friskaste hästrasen?

Sv: friskaste hästrasen?

Jag antar att prezwaskij eller hur det stavas, borde vara bland de tåligaste. Det naturliga urvalet har gallra hårt.

kl

Enligt min erfarenhet är inte islandshästar den friskaste rasen. Det är helt enkelt så att islandshästar inte utreds. Istället skylls det på taktfel, det vill säga utan att fundera på varför hästen har taktfel. Någon anledning finns det trots allt.

Grövre ponnyraserna tror jag är med "tåliga" och skulel nog gissa på islänningen. Den är dessutome nv äldigt "skyddad" ras från avvikande gener. T.e.x midnre ponnyer tror jag inte på eftersom många har upphov till fång... Själv har man en arab och hon verkar tro att hon går sönder för allt :D

Dock är hon en väldigt frisk ponny.

kl

Enligt min erfarenhet är inte islandshästar den friskaste rasen. Det är helt enkelt så att islandshästar inte utreds. Istället skylls det på taktfel, det vill säga utan att fundera på varför hästen har taktfel. Någon anledning finns det trots allt.

Så du dumförklarar alla veterinärer som utreder islandshästar.

Varför vägrar du utföra ditt yrke på araber? Jätte nyfiken vad det beror på!

Mina araber har alla varit mkt lätta att sko och är alltid lugna och trevliga, så jag gissar på att det inte beror på det utan att det är något annat :)

Anledningen till att Islandshästar är tåligare än tex halvblod är ju mycket aveln av dem med.
Islandshästarna har under många hundra år bevarats och enbart de starka/hållbara och tåliga individerna har fått föröka sig/leva vidare det ger ju starka och hållbara individer.

Inom halvblodsaveln så prioriteras ju inte hållbarhet högst upp på listan precis sen är ridningen en helt annan med, halvblod rids mkt på mjukt underlag(paddock/ridhus) och mycket på böjt spår harvande.
ibland kanske de inte får växa upp under rätt förutsättningar för att bli starka friska individer utan de utsätts kanske inte för rätt påfrestningar för att klara det sedan inom ridningen.

tyvärr har fler och fler islandshästar börjat ridas på samma sätt som halvbloden och därmed har fler och fler skador börjat komma men jag tror att islandshästarna är av grövre bättre virke i vilket fall eftersom de är av ponny ras/kallblodsras och tåligare + bättre avel rent hållbarhetsmässigt.

tyvärr har fler och fler islandshästar börjat ridas på samma sätt som halvbloden och därmed har fler och fler skador börjat komma men jag tror att islandshästarna är av grövre bättre virke i vilket fall eftersom de är av ponny ras/kallblodsras och tåligare + bättre avel rent hållbarhetsmässigt.

Håller med men jag tror där är en annan mycket viktig faktor med också. Okunskap. Vi brukar prata om de okunniga hoppryttarna hemma, och jag vil påstå att det finns ännu fler okunniga islandsryttarna och då menar jag generellt. All ska inte ta åt sej! Häromkring finns en uppsjö "gilla att rida en gång imånaden-ryttare" och "jag tycker de är så söta-ryttare". De hade aldrig köpt ett halvblod så de köper en islänning, stallar upp på en lösdrift med mindre seriös stallägare och så går de där, i ur och skur. Tyvärr har vi dålig erfarenhet av denna typ av ryttare.
Efter denna tråds startande pratade jag med en fd vd på ett av våra förs.bolag som sa att de tror att det är en tickande bomb just med islänningar eftersom de är så friska hitintills men man kan inte förvänta sej att det ska hålla i längden. :o

Generellt sett tror jag också på att kallbloden och icke så ädla raser är hållbarare. De ädla raserna och avlade för annat kräver betydligt mer kunskap för att hålla. Ibland håller de inte ändå.. överträning kan vara svår att upptäcka i tid.

Så du dumförklarar alla veterinärer som utreder islandshästar.

Nej.
Snarare de ägare som inte utreder sina halta hästar.

