Frukost som mättar :)!

Sv: Frukost som mättar :)!

På vardagarna dricker jag bara en stor kopp te med 2 msk smör och 1 tsk kokosfett (med neutral smak) mixat med stavmixer så att det blir "lattekonsistens".

:eek: är du på någon slags diet eller föredrar du en sådan frukost generellt?!

Ja det är nog normalt :). Jag funkar också så, äter jag tidigt blir jag hungrig igen tidigare. Det har jag fått förklarat med att ätandet sätter igång förbränningen i kroppen (och därför ska man äta frukost när man vill gå ner i vikt). Nu har min mage satt stopp för att inte äta frukost så nu är jag också på jakt efter frukostar som mättar länge OCH är fettsnåla eftersom jag bantar OCH snabba att göra. Inte lätt! Det brukar ändå sluta med havregrynsgröt i micron och det står jag mig på ett par timmar. Sedan äter jag frukt hela förmiddagen tills det är dags för lunch.

Gröt är the shit också, speciellt fiberberikade havregryn :)

Nej inte för mig, jag blir jättehungrig även om det är nötter och russin i. En skiva hembakat bröd med ost och te med mjölk (dricker egentligen svart) håller mig mätt hela förmiddagen (+ ev ett par mandlar vid 11).

Sedan äter jag frukt hela förmiddagen tills det är dags för lunch.

Jag slutade med frukt som mellanmål, om det är längre tid än en timma kvar till lunch/middag. Jag blir jättehungrig igen på ganska kort tid, nötter fungerar lite bättre.

Jag blir hungrig av kolhydrater men med mitt egna hembakade bröd håller jag mig mätt. Det är till hälften grova mjölsorter samt linfrö, pumpafrö och solrosfrö.
Låter mycket likt det surdegsbröd jag bakar.
Men jag har också i rågkross, havregrynsgröt och hackade hasselnötter. Två tunna skivor med valfritt pålägg räcker rätt långt för min del.

Låter mycket likt det surdegsbröd jag bakar.
Men jag har också i rågkross, havregrynsgröt och hackade hasselnötter. Två tunna skivor med valfritt pålägg räcker rätt långt för min del.

Har du & tanten några recept att dela med er av?

Jag äter ju massor ägg i olika form. Speciellt äggröror med tex spenat, paprika, tomat el dyl.
Men funkar inte det för dig, kan jag rekommendera att baka eget grovt glutenfritt bröd. Jag gör ett med linfrön, pumpafrön och boveteflingor. Det håller jag mig ganska länge på.
Vill du äta varm frukost går det att göra någon typ av potatis - stekt, t ex, eller som "hash browns". Till det stekt tomat, spenat, bönor.

Annars yoghurt med någon typ av bärkompott och lite honung.

Äggröra hade verkligen varit super, men jag får verkligen inte ner det utan att äcklas :(

Har du något recept till glutenfria brödet?
Älskar ost etc så ett grovt bröd med en massa ost och grönsak äter jag gärna :)

Att käka gröt är som att slänga bensin på brasan för mig. Jag är mer hungrig när jag är klar, än när jag började.

Samma här. Jag fattar inte att folk står sig på gröt....

Jag håller mig bäst på min standardfrukost: Först en halv grapefrukt eller en C-vitamintablett, sen ett kokt ägg och fil med müsli; te efteråt.

Samma här. Jag fattar inte att folk står sig på gröt....
Jag står mig inte heller på enbart gröt. Men får jag kombinera den med en smörgås, går det MYCKET bättre.

Jag håller mig bäst på min standardfrukost: Först en halv grapefrukt eller en C-vitamintablett, sen ett kokt ägg och fil med müsli; te efteråt.
På något vis känns en sådan här frukost mycket mindre mättande för min del än en grötfrukost utan nånting till.

Jag står mig inte heller på enbart gröt. Men får jag kombinera den med en smörgås, går det MYCKET bättre.

På något vis känns en sådan här frukost mycket mindre mättande för min del än en grötfrukost utan nånting till.

Jag har svårt med mackor tidigt på morgonen - jag äter frukost kl 5.15 och då måste det vara lättuggat.... Av någon anledning håller jag mig så mycket bättre på ägg och fil än på gröt; mackor är OK till frukost om jag äter senare.

Äggröra hade verkligen varit super, men jag får verkligen inte ner det utan att äcklas :(

Har du något recept till glutenfria brödet?
Älskar ost etc så ett grovt bröd med en massa ost och grönsak äter jag gärna :)

jag skrev ner det i den här tråden. det fanns lite fler tips mm i den, så jag länkar till hela. Idag gjorde jag brödet med bara 2 tsk bakpulver, så jag tror nyckeln är minst 2 msk fiberhusk. Ska prova med än mindre bakpulver nästa gång.

(receptet drar ca 5-6dl vatten.)

Jag slutade med frukt som mellanmål, om det är längre tid än en timma kvar till lunch/middag. Jag blir jättehungrig igen på ganska kort tid, nötter fungerar lite bättre.

Nötter mättar bättre men det är så himla energirikt :(. Och det är skillnad på frukt och frukt. En apelsin mättar dåligt, banan, mango eller ananas är bättre :). Eller varför inte flera frukter?

kl.
Jag har verkligen ett jätteproblem med just frukosten! Om någon har tips och råd tas dessa tacksamt emot.

Förutsättningar;
Äter antibiotika 2 ggr/dag (när jag vaknar + går och lägger mig med diff på nån timme), och kan således inte äta mjölkprodukter eller annat med mycket mineraler såsom kalcium och järn 1 h före eller 2 h efter intag av mina tabletter. Tabletterna kommer att ätas under minst 1 år framöver och kan inte sluta med dessa och troligtvis inte heller minska intaget.

Dessutom är jag alltid väldigt stressad på morgonen vilket innebär att jag behöver en frukost "to-go".
Brukar för tillfället dricka ett glas juice och ta med mig två knäckemackor med smör och pålägg på bussen.
Men ja, det mättar ju inte alltför länge... Gärna energifattigt dessutom..

Jäklar vad duktiga ni är! Hembakt bröd hit och kvargkesotjofräs dit. Själv äter jag smältostmackor eller hårdbröd och té. :o

Turkisk - eller ibland grekisk - yoghurt med lite honung,diverse nötter, banan och linfrön håller mig mätt hela förmiddagen.

Men jag kan inte baka alls :o Laga mat är inga problem, blir alltid finfina maträtter här men baka misslyckas jag JÄMT med :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·
Äldre Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt :nailbiting:). Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: majola
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
4 001
Senast: Anna
·
Mat Oförutsedda utgifter denna månad ger mig 7 kr om dagen för mat resten av april :o Ja, eller 30 kr i veckan då om man kan köpa något för...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 614
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?