Alla har får ha sin egen åsikt men kolla bara så att du har alla fakta innan du "sätter igång".
Frieserföl finns, i Sverige, att köpa från 30 000 kr och uppåt. Enligt mig som föder upp F tycker jag att det är urbilligt!
Enligt moderstamboken får man inte korsa, varken ston eller hingstar. För att importera sperma kräver hingstägaren en kopia på stamtalvlan på ditt sto.
Vad gäller "inte tillåtet" så blir du inte åtalad men SH och alla rasföreningar (med flera) rekommenderar inte korsning. (Bla pga rasen har varit utrotningshotad.) Har du sen en registrerad Frieser så drar moderstamboken in hästens papper om det kommer till deras kännedom.
Det finns inga godkända hingstar i Sverige däremot finns det några avelsvärderade. Godkända hingstar har genomgått prov, veterinära och praktiska, de är kontrollerade vad gäller gångarter, exteriör, psyke, stam, storlek mm. Dvs det är de allra bästa frieserhästar som finns att tillgå i världen. (Bara ca 2 promille av alla födda hingstföl blir godkända.) De hingstar som är avelsvärderade i Sverige är endast bedömda exteriört och gångartsmässigt. Avkomman kan inte registreras som Frieserhäst. Om du ska använda en sådan häst så för guds skull begär protokoll från SH så att du får reda på den lilla men troligen korrekta fakta som SH har om hingsten. Alla kan avelsvärdera sin hingst så det är ingen garanti för något alls annat att det är en häst!!!
Att köpa sperma från en godkänd Frieserhingst kostar mellan 5-8000, ju dyrare ju populärare/mer meriter. Sen tillkommer givetvis en hel massa andra kostnader, men jag vill att detta ska jämföras med vad en Svensk hingstägare tar för en betäckning med en vanlig ridhingst!
(PS Hingstarna som visas i Sverige på premieringen blir, om de är bra nog, uttagna till hingstvisningarna i Holland, så vi väntar med spänning på att nån bra hingst ska visas på nästa premiering! DS)
Jag skulle rekommendera dig som är intresserad av Friesern att gå med i Svenska Frieserhästföreningsn så får du mer info och tillgång till mer fakta på nätet. Många medlemmar äger inte en Frieser!
http://www.frieserhast.com