Frieserhingst + ?????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Har hört att det finns begränsningar för vilka raser man får korsa med Frieserhästar. Stämmer det??? Det är så att jag har ett varmblodigt travsto som jag gärna skulle vilja betäcka med en Frieser om det vore möjligt...

Jadu bra fråga. Vet alla fall att det är hårda regler för att hingstar och ston ska bli avels godkända. Men det skulel nog kunna bli en snygg korsning

Tror jag med! :love: Har ju inte råd med min drömhäst, Friesern, så en halv frieser kanske hade varit något istället!

Man får inte korsa friesern med någon annan ras.
Reglerna för vilka frieserhästar som blir godkända är dessutom mycket stränga.
Tror i princip att det måste vara stern (stjärn) hingst eller sto minst 2 led tillbaka i stamboken.
Det finns ingen godkänd Frieserhingst i Sverige, utan all semin är import.

Hej. Det finns ingen lag som säger att det är förbjudet att korsa med Friesr eller någon annan ras. Godkända Frieserhingstar korsas också men det vill man ju inte tala om. Från en som korsat med Frieser. Nico är en godkännd pintohingst i USA. Han är efter en godkännd Frieserhingst i Holland så nog korsas det. www.shoc.org eller sök på bara SHOC så finns han där bland alla hingstar.

Oj, vad fin han var den där Nico!! :love: Nu blir jag alldeles förvirrad.... :crazy: Ok, det finns ingen lag på att man inte får korsa, men man får inte göra det, men folk gör det ändå.... Är korsningen registreringsbar någonstans då??? :confused:

Hej. Jag kommer att registrera min korsning i SH. Vem säger att man inte får korsa?? Om det inte fínns någon lag om att man inte får korsa så är det ju inte olagligt, och när det till och med korsas med godkännda hingstar så ska man nog vara tyst, för bivisligen gör man ju det.

Då kanske jag kan få mig en liten frieserkorsning snart då... :love: Vad har du för korsning?

Att köpa en renrasig frieser är billigare än att föda upp ett föl själv från början, särskilt som du måste importera sperma. Tips från en som fött upp några föl.
Dessutom, om frieser är din drömhäst då bör du inte nöja dig med en korsning, det kan bli allt annat än en frieser :p

Det finns Frieserhingstar här i sverige... Sen är kruxet det att jag inte kan punga ut med så mycket pengar på en gång som en Frieser kostar. :crazy: Dessutom är de frieserkorsningar jag sett mycket vackra!

Hej. Det kommer att bli en Frieser/Paint korsning, det kommer att bil svart/vit. Och troligtvis så är den såld, men man vet aldrig. Jag har sett många korsningar med Frieser och aldrig en dålig.

Hej. Jag har skickat mail till dig 2 ggr med bilder på min hingst, har du inte fått dem? Om inte så kanske du har någon annan mail som jag kan skicka till. :confused:

Har du?? Jag har inte fått nåt. :cry: Har bara den mailen som står i min användarprofil...

Hej Nu har jag skickat en bild, om du kan ta emot den så kickar jag fler.

Nää..... :cry: Kanske kan du inte skicka till hotmail. :( Alla kan inte det har jag hört...

Såg 4 st kolsvarta Frieser/Arab korsningar på globen i dag... :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024