• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sommartjej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 659
En sak till... hur har ni gjort den där OTROLIGT SNYGGA ardennerflätan? Mina tenderar att falla neråt, om du förstår vad jag menar. Börjar bra, men slutar i en katastrof...

/
Susanne

Den där pållan har jag ju sett på annons! Var det du som sålde henne då? Tänkte faktiskt ringa... :)

Hehe, nej, seriekapriolerna missade jag nog :D Du höll på att träna honom i en volt för hand!
Ang. flätan så gäller det bara att hela tiden strama upp det så att man inte flätar längre och längre ner, om du förstår?! Sträck upp flätan efter varje tag så att säga...äh, det är bättre jag kommer hem till dig och visar *vill träffa din svarte stridshingst* :p ;)

Isis: ja, det var jag som sålde henne då. Det är ca. 1½ år sedan! Synd att du inte ringde :) Hon är underbar!!

//Cutie

jag sköter och rider en frieserhäst. dom är underbara :love: lättlärd och så enormt snäll är han! gör alltid sitt bästa.

Till alla: vad använder ni era frieser till?
Har aldrig hört talas om en frieser som hoppar, är det imot deras fysiska förutsättningar?

Rider akademsikt, skall väl börja tävla dressyr så småningom, när han lärt sig svänga och gå samtidigt.
/
Susanne

jag har en som hoppat 110 banor med kombinationer..
han anser själv att han är hopphäst och blir lite väl entusiastisk...

kan diock inet rekommendera hoppning pga deras tyngd,de kan samla och skjuta fårn bra,men jag tror att tyngden inte kommer dem väl till godo om man skal tävla..

Dock,jag är medlem på Frieserlistor och där får vi regelbundet in bilder på Frieser som gör barrelracing,hoppar rätt högt,hoppar överandra hästar osv;)
1997 kom 4 i svår fälttävlan placerad på en Freisrekorsning..
Såg ut som en lätt Frieser.

jag stat och oroade mig för svansen hela tiden,kudne de inet lindat upp den...
Frieser-för övrigt,ang andras inlägg- är hitintills avlade med poängsättning på stallbeteende,karaktär,medgörligthet,arbetsvilja.

Det gör att de är unika i sitt slag som medvetet avlade på trevliga hästar som gåt tat hantera.

En Frieser som inet är trevlig är något konstigt i mina ögon.unghästar kan dock vara lite si och så,men aldrig stökiga på gränsen till farliga....
har helt enklet inte träffat såna,har hört talas om dem,men då har dte löst sig med -mycket bestämd-hantering.

En bufflig Frieser finns altid,speciellt som unghäst,men det MÅSTE få lära sig att ha -respekt-för folk!!

Annars blir de farliga,precis som vilken häst som elst.

jag tror inte Frieser är speciellt hårda alls i huvudet,tvärtom,de är lätta att knäcka om man gör fel.

Eftersom de aldrig svarar på extrem stress med tat bli utåtagerande utan blir introverta så är det lätt att uppfatta det som "snällhet".

De har också extremt svag smärtreaktion och det finns folk i Holand som säger" frisk Frieser,frisk Frieser-ooops,död Freiser"

man måste lära isg läsa deras subtila signaler.

sen skall man inte ta "segheten" som ett tecken på att den är snäll,eller hör dåligt.Dne är bara respektlös då.

Dock,de har tendenser atts e sig lite mer om,vara lite försiktigare om folk och fä,min tar tex tid på sig att flytta sig i gångenoch vågarinet sätta ner foten omd et är hund i närheten osv.Bra egenskap tycker jag.

De är svinaktigt dyra,men jag anser attdet är huvudet och gången man betalar för.
En gång Frieser,alltid Frieser.Man kan dock komam över billiga djur i Holland och Tyskland,men man -måste lära sig-vad manletar efter och prata med folk som kan.(och sominet vill tjäna på det)

Jag kan inet tänka m någonannan ras,jag kan dock tänka mig korsningar.

Vi är en hel del handikappade rttare som valyt Frieser just pga deras temperament.Inte fr att de är så dumam att de går att hantera av vilken invalidjävel som helst,utan för att de är BRA i huvet,inte onödigt rädda,tänker sig för,fösker samarbeta osv.

Ridna med lättahjälper,lärda att respektera ryttaren och jobab själva så är dte underbara hästar.

Thina
www.alsterfeldt.nu,vars häst fö är nra släkt med Kreles

Här nere finns det hur mánga som helst.....
Var pá hästmarkand nu i sommar och där sáldes hundratals fina friesare.
Har även sett en Tysk hästmusikal som heter Goa, i vilken man kan hitta mánga svarta, státliga hingstar.
De är sá vackra och rörliga.
Har även ridit en lite i ett stall. Han var dock inte mycket tränad, sá det krävdes rejält med ben. :smirk:

Sv: Re: Frieser

Sommartjej skrev:
Till alla: vad använder ni era frieser till?
Har aldrig hört talas om en frieser som hoppar, är det imot deras fysiska förutsättningar?

min ska användas främst inom dressyr.
Tar även hopplektioner. Har fin teknik.
Måste dock bli mera framåt.

Sv: Frieser

Oj, gick in på din hemsida och insåg då att det är dej och din fina häst som min mamma kom hem för några år sedan helt lyrisk och berättade om! :) :)
Jag tror det var på Elmia hon hade sett er och kom hem och berättade om en helt fantastisk frieserhingst hon fått se! Och hon har pratat om det månger gånger efteråt!
Mamma har en friserkorsning, ett 15-årigt sto ifrån Holland. Jag har faktiskt ridit henne idag, för medryttaren var ute med min fjording.
Hon är speciell mammas häst, och mor hävdar bestämt att det är frieserns speciella sätt. ;)
Inte vet jag, men det är iallafall den förnuftigaste häst jag nånsin träffat, väldigt personlig och väldigt stark i sig - ingen annan häst sätter sig över henne.
/ Jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 411
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av... 2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Nepenthe
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 091
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka