friskaste hästrasen?

Sv: friskaste hästrasen?

Det är nog ganska svårt att svara på..
Det är mer en individ fråga, tycker jag. Finns sjukdommar, skador osv i alla raser.

Jag tror också på att det är individuellt. Jag upplever kallblodshästarna som friskare, de är ju oftast mer tåliga rent allmänt än varmblodsraserna, men även de har ju sina sjukdomar som rasp, hovskabb och hovbroskförbening.
Arabiska fullblod är väl också relativt friska av sig?

är ju så sjukt individuellt, och alla raser dras ju med en del.
har själv en travare som är 22 år, men de räknas nog inte in i de friskaste om vi räknar skador. :)

sen är det även svårt för vissa raser ansträngs mer än andra ex halvblodsraserna tävlas ofta i högre nivåer och drar på sig skador där, travare likaså, medans fjordningar och nordsvenskar mm används på ett helt annat sätt, dvs mer av gemene man och inte elittävlansmänniskor. lite luddigt, hoppas ni förstår vad jag menar.

har fått för mig dock att ponnykorsningar väldigt ofta lever länge och håller bra, men å andra sidan finns det säkert korsningar som är helt fel och inte håller alls :)

"Naturliga" ponnyraser anser jag som friska, tåliga och hela. Tex New forest, russ, shettisar, connemaror osv.

Islänningar ska också vara relativt skadefria efter vad jag hört.

Annars är det nog väldigt individuellt:)

vilken hästras anser ni vara den friskaste och mest tåliga?

Jag tror det beror mer på ägarens kunskap och bruk av sin individ än rasbetingat. Låna mig en häst som enligt statestiken anses som den mest friskaste och tåligaste och jag kan inom ett halvår få den både sjuk och ömtålig. Låna mig en häst som enligt statestiken anses som den minst friskaste och mest ömtåliga och jag kan under hela den individens liv hålla den frisk och tålig.

Jag vet att allt beroror på kunskap,bruk, och rätta förutsättningar.

Men om jag nu ska svara på din fråga helt enligt egen erfarenhet så blir mitt svar Arabhästen. Svaret kanske beror på att den rasen är den enda rasen jag vägrar att befatta mitt yrkesutövande på.:crazy:

Allvarligt den har ett rykte om att vara både uthållig och frisk. Detta tror jag beror på att inte är känd för varesig varje hästägares drömhäst, heller inte en drömhäst inom högpresterande sporter. Visst det finns arablöp inom galoppen men tidmässigt springer ett fullblod 2 varv medans araben springer 1.

Araber är smarta för dom vet vad som händer om dom överpresterar sig.;)

som flera redan svarat, finns ingen sådan ras utan det beror på hur den sköts, hur den rids eller arbetas, och hundra andra variabler som den utsätts för.

det finns tåligare raser som anses hålla bättre för oöm hantering så att säga jmf med en del andra raser, men återigen: det har inget med rasen i sig att göra, utan som sagt hur den hålls.

Oavsett ras så har alla mina hästar hittills *pepparpeppar* varit kärnfriska. Det har rört sig om shettisar, kallblodskorsning, varmblodskorsning, travare och nordsvensk bruks. Någon lättare sträckning och småsår får man ju räkna med när det är unghästar, bus i hagen och lite obalans i flocken så det räknar jag som naturligt.

Jag tror att sund hästhållning ger i de flesta fall sunda hästar.

vilken hästras anser ni vara den friskaste och mest tåliga?

Jag tycker det är en intressant fråga, med många bottnar, och letade upp en gammal uppsats jag läst som behandlar Agrias skade- och sjukdomsstatistik och den ser ut såhär (procent risk för minst en skada och år):

Halvblod 21,9
Svenskt halvblod 16,8
Halvblodskorsning 10,8
Engelskt fullblod 19,7
Arabiskt fullblod 10,2
Andra korsningar 9,9
VARMBLODIGA TRAVARE (EJ AKTIVA TRAV) 7,4
Korsningsponny 11,4
Connemara 10,6
New forest 10,0
Welsh 7,3
Ponny-ras ej angiven 5,5
Russ 4,6
Fjordponny 3,9
Shetlandsponny 2,4
ISLANDSHÄSTAR 5,6
Nordsvensk travare (EJ AKTIVA TRAV) 4,7
Nordsvensk brukshäst 3,5
Ardenner 2,8

Senast ändrad av en moderator:

Delvis kl
Intressant fråga. Naturligtvis handlar det om sund hästhållning, men även om gener precis som hos oss människor så nedärvs anlag för olika sjukdomar och svagheter.

Intressant statistik. Blev själv litet förvånad när jag skulle försäkra min nya häst som är en Nordsvensk när hans färsäkring var 1500kr billigare om året än min andras. Hon är registrerad som korsningsponny. Dock är hon Nordsvensl/russ, men det tar de ju ingen häsnyn till tyvärr:D

Statistiken får man kanske ta med en nypa salt, för jag tror att ÖVERLAG så tar halvblodsägaren ut vet till sin häst oftare än ardennerägaren gör. Men jag tror också att ardennern är friskare.

