friskaste hästrasen?

Sv: friskaste hästrasen?

Efter denna tråds startande pratade jag med en fd vd på ett av våra förs.bolag som sa att de tror att det är en tickande bomb just med islänningar eftersom de är så friska hitintills men man kan inte förvänta sej att det ska hålla i längden. :o

Generellt sett tror jag också på att kallbloden och icke så ädla raser är hållbarare. De ädla raserna och avlade för annat kräver betydligt mer kunskap för att hålla. Ibland håller de inte ändå.. överträning kan vara svår att upptäcka i tid.

missade det du skrev ovan...

hur menar du att "man kan inte förvänta sig att de ska hålla i längden"? det är ju en av världens äldsta och bevarade raser som bevarats likadan i hundratals år och bara blivit starkare och tåligare.

Kan till viss del hålla med dig, jag tycker nog islands trenden med att köpa en isis, den kan gå på lösdrift året runt i en lerhage och kräver inget kraftfoder, var vanligare när isisen började få genomslag i sverige och det är ju ett bra tag sen nu. Sen har det där gått tillbaks en del, och det är mest insatta folk som nu har islandshäst. Om vi nu ska snacka om just den rasen. sen finns det ju fortfarande avarter, men som sagt, jag upplever nog att det var mer frekvent för 15 år sen än nu.

Men nu pratar du om något helt annat, med utgångsläge från den statistik jag refererar till så handlar det om försäkringsbolagens egna sådan. Därför kan också premien skilja sig lite från de olika bolagen, om en ras/typ inte har belastat DET bolaget så är premien i regel lite lägre här än te x i grannbolaget som har haft en högre belastning av en ras/typ med högre skadefrekvens.

Islandshästar, shettisar och även araber har i regel en lägre premie också och förmodligen just därför att skadorna inte har belastat försäkringsbolaget i samma utsträckning som för andra.

ja exakt och om premien är lägre så måste det ju betyda färre skador/sjukdommar.

jag tycker faktiskt inte man kan stå och säga att "islandshästmänniskor inte tar sina hästar till veterinär" som en orsak till detta.
Varför skulle inte vi ta lika bra hand om våra hästar och varför ta hästarna till veterinär om de inte är sjuka/skadade?

Och så himla mkt färre islandshästar än halvblod kan det ju inte finnas i sverige nuförtiden.

vore intressant om någon kunde maila en person kunnig i denna fråga med statestik över detta.

dvs hur många islandshästar det finns i sverige just nu och hur många halvblod det finns?

och hur statistiken ser ut över skador och HUR de har beräknat detta.

man hade kanske kunnat fråga flera olika försäkringsbolag.

jag tycker faktiskt inte man kan stå och säga att "islandshästmänniskor inte tar sina hästar till veterinär" som en orsak till detta.
Varför skulle inte vi ta lika bra hand om våra hästar och varför ta hästarna till veterinär om de inte är sjuka/skadade?

och hur statistiken ser ut över skador och HUR de har beräknat detta.

man hade kanske kunnat fråga flera olika försäkringsbolag.

Nej det kan man inte men samtidigt kan man inte heller hävda att just x ras är exceptionellt mkt bättre omhändertagen heller:)

håller med ang. resten, runt specifika frågor till f-bolagen osv....

Avarter hittar du nog inom alla raser.

japp, men just islandshäst trenden på 80-90 talet har nog noterats av fler än mig, inklusive veterinärer och andra, så där känner jag inte att det är taget ur luften. att det blivit hundra ggr bättre sen dess är ju bara att glädjas åt eller hur?

japp, men just islandshäst trenden på 80-90 talet har nog noterats av fler än mig, inklusive veterinärer och andra, så där känner jag inte att det är taget ur luften. att det blivit hundra ggr bättre sen dess är ju bara att glädjas åt eller hur?

Javisst har det blivit bättre, dock ska man minnas även detta. Och det var ju så att när islandshästen ökade i större antal så hamnade dessa många gånger på lösdrift vilket var oerhört främmande för de flesta vid den tidpunkten.
Många lösdrifter var inget att hurra för medan andra var oerhört bra för hästarna, dock var det nog inte många som kunde se skillnaden eftersom man drog alla lösdrifter över en kam genom att det var något helt nytt som förkastades med omedelbar verkan.;)

Konstigt nog kom det senare ut en avhandling gjord av Professor Arne Lindholm om lösdrift, och här fanns studie resultat baserad på olika typer av lösdrifter parareellt med installade hästar som kom fram till att den konstiga lösdriften även om den i vissa fall kanske hade kunnat ha mer att önska ändå var bättre för hästen än att de stallades in.

Även idag finns det veterinärer som inte kan med islandshästar, det innebär ju inte att de har mer rätt för det och anser således att allt som har med islandshästar att göra är förkastligt. Både sättet de stallas upp/in på, foder, hovslageri mm. Ibland så funderar jag om det är så att dessa veterinärer inte har sett vilken typ av mat hästen bör äta, hur en normalskoning ser ut, och jag tror att det kvittar hur man har sin häst för det är fel ändå.:angel:

Jodå, såna veterinärer finns det.:crazy:

Oj. jag har tack och lov aldrig varit med om veterinärer som inte kan skilja hästhållningen från själva rasen. Att som veterinär har synpunkter på hästhållningen är väl helt korrekt. Ser inte vad ras skulle ha att göra med detta, skrämmande om det är sant.

Av alla de hästar jag har ägt så har mitt varmblod varit den tåligaste. Hon var full med överben på benen men var aldrig halt eller sjuk. Suverän hästras! :)

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
257
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: TinyWiny
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24