Jag tror också att detta är en tickande bomb. Förut kanske det stämde, att islandshästar var den friskaste rasen. Det vill säga före innan man började rida islandshästar som halvblod, som till exempel mycket på böjt spår och så vidare.

exem och spatt gör dem inte till särskilt friska hästar så som jag ser det, med tanke på hur vanligt det är inom rasen.

Statistiken utgår ifrån avlivad häst utifrån skador som den ådragit sig, så även om många islänningar får spatt så är det långt ifrån lika många som avlivas som inom andra raser.

Gällande eksem så får man själv stå för avlivning, och inget livvärde betalas ut för detta.

I övrigt så är arab, islandshäst samt shettis de raser som man får teckna livvärde högre upp i åren än för övriga raser. Detta tyder ju trots allt på att rasen i sig inte anses som ekonomsikt betungande för försäkringsbolagen.

Nej.
Snarare de ägare som inte utreder sina halta hästar.

Jag tror också att detta är en tickande bomb. Förut kanske det stämde, att islandshästar var den friskaste rasen. Det vill säga före innan man började rida islandshästar som halvblod, som till exempel mycket på böjt spår och så vidare.

Med all respekt, det låter ungefär som man inte har ridit en islänning på böjt spår förr, det är nog över 17 år sedan jag köpte egen häst och dessförinnan jobbade jag på en ridskola med islandshästar. Under alla dessa år dvs i runda slängar 20-22 år så har det ridits friskt på volt och mycket böjda spår.;)

Fast du måste ju fortfarande ta i beräkning procenten per hästras som finns i sverige, eller hur? dvs den stora majoriteten är halvblod, självklart blir då antalet rapporterade skador högre?

Fast du måste ju fortfarande ta i beräkning procenten per hästras som finns i sverige, eller hur? dvs den stora majoriteten är halvblod, självklart blir då antalet rapporterade skador högre?

Det statistiska underlag många försäkringsbolag har grundar sig per lika i rasen, tex per 100 försäkrade hästar. OBS nu att det är antagande, det kan lika gärna handla om per 1000 försäkrad häst.

så har inte jag fattat det, utan jag har fattat det som mycket av den statistiken även bygger på de mest frekventa raserna som behandlas/de får in? Lika vilseledande som den statistik som presenterades för några år sen, ang. medellivslängden på en svensk häst, som uppmättes till ngnstans runt 7,5 år. Visade sig att man i den statistiken även hade med trav och galopp hästarna som tävlade aktivt i sporten. Blir ngt missledande, men det är förstås beroende av vad man är intresserad av, raka siffror rakt av, eller lite förtydligande avgränsningar beroende på användnings område.

Jag antar att prezwaskij eller hur det stavas, borde vara bland de tåligaste. Det naturliga urvalet har gallra hårt.

Fast då kan du lika gärna säga att någon zebraart är friskast. De är ungefär lika nära släkt med tamhästen som prezewalskin (jag kan inte heller stava :p).

OT som jag kom på nu. Min mormor hade en kompis när hon var liten som fick en prezewalski av sin pappa. Inte att rekommendera tydligen :p Nordens ark anser att just den här lilla hästen är deras farligaste djur. då har de ändå både tigrar och snöleoparder och allehanda giftiga ormar och grodor.

Senast ändrad:

stämmer bra. Prewalski hästen har 66 kromosomer jmf med den moderna hästen som har 64. De skiljer sig avsevärt i beteende och temperament, prewalskins utmärkande drag förrutom att den är rent genrellt mkt svårtämjd (liksom zebran), är att dess aggresiva och defensiva drag är mycket prominenta även i vilt tillstånd, och den "vanliga" hästen har istället flyktinstinkt som sitt primära drag.

zebran är dock inte särskilt lik prewalskin som sådan, den har tillochmed mellan 32 och 44 kromosomer, beroende på vilken zebra art vi pratar om.