(Sedan är det ju nu för tiden få ardenrar som jobbar som dom är gjorda för, vilket fler halvblod gör.)

Islandshästen anses ganska frisk och vi har islandshästar, en gång blev en av dom halt, det finns ju dock sommareskem på dom:)

fast den där statistiken säger egentligen ingenting, när man tar i beräkning vilka raser som har störst volym i sverige,och vilka det finns betydligt färre av.

exem och spatt gör dem inte till särskilt friska hästar så som jag ser det, med tanke på hur vanligt det är inom rasen.

Nordsvensk brukshäst 3,5
Ardenner 2,8

Enligt min erfarenhet som nordsvenskägare- vi har haft nordsvenskar i ca 20 års tid nu, så är det andra saker som går sönder omkring nordisarna inte hästarna själva ( peppar peppar ta i trä!). Staket, boxväggar, hästtransporter, tyglar...mm mm. Antar det hänger ihop med en rustik byggnad på hästen i kombination med att dom är väldigt kloka. Och då är våra hästar trevliga och snälla och har oftast inte sönder saker med vilje. Antar att samma sak gäller för ardennerhästar.

Vi hade en incident en gång för ca 15 år sedan när en hingst kom lös på betet och det sprangs genom taggtrådstaket hos grannen och rejsades runt i största allmänhet och samme granne som hade travhästar var helt beredd på att vi skulle behöva köra hingsten till klinik helt söndertrasad. Han stod helt förvånad när det visade sig att våran häst vare sig var halt eller hade fått minsta skråma av de staket han hade forcerat. Sjysst granne för övrigt som inte ville ha minsta ersättning för staketen. ( Så vi körde dit med ett fint nytt vintertäcke i storlek som passade hans hästar som någon sorts kompensation för hans besvär med vår häst).

Vi har hittills inte haft några större hälsoproblem på våra nordsvenskar. Det har varit en hovböld i vintras på den ena, och för något år sedan hade en annan lite problem med rasp på ett bakben. Våra äldsta hästar är 18, 19 och 23 år gamla nu.

fast den där statistiken säger egentligen ingenting, när man tar i beräkning vilka raser som har störst volym i sverige,och vilka det finns betydligt färre av.

Det är gjort genom att det är angett som risk, alltså risken för att en häst får minst en försäkringsskada under ett år.

* kl.*

De flesta eksembehandlingar går nog inte via försäkringen och kommer därför inte med i statistiken.

Ledskador är den vanligaste skadan och bland dessa är kotledsinflammation den allra vanligaste. Ett halvblod löper tio gånger så stor risk för en ledskada som ett kallblod, eller fyra gånger jmf. islandshäst som ligger i topp när det gäller skador på has.

Håller med dej om friskheten hos nordsvensken. Vi har ju också haft nordsvenskar i många år, en del har blivit gamla 26-28 år. Veterinärkostnaderna har varit väldigt låga och det beror inte på att vi inte tagit ut veterinär när det behövts. Hästarna har ridits och körts, inte bara gått. Sällan några problem.

Dyrast veterinärkostnad har def tävlingshästarna, fullblod och halvblod. Det händer betydligt mer när de är i toppform, nerverna ligger utanpå. De går fälttävlan så de är allroundridna och peppar, peppar så har vi bara haft en senskada. Och den vet vi varför vi fick och det var svårt att påverka. :crazy:
Inga kotledsinflammationer eller andra belastningsskador.
Däremot så har tävlingshästarna en tendens till fler sårskador och trampskador när de är i full kondition.
Ett halvblodssto som vi tog bort iår, 30 år gammal, hade lite problem med kolik när hon skulle föla som 23-åring. Annars frisk som en nötkärna och hon hade gått 150 resp 3* ft.

Russ och shetland är friska men har så himla lätt att få fång (numera??) och då har våra inte varit feta eller kraftiga när de fått det. De har inte heller gått på bete.

Islänningar har vi aldrig ägt men jag ser inte att de som finns i min närhet är friskare, de blir ofta halta och många har eksem. Ang hältan så beror den säkerligen på okunskap/felridning. Så egentligen kan det inte lastas hästrasen.

Egentligen ska vi diskutera mer om varför ett visst problem uppstår. En sårskada tex: hur? Varför? kan det förebyggas?
hälta: hur? Varför? kan det förebyggas?
hovböld: hur? Varför? kan det förebyggas?

Ibland (ofta) kan vi göra betydligt mer/ändra på saker, ibland inte.

Kallblod och grövre hästar och ponnyer har jag fått uppfattningen att dom är mest friska och tåliga. Men även att dom är grövre kan ju vara en nackdel för dom.

Jag sysslar numera endast med shettisar och dom håller sig ju friska som nötkärnor om man bortser ifrån vissa fall av fång, men det kan ju ha med rasen att göra. Att dom är lättfödda osv. Men numera är det ju alla sorts hästar som får fång och inte bara shettisar..

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
257
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka