FlipTheFrog
Trådstartare
Vi ska så om en hage där vi vill ha ett bete som passar lättfödda hästar. Har ni något förslag på fröblandning? Vi har sandjord.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här har jag fått lära mig (via foderartiklar):
Att föredra på bete: engelskt rajgräs, ängsgröe, rörsvingel, rödsvingel, (timotej), vitklöver, fårsvingel, tuvtåtel
Undvik på bete: sandtrav, sandvita, ängsbräsma.
Däremot inte anpassat efter en specifik typ av häst, utan mer vad som tål hästens betessätt och som de tycker är smakliga. Vet att det experimenterats med nåt specialgräs till lättfödda, men har för mig att det var svårt att få till att växa här. Eller om det blev väldigt dyrt.
Kan ha varit teff du syftar på? Tror det är en nordafrikansk sort. :-)
Har teff även testats som bete? Test som vallfoder har ju förekommit.Låter bekant! Det var nåt vassliknande gräs som var smakligt men väldigt näringsfattigt.
Har teff även testats som bete? Test som vallfoder har ju förekommit.
Det finns en mängd olika hästbetesblandningar, välj en som klassas som tramptålig.
Kolla med Olssons frö, förutom de stora, som Lantmännen och Svenska Foder.Vi ska så om en hage där vi vill ha ett bete som passar lättfödda hästar. Har ni något förslag på fröblandning? Vi har sandjord.
Etiopien har teff men var det odlas där vet jag inteHar teff även testats som bete? Test som vallfoder har ju förekommit.
Det finns en mängd olika hästbetesblandningar, välj en som klassas som tramptålig.