Jag har haft frozen shoulder i båda axlarna - tack och lov inte på samma gång som vissa stackare har råkat ut för. Första gången tog det nästan ett år innan jag fick korrekt diagnos, massor av sjukgymnastik, akupunktur etc och inget hjälpte och hade rejält ont. Fick till slut remiss till en MRI. Frozen shoulder konstaterades. Remiss till ortoped, kortisonspruta i axeln (himmelskt att slippa smärtan) och sedan operation tre veckor senare. I princip går de in och 'sliter' itu bindväven. Sedan var det intensiv rehab, i princip dagen efter operation, vatten rehab, vanlig rehab, massor av övningar hemma. Fick tillbaka rörligheten relativt snabbt.
Andra axeln ringde jag direkt till ortopeden. MRI, kortison, operation mer eller mindre direkt. Sedan samma rehab. Jag har aldrig fått tillbaka all rörlighet, kan tex inte knäppa bh bak utan måste hala fram den. Kan inte simma bra. Gör jag någon häftig rörelse så kan det kännas. Säg att jag har fått tillbaka 85% rörlighet, lite sämre i vänster axel. Men ingen smärta och jag lever mitt liv som vanligt. Jag är en ynklig, själv-ömkande person när det kommer till smärtor så att för mig var operation definitivt värt det att inte ha ont. Dessutom gick det över mycket snabbare än om jag bara skulle väntat på att det skulle läka ut av sig själv.