Frostfryset (hö)silage

DarkInNight

Trådstartare
Jag har köpt en silagebal där gräset är "frostigt" och mkt svårt att få loss från balen.

På ena sidan var det även en stor mögelfläck och där var det helt ihopfryst.

För säkerhetsskull slutade jag fodra med balen, men detta är nytt för mig. Har aldrig varit med om att en bal är frost-frysen.

TS ska vara runt 55-65%

Har mögel eller dålig kvalitet något samband med frostfrysningen?

Sv: Frostfryset (hö)silage

Vattnet i silaget fryser och är det då kallt och hög fuktighet i balen så fryser det ihop.

Jo jag har varit med om att silage fryser, men inte på sånt här vis.

Sen frös det redan när det bara var två, tre minus.

Vi har varit med om detta också, då ts är runt 50-60%. Ibland har yttersta lagret varit (sten)fruset, ibland även längre in. Själv är det inget jag direkt reagera på, tycker det är mer normalt än undantag. Förvaringen inverkar ju också.
Att det var en stor mögelfläck på ena sidan kan också ha att göra med hur balen har legat på åkern/förvarats. Jag har hunnit få balar som har legat på åkern/förvarats liggande, och då har det kunnat vara en stor mögelfläck på just den sidan den har legat på. Vet dock inte varför det är så.

För att det blir små hål i plasten, då blir det mögel.
Mina balar fryser också, dom har en ts på drygt 50%
Mögelfläckarna fryser ihop mer än det övriga ensilaget men det beror ju på att det blir kompaktare och mer vätska av möglet.
Jag tar in balen och låter den tina upp. Är inga problem med ensilaget för att det frusit, rensa bort möglet som vanligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 395
Senast: SaraXX
·
Foder & Strö I princip hela partiet hö vi har har möglat - balarna dammar sådär hemskt när man tar i dom och vid närmare koll så ser man grönmögel...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
13 058
Senast: Asterix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar