Raven_

Trådstartare
Satt precis och gluttade på Frolic påsen här hemma. Här används det endast som belöning/godis. På påsen står det att det är ett helfoder och "Innehåller allt din hund behöver." Jag är ingen foder expert men hur går det ihop? Tyckte inte att det innehöll spec mycket som jag tycker att en hund behöver :confused: Så min fråga blir då, finns det folk som på fullaste allvar använder Frolic som helfoder till sin/sina hundar???
Vet en som gjorde det och hunden sket orangea stooooooora högar som inte alls såg spec "nyttiga" ut.:o

Sv: Frolic.

använder ej frolic öht men funderade faktiskt på de igår när jag var i djurbutiken, enligt påsen så är det foder men alla återförsäljare inklusive ica klassar det som godis.... vet heller ingen som har de som helfoder utan bara som belöning...

Jag har också Frolic som godis, perfekt att dela i halvor så är hunden supermotiverad;)
Har börjat med det mycket nyligen, då jag läst någonstans att det kunde vara dåligt för hundar, men eftersom det står att det är ett helfoder tänkte jag att det kanske bara gällde om hunden bara fick det till mat, så nu testar jag det som godis.

Jag vet en tjej som gick i min klass för några år sedan som fått en hund, helt okunnig och oansvarig vad gällde hunden. Hade dels som idé att man kunde hälla upp hundgodis i en skål på lördagen, så fick hunden gå och ta godis över helgen som lördagsgodis:crazy:

Nåja, hon hade väl sett Frolic-påsen i affären och tänkt att det lät väl bra, så hon hade köpt den och gått hem och gett hunden Frolic-lunch. Resten av dagen mådde hunden ordentligt dåligt.
När hon sa det här nästa dag i skolan, var min direkta reaktion "Men Frolic är väl godis?!", men nej, det var tydligen foder enligt henne. Jag hade aldrig själv köpt en Frolic-påse då, jag hade inte hund då utan hade hand om andras hundar som fick Frolic som godis.

Nu när jag själv tittat på påsen fattar jag att det faktiskt säljs som foder. Har aldrig hört om något som gett det som mat dock, utom hon i förra klassen. Reaktionen från hennes hund kanske är anledningen;)

Har också funderat över det då mina föräldrars labrador fick det som godis när jag var liten. Minns att om han fick för mycket, så kräktes han upp det. Och märker också på mina hundar nu, att om de får för mycket godis en dag, så mår de lite dåligt. Inte för att jag brukar ge dem mycket, men när jag var mindre visste jag inte bättre.

Det finns säkert de som använder Frolic som foder. Det finns ju i 4 kg förpackning. Och inte köper man väl 4 kg hundgodis?!?!? Det hinner ju bli stenhårt flera gånger om innan det tar slut om man använder det som godis. Jag skulle inte ens använda det som godis, alldeles för mycket fett. Det är mycket nyttigare att ge t ex torkade produkter som lever och hjortkött och varva det med t ex morotsbitar.

Jag har använt det som hundgodis åt min gamling som inte går att motivera med levergodis eller liknande då det är för tråkigt enligt henne.
Nu tränar vi med pannkaka eller andra trevliga matrester istället :p
Men nej, jag skulle aldrig ge frolic som foder.

Knapplån.

Förlåt för lite off topic nu. Jag hade en provpåse med valpfoder hemma som jag använder som godis till min hund, perfekt storlek på bitarna och hon älskar det! Det kan väl inte vara någon fara va?

Jag skulle inte ens använda det som godis, alldeles för mycket fett. Det är mycket nyttigare att ge t ex torkade produkter som lever och hjortkött och varva det med t ex morotsbitar.

Jag skulle heller aldrig använda det ens som godis. Det känns som det bara innehåller fett och absolut inget jag vill trycka i min hund ens som lite godis. Finns så mycket nyttigare godis.

*KL*

Jag brukade ha frolic som "ligga framme mat" till min hund förut... :crazy:

(Ligga framme mat = om han skulle bli lite "sugen"... ja, bortskämd hund!)

Ska nog ta mig en ordentlig kik på den där påsen och se vad det står!

tror ja inte, det händer ju ibland att man får provpåse/portionspåse på annat foder än vad man ger sin hund o då har de fått bli godis hos mig, och min hund har inte tagit skada av det:)

Frolic är ett helfoder men många vill inte ge det ens som godis eftersom det innehåller mycket fett. Jag ger det som godis, men skulle inte ge det som foder. Det är i alla fall mycket uppskattat som belöningsgodis:d

Jag använder Frolic som hundgodis ibland, och nej dom torkar faktiskt inte om man stänger igen förpackningen. Däremot om man har dom i en fick eller liknande torkar dom, fast hunden tycker lika bra om dom ändå, plus att de får lite tuggmotstånd, =)

Knapplån.

Förlåt för lite off topic nu. Jag hade en provpåse med valpfoder hemma som jag använder som godis till min hund, perfekt storlek på bitarna och hon älskar det! Det kan väl inte vara någon fara va?

Nejdå, inte om det inte är ett i sig "farligt" foder. Att ge s.k. valpfoder till vuxna, vuxenfoder till valpar osv är inte farligt om hunden inte är allergisk mot något ämne i fodret. Om man sedan använder det som foder hela tiden, då kan det ju visa någon form av förändring hos hunden eftersom olika hundar fungerar olika bra på olika foder.

kl

Vi träffade på en kvinna för nåt år sen boende längre upp på gatan, hon hade skaffat sig en lien schäfervalp, och den fick enbart frolic som föda.
Hon hade testat så många olika foder och han blev bara dålig i magen av alla, men frolic var han ganska bra av.
Han var tre månader gammal, jag försökte få henne att sluta ge honom det och köra ett foder ett tag och inte ett par dar enbart.
Ingen mening att förklara för henne då hon inte verkade ha alla indianerna i kanoten, hon satte dessutom fast den lilla skiten utanför affären och fick skäll av folk när hon kom ut. Dom ifrågasatte också om hon var lämplig hundägare.

Sorry för stort utlägg om annat. :D

Nä, det var ju bra det. För bitarna är verkligen jättesmå och det är perfekt när man har en liten hund (3 kilo), man vill ju inte att hon blir mätt för att hon får lite godis.

Dessutom kan det ju inte vara mer onyttigt än vanligt hundgodis att ge valpfoder?

tror ja inte, det händer ju ibland att man får provpåse/portionspåse på annat foder än vad man ger sin hund o då har de fått bli godis hos mig, och min hund har inte tagit skada av det:)

Nä, hon är inte allergisk mot nåt i fodret. Det är Royal Canins valpfoder och hon äter Royal Canin mini som foder.

Nejdå, inte om det inte är ett i sig "farligt" foder. Att ge s.k. valpfoder till vuxna, vuxenfoder till valpar osv är inte farligt om hunden inte är allergisk mot något ämne i fodret. Om man sedan använder det som foder hela tiden, då kan det ju visa någon form av förändring hos hunden eftersom olika hundar fungerar olika bra på olika foder.

När vi fick hem Charlie, 16 månader gammal, så hade han frolic som foder :s . Vi var relativt okunniga när vi fick honom men eftersom han var så smal och han bajsade dåligt så gick vi till djuraffären och fick provpåsar på royal canin bland annat. Detta vägrade han blankt att äta. Vi läste i hans papper att han fått pedigree som valp, köpte det och det åt han faktiskt till våran glädje.

Men när han blev mindre kräsen efter sin kastring 2 år gammal så bytte vi till royal canin mini, vilken skillnad det blev på både päls & mage.

Men där var ett exempel där en hund fått leva på frolic som fullfoder.

Min farmor gav sin golden Frolic och husmanskost, Frolicen var istället för "de där torra knortarna" som hon sa :D Hunden verkade då inte gå någon nöd på, fin i hullet, bra i magen och blank päls...om det sen berodde på Frolicen eller oxfilén vet jag inte :angel:
Jag har gett Frolic som belöningsgodis åt min ena hund en gång och aldrig mer. Hon tålde det inte utan blev jätte ful i huden och kliade sig massor. Har inte vågat prova det på mina andra hundar efter den gången, vi kör med annat gott istället.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 494
Senast: Halcyon
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 718
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar