Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
om man ska börja ge sina hästar fri tillgång till hö, hur länge har det tagit för era hästar att stabilisera sig och inte äta o äta o äta?!?!
hur många kilo hö går det åt / dygn i genomsnitt?
vilken hästras ( storlek/vikt) har ni som exempel?
tack på förhand,
jag börjar att ge fri tillgång på hö redan på betets slut, då vet dom att det alltid finns mat & därmed har jag inte varit med om att dom har ätit & ätit hela tiden. på vintern förra året åt min förra stora häst hbl/arab/cob på 500 kg ca 15-18 kg hö per dygn & lilla russet på 200 kg åt ca 5-8 kg.
På mina har det gått ganska snabbt, efter ett par dagar inser de att maten inte tar slut.
Jag har en märr på 21, korsning vbl/hbl, inte så stor; runt 157, och en travarvalack på ca 168, de käkar en storbal på 6-8 dagar. (ca 300 kg).
Men då blir det en del spill med.
Min förra häst var ungefär lika stor som valacken, men han drog i sig betydligt mer käk då han gillade att stå i boxen och mysa, de jag har nu är mer aktiva i hagen.
Lycka till!
Ca tre dagar har det tagit ungefär innan de slutat hetsäta.
Hade mitt Fullblod och en Islänning på fri tillgång av hö, första dygnet åt dom 42 kg HÖ :smirk:
Dag två åt dom "bara" 35 kg, sen ca 28-29 kag och det var där dom låg sen.
Min 15-17kg, Islänningen ca 12 kg.
Nu är det inget problem för mitt fullblod eftersom hon är svårfödd. Värre för Islänningen som lätt lade på sig. Vi såg till att ha ett hö med en kvot på 5,5- 6 (mj runt 5-6), och han fick nästan inget kraftfoder alls. Lite krubbskrammel bara. Medans min häst som behöver en kvot på 7-7,5 fick kraftfoder och lusern för att få upp kvoten och mj:n.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.