• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jappisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 341
J

jappisen

Ni som använder frontline, ger ni det hela året eller bara sommarperioder? När är det som loppperioden är som störst? Någon som ger det i förebyggande syfte mot loppor?

Jag har tidigare gett det i förebyggande syfte men har hört så olika uppfattningar om det den sista tiden så tänkte höra vad era erfarenheter är.

Sv: Frontline

Jag har bara gett det på sommaren mot fästingar. Frontline är väl ett nervgift så det kan ju inte vara bra att använda året om. Helst inte alls förstås men fästingarna är ju inte heller bra. Jag skulle inte använda det i förebyggande syfte. Jag har heller aldrig haft loppor på nån hund så jag ser inte den risken som så stor.

Ok tack. Så känner jag också lite om att ge det mot loppor. På sommaren ger jag det forebyggande mot fästingar men har hört många som ger det året runt. min har heller aldrig haft loppor oich jag vill inte få det på honom med tanke på hur svårt det är att bli av med.

Jag använder det sommartid mot fästing på en av hundarna som inte tål fästinghalsband. Ingen av mina hundar har någonsin haft loppor.

Jag gert enbart under sommaren och skulle aldrig ge året runt för att förebygga loppor.

I fästingsammanhang föredrar jag frontline, men det är ju gift så det är en balansgång. Men mot loppor skulle jag aldrig ge, loppor kan inte vara så överdrivet vanligt eller farligt så man bör förebygga djuren med gift?

Det beror nog alldeles var man bor :-) I skåne där jag bor så kryllar det av loppor !!!!!!!!!!!!!!
När jag bodde uppåt landet hade jag aldrig haft dessa odjur på mina hundar !!
Efter två veckor första sommaren här nere så hitta jag små konstiga djur i pälsen på mina hundar !!
Fångar ett och kör till anticimex ! Dom asgarvar åt mig och säger , Men det är ju BARA loppor !!!!!!
BARA !!!! Dom fick komma hem och spruta hemma hundarna behandlades BUMS !!!
Sen dess så var det frontline som gällde på mina djur !
Hatar dessa små förbaskade loppor och som sagt det kryllar av dom här nere :-(

Tesora

Vilken månad ska man börja applicera?

Beror på vart i landet man bor o hur vintern påverkat fästingsäsongen.
Efter denna stränga vinter med tjockt isolerande snötäcke så förespås fästingplågan vara större än vanligt.

kl
Loppangrepp/smitta är mig veterligen ovanliga i Sverige.

Ja vi tänker lite olika och jag hade inte behandlat med gift i förebyggande syfte mot loppor som ger tämligen ofarliga symptom. Hålla koll och behandla om loppor angriper = absolut.

vette tusan om det är ofarliga symptom , Har en tik som fick loppallergi och tappade all sin päls och massa klåda som följ !
Vet oxå folk som har hela hemmet fullt med loppor och blir knappt av med dom ,
Själv så fort jag träffar på en loppa så får jag allregi i form av utslag på kroppen ,

Min tik fick gå på special medecin (atopica) i 1 år för att få tillbaka sin päls och att huden skulle bli normal. Fortfarande flöera år efter så är hon päls lös på hals och mage
Tesora

Men är detta rent generellt vanliga symptom som du beskriver nu?

Kli och klåda vet jag är vanliga symptom.

Om det är normalt att tappa all päls, allergi utslag på hela kroppen ( människa ), medicinera ett år med kroniska pälslösa fläckar som följd så är det givet att man vill förebygga.

Det är ovanligt med loppor i Sverige pga det kalla klimatet, om det förekommer så mest i sydligaste Sverige. Frontline kan mycket väl användas mot loppor både som behandling eller prophylax. Man ger då var 4:e vecka året runt. Biverkningar är ovanliga.
Vill man bara behandla mot loppor kan det vara bättre att använda Advantage som alltså bara verkar mot loppor (frontline tar ju både fästingar och loppor)

det är ganska så vanligt här nere att hundar har lopp allergi , Har stött på ganska så många genom åren och även min vet säger att han har aldrig sett så stora problem någonstans i sverige som just här nere med loppor och allergier :-(
Kanske det beror på att när man pratar med folk här så tycker dom att ja en loppa är ju inget att skrika över :-/
Har sett hundar med förtjockad hud av lopp allergi och som aldrig fått sin päls tillbaka ! Även varit med om katter som fått avlivas pga att dom var anemiska pga av loppor ,
detta är sådant jag innan bara har sett utomlands , men sen jag flyttade ner så har jag sett det här oxå .
Tesora

Det tesora beskriver är loppbettsallergi, som är särskilt vanligt på hundar från Norden (där det knappt finns loppor) som flyttar till ett område där det finns många loppor. En hund (eller katt) som inte har loppbettsallergi får i regel endast klåda om de drabbats av loppor.

ok?? Konstigt att dom jag har träffat är födda i skåne ?
Min egen tik är då född och gjord här nere och även hennes mor och far ?
även dom katter jag har sett på kliniken har varit infödda skåningar ;-)
Så den teorin har jag aldrig hört
Tesora

Jag skrev att det är särskilt vanligt bland hundar/katter som flyttar från ett i princip loppfritt område till ett med många loppor. Det betyder INTE att det BARA är på dessa djur det förekommer. Dessutom är det ingen teori utan ett vetenskapligt faktum.

Jag har faktiskt aldrig (förrän nu) hört talas om någon som har på frontline året om.
Själv har jag på det från att det börjar bli några plusgrader utomhus tills det börjar bli minusgrader igen, dvs under den period som jag fått lära mig att det finns risk för fästingar.

Har aldrig haft loppor på någon av mina hundar och inte hört att vänners hundar ska ha haft det heller, därför bedömer jag risken för loppor (iaf här i Sthlm-området) som så liten att det inte är någon mening med att behandla för det året om.

Jag använder frontline spray på mina hundar endast under sommarmånaderna för att minska risken för fästingbett. Jag sprayar hundarna första gången i april och sen var fjärde vecka tills september.

Ser själv inte loppor som ngt stort problem. Men har man problem behandlar man med Frontline od o förebygger sedan med Program vet
PL

Jag använder Frontline på somrarna mot fästingar, har (tack o lov, peppar peppar) inte haft lopp-problem. Och ehandlar ju inte gärna i onödan, dessutom är det ju skitdyrt när man som jag har ett knippe hundar hemma.

Tror att det är mycket fästingar i år, har hittills haft fler på hundarna än jag haft sammanlagt de senaste tre åren. :eek:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 276
Senast: Ginne
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
860
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka