Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Enligt min erfarenhet är inte islandshästar den friskaste rasen. Det är helt enkelt så att islandshästar inte utreds. Istället skylls det på taktfel, det vill säga utan att fundera på varför hästen har taktfel. Någon anledning finns det trots allt.
tyvärr har fler och fler islandshästar börjat ridas på samma sätt som halvbloden och därmed har fler och fler skador börjat komma men jag tror att islandshästarna är av grövre bättre virke i vilket fall eftersom de är av ponny ras/kallblodsras och tåligare + bättre avel rent hållbarhetsmässigt.
Så du dumförklarar alla veterinärer som utreder islandshästar.
exem och spatt gör dem inte till särskilt friska hästar så som jag ser det, med tanke på hur vanligt det är inom rasen.
Jag antar att prezwaskij eller hur det stavas, borde vara bland de tåligaste. Det naturliga urvalet har gallra hårt.
Nej.
Snarare de ägare som inte utreder sina halta hästar.
Jag tror också att detta är en tickande bomb. Förut kanske det stämde, att islandshästar var den friskaste rasen. Det vill säga före innan man började rida islandshästar som halvblod, som till exempel mycket på böjt spår och så vidare.
Fast du måste ju fortfarande ta i beräkning procenten per hästras som finns i sverige, eller hur? dvs den stora majoriteten är halvblod, självklart blir då antalet rapporterade skador högre?
Jag antar att prezwaskij eller hur det stavas, borde vara bland de tåligaste. Det naturliga urvalet har gallra hårt.
Fast du måste ju fortfarande ta i beräkning procenten per hästras som finns i sverige, eller hur? dvs den stora majoriteten är halvblod, självklart blir då antalet rapporterade skador högre?
Håller med men jag tror där är en annan mycket viktig faktor med också. Okunskap. Vi brukar prata om de okunniga hoppryttarna hemma, och jag vil påstå att det finns ännu fler okunniga islandsryttarna och då menar jag generellt. All ska inte ta åt sej! Häromkring finns en uppsjö "gilla att rida en gång imånaden-ryttare" och "jag tycker de är så söta-ryttare". De hade aldrig köpt ett halvblod så de köper en islänning, stallar upp på en lösdrift med mindre seriös stallägare och så går de där, i ur och skur. Tyvärr har vi dålig erfarenhet av denna typ av ryttare.
Efter denna tråds startande pratade jag med en fd vd på ett av våra förs.bolag som sa att de tror att det är en tickande bomb just med islänningar eftersom de är så friska hitintills men man kan inte förvänta sej att det ska hålla i längden.
Generellt sett tror jag också på att kallbloden och icke så ädla raser är hållbarare. De ädla raserna och avlade för annat kräver betydligt mer kunskap för att hålla. Ibland håller de inte ändå.. överträning kan vara svår att upptäcka i tid.