Sv: Frostbitet gräs, hur länge
Nja, men jag är aldrig bang för att spekulera
För mig är gödsel N P K.
Rent logiskt:
Tillsätter man kväve så får man en mer grönmassa per areal. Gräset har god tillgång på näring och kan producera mycken energi = växa. När gräset växer förbrukar det energi (och fruktan).
Men om en gödslad planta stannar upp i växten pga kyla. Kan den då lagra mer energi (den har tillgång på "extra" näring) och därför innehålla mer fruktan?? Någon som vet??
Kan gödningen kanske bara förskjuta förhållandet protein:kolhydrater (lättsmälta) och då minska mängden fruktaner?
En liten kommentar:
Jag stödjer fruktan teorin, jag hoppas ni inte missuppfattar följande:
Jag har haft fånghäst i snart fem år, jag har sett den lida några gånger pga fång. Att på något sätt försöka reglera intaget fruktaner med att anpassa betestider efter växternas energicyklar är för mig som att spela ryskt roulette med fulladdad bultpistol. Jag kan bara inte få en tillräcklig överblick över ALLA faktorer (regn, temp, arter av gräs, gjord, soltimmar, vindhastighet och om grannens katt nös imorse
).
Jag reglerar gräsintaget med tid och begränsar sockerintaget i den totala dieten. Så jag ber er; stirra er inte blinda på hur mycket fruktan det finns i gräset idag, det är inte bara det som gör hästarna sjuka.