt o bär

Tajger

Trådstartare
Jag älskar när det börjar mogna i trädgården:d Går en runda varje dag och äter av alla goda bär. Såg till att plantera buskar och träd det första vi gjorde när vi byggde huset. Nu börjar det bli lite utdelning! Fast de röda vinbären var lite klena i år, och plommonen har inte kommit sig ännu...

Vilken är din favorit?

Foto0222.jpg

Foto0223.jpg

Foto0224.jpg

Foto0225.jpg

Sv: Frukt o bär

Åå mina vinbär börjar mogna nu röda som svarta. Plommon har jag väldigt gött om. äpplen ser de ut som om jag bara får på ett träd. körsbären är de också ont om. Men jordgubbar finns det massor :)

Då blir jag lite avundsjuk på plommonen, för det tycker jag är så gott! Undrar om inte det är min favorit - ett stort saftigt plommon, så där precis moget, fast att bita i...:d

Vi har reine cloud d'oullins, alltså vanliga gula reine clouds.
Jag läste att reine cloud d'althans skulle vara ännu godare så jag planterade ett träd för några år sedan och jag väntar nu på att det skall bära frukt. Kanske kommer det några plommon i år, vi får se.

Körsbär och biggaråer är också gott och jag har ett par träd, men fåglarna tar tyvärr varenda ett och dessutom just precis innan de är tillräckligt mogna för att ätas.

Jordgubbar är nog min favorit bland bär och frukter, för att de är så väldigt goda och kanske också för att de kommer först.

Annars älskar jag mitt grönsaksland. Att bara kunna gå ut och gräva upp eller plocka det man behöver till sin måltid, alldeles färskt, känns för mig som stor lyx och riktig livskvalitet.

Oj, ja, det låter lyxigt med ett härligt grönsaksland! Där tappar jag tyvärr lite av motivationen, så än har jag inget;)

Volvo740tjej: ska kolla på kartan om det är möjligt:d

Nja, kanske lite långt att bara titta förbi;)

Senast ändrad:

Jag är helt såld på hallon! :love:
Planterade en krusbärsbuske för några år sedan men har knapp hunnit få några bär i magen men i år ser det lovande ut! DEt ska bli smaskens.
Sen har jag köpt en bunt smultron i år som jag hoppas mycket på!

Mmm, smultron hade jag planer på att sätta i en slänt vi skulle göra i ordning, men det blev en mur istället:( Jag får nog hitta ett nytt ställe till smultron, för det är ju så gott:d Fast lite finns det i skogen här runt omkring.

De små körsbärsträden som var nyplanterade året innan jag köpte huset har börjat få bär (efter 4 år...). Var inte så överförtjust att de satt just körsbär, det stora trädets bär är nämligen sena och inte särskillt goda. Men de här små träden! Tidigt mogna (dvs nu) och söta!

Jordgubbarna hinner jag inte äta upp, barnen tar dem först. Krusbären är massor men inte mogna än. Planterade vita vinbär för ett par år sen, men den busken dog, ingen aning om varför. Krusbärsbusken planterades samtidigt och står bara en liten bit bort och mår hur bra som helst.

Äpplen har jag sett TVÅ kart. Klippte rätt hårt i trädet i våras så det behöver väl återhämta sig. Päron i massor, de är goda, men jag brukar missa dem. Alla blir liksom mogna samtidigt.

Röda och svarta vinbär till förbannelse. Äter bara färska bär, sen får fåglarna det som blir kvar. Smultron i överflöd går jag och plockar också.

Jag älskar min trädgård i juli!!

Låter härligt! Men vinbär är ju bra att frysa, går fint till vinterns tårtor, fil, smoothies eller vad du vill. Päron är svårt, jag vet inte riktigt vad man ska göra för vettigt med dem, mer än att äta...

Jag älskar smultronen, dom växer vilt överallt!

Det verkar bli dåligt med äpplen på mina träd i år, samma med körsbären, däremot ser plommonträden och vinbärsbuskarna lovande ut.

Räknas rabarbern in här? För där har jag annars en klar favorit :love:

Ja, rabarber räknas! Den är mest favorit när den kommer så tidigt. Det skiftar liksom med säsongen.

Jag skulle ha jättesvårt att välja om det ställdes framför mig - en rabarberpaj med vaniljsås, en skål jordgubbar med grädde, blåbär med socker och mjölk, en skål precis mogna plommon, härliga körsbär...

Nä, nu måste jag nog gå en runda i trädgården:d

varit ute och spant. har rabarber och krusbär två olika sorter den vanliga och en röd krusbär. har även fläder.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24