Men nu pratar du om något helt annat, med utgångsläge från den statistik jag refererar till så handlar det om försäkringsbolagens egna sådan. Därför kan också premien skilja sig lite från de olika bolagen, om en ras/typ inte har belastat DET bolaget så är premien i regel lite lägre här än te x i grannbolaget som har haft en högre belastning av en ras/typ med högre skadefrekvens.

Islandshästar, shettisar och även araber har i regel en lägre premie också och förmodligen just därför att skadorna inte har belastat försäkringsbolaget i samma utsträckning som för andra.

Håller med men jag tror där är en annan mycket viktig faktor med också. Okunskap. Vi brukar prata om de okunniga hoppryttarna hemma, och jag vil påstå att det finns ännu fler okunniga islandsryttarna och då menar jag generellt. All ska inte ta åt sej! Häromkring finns en uppsjö "gilla att rida en gång imånaden-ryttare" och "jag tycker de är så söta-ryttare". De hade aldrig köpt ett halvblod så de köper en islänning, stallar upp på en lösdrift med mindre seriös stallägare och så går de där, i ur och skur. Tyvärr har vi dålig erfarenhet av denna typ av ryttare.
Efter denna tråds startande pratade jag med en fd vd på ett av våra förs.bolag som sa att de tror att det är en tickande bomb just med islänningar eftersom de är så friska hitintills men man kan inte förvänta sej att det ska hålla i längden. :o

Generellt sett tror jag också på att kallbloden och icke så ädla raser är hållbarare. De ädla raserna och avlade för annat kräver betydligt mer kunskap för att hålla. Ibland håller de inte ändå.. överträning kan vara svår att upptäcka i tid.

Okej intressant att höra, en konstig sak är att jag ofta hör "folk med andra raser än just islandshäst" säga exakt samma sak som du säger, dvs att det är väldigt många okunniga ryttare/ägare inom islandshäst.
Men själv är jag inne i det och visst finns det folk man träffar på som absolut inte borde ha häst men kan tycka att det inte bara är islandshäst de har utan det kan i princip vara vilken ras som helst.

Och som inne i "islandshästvärlden" så tycker jag inte att det är så himla mycket okunnigt folk "bara för att islandshästar kan gå på lösdrift" alltså jag menar att det kanske kan ha blivit en fördom mot islandshästar? eller så har det varit så förr att folk varit okunniga och trott de kunde köpa islandshäst "för de är så lätta".
Men jag upplever att i alla fall alla de jag känner och träffat på genom åren vilket blivit en hel del har bland annat varit på island och jobbat + jobbar på flera olika gårdar i sverige även privatpersoner med häst osv.
har stora kunskaper om sina hästar.

och bara för att man har hästen på lösdrift betyder ju inte att man inte kan något, snarare tvärtom;).
Det är ju egentligen det bästa för hästen, både vad gäller luftvägar, sysselsättning, rörelse, mag och tarm, osv osv.

Men sen går ju vissa till överdrift och ska vara "naturmänniskor" och ger sina hästar bark istället för hö osv men det är en helt annan historia som inte heller är ras relaterad.

Det är möjligt, fast jag är inte helt hundra på att f-bolags statistiken faktiskt är fullt så objektiv.
Jag är rätt skeptisk till sån här statistik rent allmänt.

skulle vilja påstå att eftersom tex. halvblodet är den mest frekvent använda i tävlings sammanhang, så är den också mera frekvent undersökt på klinik. Jag vågar påstå att antalet ponnyer av x olika raser, som ofta används annorlunda, tex till sällskap hemmavid, inte tävlas, inte tränas osv, sällan har sett en klinik ö.h.t, och det bottnar inte nödvändigtvis i att hästen inte är skadad ö.h.t. De får helt enkelt gå kvar hemma i hagen tills de förefaller bättre.

försöker inte krångla till det, men just frågan vilken hästras är friskast, så behöver man ta en del olika variabler med sig, inte bara gå på f-bolagens statistik. Jag tycker nog att det är viktigt att ta med som tanke, när man försöker svara på en sån fråga som TS ställt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
257
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: TinyWiny
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka