Frieserfråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 426
M

martina

Hejsan alla Bukemänniskor.

Satt och tittade lite på bilder här och såg att det låg en hel del frieserbilder ute nu.
Kom på att jag inte vet så mkt om rasen som jag borde då mina ponnyer härstammar från den Frisiska hästen.
Så nu till själva huvudfrågan: Vad är syftet med denna märkliga exteriör som dem har.
Varför är dem så högresta???
Varför är ingen annan ras så högrest som dem, eller finns det fler? Jag vet att PRE är högresta men dem är väll inte så högresta.

Detta är ingen neggativ frågeställning, utan bara en stilla undran.

MVH Inna

Sv: Frieserfråga

Svår fråga tydligen.

Men jag hoppas på svar! :)

Varför frieserhästen är extremt högrest är förmodligen höljt i dunkel. En orsak kan ju vara att det var ursprungligen en riddar häst och visst skrämmer man fienden mer med en högrest häst än en som damsuger marken. En annan vinkel kan helt enkelt vara att de som från början avlade på den här egenskapen gjorde det för att det ansågs/är vackert och ger en ädel hållning på hästen.
Alla hästraser har ju sitt specifika kännemärke och det är nog mer av tillfällighets avel än av en väl genomtänkt "det här ska vi avla på" tänkande.
Det här är vad jag tror om det och inget som är "allenarådande" /Gunilla

Jag tycker att resningen är det som utmärker friesern, samt deras fantastiska trav!!
Är däremot mkt nyfiken på var man kan hitta "översättningar" på vad deras frisiska namn betyder!!

jag vet inte heller ang resningen, men det är iaf det jag faller för.
tycker det är underbart med en högrest häst.

Det låter som en bra tanke. Förmodligen är det helt enkelt en utseende fråga, vilket är lite sorgligt, då en del utav dessa hästar har problem med ryggarna vad jag har hört.
Men nu när de är så högresta har dem då lätt för att få kissing spine????
Med tanke på att en del av dem har lite svårt att gå i korrekt form. Sänker gärna ryggen, dålig bakbensaktivitet mm.
(Obs många hästar går så här då det inte är rasbetingat, men försök förstå vad jag menar)

har aldrig hört att dom skulle ha problem med ryggarna,
självklart förekommer det säkert (som med alla hästar och individer) men det beror väl kanske på vad dom används till. Många hästar som används till sk saddleseat (som även denna ras används till) mår säkert inte så bra av o tränas på det sättet i en längre period.

Ja, jag har med hört om dåliga ryggar, men det beror oftast på för långa ryggar, och en del som har sänkt rygg (födda sådana), de har svårt att gå i form, men de flesta har inga problem, utan är som "normala" hästar:). Så om man ska avla, får man välja individer med omsorg.

en sänkt rygg höjs vid arbete om den arbetar korrekt.
finns mängder av hästar som har sänkt rygg och då nödvändighetsvis inte bara inom frieser som ras.

Har de för lång rygg som är sänkt, samt om inte halsansättningen är rätt, har de svårt att gå i form, det var det vi diskuterade. Sen sa jag inte att det enbart var frieser som har det, men det är den ras vi diskuterar nu.

Sitt rasnamn har friesern fått från landskapet friesland i Holland där rasen har sitt ursprung.
En frieser är inte svår att få att gå i korrekt form men: det måste vara på hans villkor och inte att jämföra med formen som tex. ett halvblod går i. det är nog ett mkt vanligt fel att frieserhästen tillrids och tränas på ett halvblods förutsättningar och det är då som inte ryggens muskler "kopplar" och man får en sänkt rygg. Oavsett vilken häst som rids måste det ske utifrån de kroppsliga förutsättningar som hästen har. Man kan aldrig rida en häst med en vertikal hals ner till horisontalt läge det sätter musklerna stopp för.
friesern har inte mer ryggproblem än andra raser. varför det är uppfallande månag i bla. sverige är pga. en import av hästar med defekter. Ju längre bort hästen säljs och desto mindre köparen vet om rasen desto "sämre" häst. Så är det tyvärr och så kommer det att förbli om inte folk lär sig mer om rasen innan man köper en frieser./ Gunilla

Sitt rasnamn har friesern fått från landskapet friesland i Holland där rasen har sitt ursprung.
En frieser är inte svår att få att gå i korrekt form men: det måste vara på hans villkor och inte att jämföra med formen som tex. ett halvblod går i. det är nog ett mkt vanligt fel att frieserhästen tillrids och tränas på ett halvblods förutsättningar och det är då som inte ryggens muskler "kopplar" och man får en sänkt rygg. Oavsett vilken häst som rids måste det ske utifrån de kroppsliga förutsättningar som hästen har. Man kan aldrig rida en häst med en vertikal hals ner till horisontalt läge det sätter musklerna stopp för.
friesern har inte mer ryggproblem än andra raser. varför det är uppfallande månag i bla. sverige är pga. en import av hästar med defekter. Ju längre bort hästen säljs och desto mindre köparen vet om rasen desto "sämre" häst. Så är det tyvärr och så kommer det att förbli om inte folk lär sig mer om rasen innan man köper en frieser./ Gunilla

Jag menade inte deras rasnamn, utan namnen de döper dem till på frisiska??

Jag menade inte deras rasnamn, utan namnen de döper dem till på frisiska??

De har väl inte större betydelse än vad våra svenska namn har. Jag kan i alla fall ingen betydelse kring svenska namn som Per, Anna, Sofia o.s.v.

Jag väljer att döpa fölen med holländska namn för att jag tycker att det är fint och för att jag gillar att de har namn från sitt ursprungsland. Jag tycker likadant med t.ex. islandshästar.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka