Fronturlastning?

Centaur

Trådstartare
Vad tycker ni om det? Är det värd att betala extra för? På transporten menar jag, om ni inte förstod det. ;) Jag har en ide om att min häst skulle tycke att det vore bra....

Sv: Fronturlastning?

Vi tog fronturlastning på vår, iofs har vi inte använt den, men vi såg det som en säkerthetsgrej. Ifall något skulle hända så kan man ta ut hästen den vägen också. Något som däremot är värt guld är luckan ovanför rampen! Den sitter perfekt i huvudhöjd för hästen, så han kan lugnt stå där och titta ut när om man står på tävling.
Det kostar väl inte så mycket att beställa extra? har lite dålig koll

Fronturlastning kostar ca 5-6000 kr beroende på vad för trailer du har.
Enligt mej är fronturlastningen ett stort +, eftersom en häst som gärna slänger sej ur, om man lastar ut bakåt, går oftast lugnt ut framåt.

Nu köpte vi en begagnad trailer, men den har fronturlastning. Vår ena häst använder den, ska han lastas ur bakåt kastar han sig i 180 knutar. Får han gå ut framåt går han lugnt och snällt.

det jag tycker är läskigt är att hästen lär sig att man får/kan gå ut framåt, och att den då lättare kan slänga sig över frambomen när den blir rädd och försöker "fly", för den vet att framåt kommer man ut.

Jag personligen tycker inte om fronturlastning, jag har fått för mig att om hästen lär sig att man kan gå ut framåt, kanske den försöker ta sig ut över frambommen som beauspirit sa, om den får panik eller blir skrämd av något bakifrån.

Och så tycker jag det verkar vara lättare att man blir klämd eller nedsprungen när man tar ut hästen åt det hållet, när man har hästen bakom sig och inte framför sig alltså.

Därför föredrar jag att backa ut mina hästar, kastar de sig ut får man helt enkelt öva öva öva tills de kan gå lugnt och städat ut via "bakluckan" på finkan.

Ska man ha fronturlastning är det nog i så fall bra att variera vilket håll man lastar ur så att hästen inte direkt vet att framåt = alltid ut.

Han kastar sig inte ut, men har svårt att få honom tillräckligt långt fram så man kan stänga bommorna, kliver av igen innan man hinner... :crazy: Tror det skulle hjälpa att bara gå igenom transporten några ggr, och att det finns möjligghet att gå ut fram... Eller nåt. :p

Jag själv tror att om du går igenom transporten några gånger kommer din häst att stanna längre fram. Men gör övning genom transporten också, så du inte bara skrittar genom hela. Utan typ skritt-halt-skritt, så hästen lär sej att inte springa ner dej när den ska ut.

Jag har fronturlastning på mitt släp, tror det är standard hos Ifor Williams.

Vid urlastning brukar jag skifta mellan fronten och att backa ut, men fronturlastning är bra att ta till när man är ensam. :D

Immer

Jag gillar inte fronturlastning. Av typ samma anledning som Beauspirit.
Sen går min häst ut så lugnt och fint bakåt så jag ser ingen anledning att ha det :p

Notorius skrev:
Jag gillar inte fronturlastning. Av typ samma anledning som Beauspirit.
Sen går min häst ut så lugnt och fint bakåt så jag ser ingen anledning att ha det :p

Håller helt med Notorious och Beauspirit.

Jag tycker det är extra läskigt då jag vet att min häst skulle lära sig att fram går det att gå ut blixtsnabbt och sedan försöka hoppa över bommen/slänga över benet, det har han gjort förut. Läskigt :(

Vi har fronturlastning och jag kan arligt saga att vi VALDIGT sallan anvander den for att lasta ur nagon hast ur. Daremot oppnar jag luckan pa varma sommardagar sa kan de sta och titta ut pa tavlingsplatsen...eller vart vi nu ar.

Men jag har varit med om att hasten har hoppat over bommen fram, och da har fronturlastningen varit den enda losningen till att fa ut hasten. Dessa hastar hade hoppat over bommen fram aven om vi inte hade fronturlastning, sa jag tror knappast att hasten lar sej att den kommer ut genom att hoppa over bommen fram!

Förlåt att jag lånar din tråd, men jag undrar också ang. fronturlastning.. är det inte väldigt trångt att ta ut hästen fram? det ser så väldigt snävt ut tycker jag, om man dessutom har en två hästars med mellanvägg.
Har en STOR häst och gruvar mig för att han typ ska fastna runt "vinkeln" mellanvägg och frontlucka. Eller är det inte så trångt som det ser ut när man väl leder hästen ut framåt...? Har enbart använt urlastning bakåt men skulle vilja prova framåt..... tack :bow:

I vår transport tar man loss bommen "på andra sidan" och bommen på den sidan hästen står. Sedan kan man vika en del av väggen så att det blir mer plats framåt. Nu har vi iofs ponny, men det är inte trångt!

Har sett en dödsolycka med häst som trodde han kunde komma ut genom lilla dörren fram. Han kom delvis ut och hängde med ena hasen över bommen och knäckte benet. Dog. En annan blev hängande över bommen och fick bukskador så den måste avlivas. Skulle själv aldrig använda fronturlastningen så hästen får för sig att den kan gå ur framåt.

Tessan

Jag gillar inte fronturlastning, en häst jag tävlade ett tag lastade vi ut m fronten en gång, aldrig igen. hon hoppade bokstavligt talat ut.. :crazy: nää lär hästen backa lungt och beskedligt istället.

Tävlar du dessutom, finns det typ aldrig plats för att lasta ur på det viset. blir bara trångt och farligt.

Hmm, då får jag satsa på en lååång transport istället då, så han får plats med alla fyra benen inuti... Verkar som om dom flesta "nya" märkena är allmänt rymligare? Någon som har några erfarenheter av t.ex. Böckmann, Cheval, Blomert, Mustang, Henra etc? Bra/dålig?

Jag kan ju bara tillägga att vår ponny aldrig har hoppat över någon bom eller sprungit över någon på vägen ut, däremot är det farligare att backa ut honom...

Jag har fronturlastning på mitt släp :)
Jag har aldrig använt den, MEN om det skulle ske en olycka, ex en bil som krockar i transporten bak så det börjar brinna el. likn. finns det en Nödutgång!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
429
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 152
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 854
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka