Frukost som mättar :)!

Sv: Frukost som mättar :)!

*knapplån*

Nu kör jag Rofans vardagsbröd, men som bullar. Riktigt gott, egentligen lite för mycket vetemjöl för min smak. Men det är bra som omväxling. Slutade (p g a tidsbrist) med pruttbullarna, nu när jag tröttnat på köpebröd (SÅÅÅ tråkigt) fick jag för mig att prova något för mig nytt.

:eek: är du på någon slags diet eller föredrar du en sådan frukost generellt?!

Jag äter LCHF sedan 6 år tillbaka, för att det visat sig vara det effektivaste sättet att få lindring av min fibromyalgivärk. Länge åt jag äggröra till frukost även på vardagarna. Men sedan något år tillbaka kör jag med "LCHF-te" istället. Det har blivit ett populärt sätt för många LCHF:are att hålla nere sitt proteinintag men ändå få i sig tillräckligt med fett. Och när många av dessa beskrev upplevelsen att kokosfett på morgonen verkade "boosta" ketoseffekten, så att de blev extra pigga bestämde jag mig för att testa detta. Det värsta med fibromyalgi är trots allt inte värken utan den ständiga tröttheten som inte går att vila bort. Och hittills tycker jag faktiskt att förmiddagarna är lättare att ta sig igenom efter en sådan frukost! (Det verkar vara rätt allmänt att kokosfett upplevs uppiggande - man ser ofta varningar för att ta det på kvällen, för att man då kan få svårt att sova.)

*kl*

BARA gröt är döden - döden, består ju bara av kolhydrater, men om man kompletterar (fiberrik gröt med råg etc) med ägg och avocado, antingen på två fröknäcken eller i en smoothie (ägg, avocado, spenat + apelsin är godare än man tror ;) ) så får man i sig både protein, kolhydrater och fett vilket brukar göra susen!

Jag har ätit strikt LCHF också i flera år och upplever att ovanstående variant och en ägg+baconomelett fungerar ungefär lika bra! :) (och är inte såpass mkt gluten i havregrynen att jag får ont i magen var och varannan dag som tidigare var problemet när jag åt "gröt och mackor".)

Kl

Jag är dålig på att äta frukost, men dricker iaf en stor kopp te när jag vaknar, så min "frukost" brukar bli vid lunchtid (trots att jag varit uppe sen ca kl 06-07. Då består den ofta av en skål med original, naturell fil med en hel skivad banan och en näve cornflakes. Eventuellt äter jag en knäckemacka till. Det håller mig mätt i flera timmar!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·
Äldre Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt :nailbiting:). Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: majola
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
4 001
Senast: Anna
·
Mat Oförutsedda utgifter denna månad ger mig 7 kr om dagen för mat resten av april :o Ja, eller 30 kr i veckan då om man kan köpa något för...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 614
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?