jag har en som hoppat 110 banor med kombinationer..
han anser själv att han är hopphäst och blir lite väl entusiastisk...
kan diock inet rekommendera hoppning pga deras tyngd,de kan samla och skjuta fårn bra,men jag tror att tyngden inte kommer dem väl till godo om man skal tävla..
Dock,jag är medlem på Frieserlistor och där får vi regelbundet in bilder på Frieser som gör barrelracing,hoppar rätt högt,hoppar överandra hästar osv

1997 kom 4 i svår fälttävlan placerad på en Freisrekorsning..
Såg ut som en lätt Frieser.
jag stat och oroade mig för svansen hela tiden,kudne de inet lindat upp den...
Frieser-för övrigt,ang andras inlägg- är hitintills avlade med poängsättning på stallbeteende,karaktär,medgörligthet,arbetsvilja.
Det gör att de är unika i sitt slag som medvetet avlade på trevliga hästar som gåt tat hantera.
En Frieser som inet är trevlig är något konstigt i mina ögon.unghästar kan dock vara lite si och så,men aldrig stökiga på gränsen till farliga....
har helt enklet inte träffat såna,har hört talas om dem,men då har dte löst sig med -mycket bestämd-hantering.
En bufflig Frieser finns altid,speciellt som unghäst,men det MÅSTE få lära sig att ha -respekt-för folk!!
Annars blir de farliga,precis som vilken häst som elst.
jag tror inte Frieser är speciellt hårda alls i huvudet,tvärtom,de är lätta att knäcka om man gör fel.
Eftersom de aldrig svarar på extrem stress med tat bli utåtagerande utan blir introverta så är det lätt att uppfatta det som "snällhet".
De har också extremt svag smärtreaktion och det finns folk i Holand som säger" frisk Frieser,frisk Frieser-ooops,död Freiser"
man måste lära isg läsa deras subtila signaler.
sen skall man inte ta "segheten" som ett tecken på att den är snäll,eller hör dåligt.Dne är bara respektlös då.
Dock,de har tendenser atts e sig lite mer om,vara lite försiktigare om folk och fä,min tar tex tid på sig att flytta sig i gångenoch vågarinet sätta ner foten omd et är hund i närheten osv.Bra egenskap tycker jag.
De är svinaktigt dyra,men jag anser attdet är huvudet och gången man betalar för.
En gång Frieser,alltid Frieser.Man kan dock komam över billiga djur i Holland och Tyskland,men man -måste lära sig-vad manletar efter och prata med folk som kan.(och sominet vill tjäna på det)
Jag kan inet tänka m någonannan ras,jag kan dock tänka mig korsningar.
Vi är en hel del handikappade rttare som valyt Frieser just pga deras temperament.Inte fr att de är så dumam att de går att hantera av vilken invalidjävel som helst,utan för att de är BRA i huvet,inte onödigt rädda,tänker sig för,fösker samarbeta osv.
Ridna med lättahjälper,lärda att respektera ryttaren och jobab själva så är dte underbara hästar.
Thina
www.alsterfeldt.nu,vars häst fö är nra släkt med Kreles