Frieser som allroundhäst?

4

40+

Går i hästköparfunderingar och har trillat över en femårig frieser som jag kan få på bra villkor. I princip endast insutten (och inkörd), men verkar trevlig och resonabel.
Har inga som helst erfarenheter av rasen och undrar nu om det är något för mig; en ambitiös medelmåtta som vill ha en häst att i framtiden kunna åka ut och tävla en L:A på utan att skämmas, träna medelsvåra rörelser hjälpligt, kunna skutta någon meter på bana och i terrängen samt inte minst ha en trygg och pålitlig häst att rida i skogen på.
Har mest ridit halvblod i mitt liv och givetvis stött på en massa jag gillar, men jag tycker det verkar svårt att hitta rätt som köpare. De flesta tycks vara avlade för en nivå långt över min kapacitet – eller också är det något fel på dem.
Har även funderat på welsh cob, men eftersom jag är över 170 cm känns de tyvärr lite små.
Är fullt medveten om att det är invidid och inte ras man ska leta efter, men när jag nu stött på en för mig helt okänd ras blir jag ändå lite nyfiken på andras erfarenheter.

Sv: Frieser som allroundhäst?

Jag brukda rida en 4-årig frieser ett tag.
Det är ju en jätte läcker och urmysig häst att rida.
Nackdelen som jag förstod är att de kan ha lite svårt att lära sig galoppen. Hästen jag red var supertrygg i alla lägen utom när vi skulle fatta galopp, han tyckte det var jobbigt och kickade som attan.
Men jag säger KÖP! :D

Jag säger också KÖÖÖP! Jag anser att ALLA hästar är bra allroundhästar. Jag rider dressyr, hoppar, kör, rider distans, uppträder med ett cirkusnummer, mm mm. Och jag har en islänning. Det kan vara bra att hitta en tränare som har erfarenhet av rasen så man kan få hjälp med rasspecifika "problem". Lycka till!

en fries kan göra det du behöver.

dock så kan en mindre bra fries inneära att du får problem med påskjutet och bytena.kolla noga vinklarna bak,kolla noga galoppförmågan.titta på prodmeadows.com o förösk hitta en som är så nära deras exteriör som möjligt.

fries har inga direkta problem med galoppen,de har problem med SIS-skit i sadeln:)

de är som bordercollies att träna,kräver en handler som får dem att lyssna på mkt små hjälper o visar rätt väg gm beröm.

mina fries kan jag nog göra vad jag vill med,de haren utmärkt typ.endast enav dem har liteproblemm galoppen ,fast galopperar bättre än genomsnittet,o det beror på hans svankrygg.

en gång fries-alltid fries
de är mkt speciella.

kostar dock mer än löjligt höga summor om man inte finner rätt häst till rätt pris.rder digatt passa dig för hästhandlare,speciellt i skåne.

de ÄR dyra,men jag ser det som at det är huvudet man betalar för

en anna variant är som sagt cob,dukan också kollaityskland el holland efter korning fries-arab,blir riktigt,riktigt bra hästar.

Köp Köp Köp!!!! Tänk om man hade en frieser va!:love: :love:

" passa dig för hästhandlare,speciellt i skåne.":rofl: :rofl:
Den va bra Tina:)
Till trådskaparen:
Jag säger, en gång Fries alltid Fries. KÖP....det är en underbar häst.

ASKAPLASKA skrev:
Jag säger också KÖÖÖP! Jag anser att ALLA hästar är bra allroundhästar. Jag rider dressyr, hoppar, kör, rider distans, uppträder med ett cirkusnummer, mm mm. Och jag har en islänning. Det kan vara bra att hitta en tränare som har erfarenhet av rasen så man kan få hjälp med rasspecifika "problem". Lycka till!
:bow: :bow: :bow:

e
dock så kan en mindre bra fries inneära att du får problem med påskjutet och bytena.kolla noga vinklarna bak,kolla noga galoppförmågan.titta på prodmeadows.com o förösk hitta en som är så nära deras exteriör som möjligt.

Jag hittade inte sidan. Är det rätt adress?

Har hintat lite till sambon att jag ev önskar mig en frieser när jag fyller 40. Då har han några år på sig att spara;)

Jag vet en Welsh Cob som är 154cm det är väl inte så jättesmått? Jag är en rätt smal speta på 173 som rider den lite då och då iaf..

Går i hästköparfunderingar och har trillat över en femårig frieser som jag kan få på bra villkor. I princip endast insutten (och inkörd), men verkar trevlig och resonabel.
Har inga som helst erfarenheter av rasen och undrar nu om det är något för mig; en ambitiös medelmåtta som vill ha en häst att i framtiden kunna åka ut och tävla en L:A på utan att skämmas, träna medelsvåra rörelser hjälpligt, kunna skutta någon meter på bana och i terrängen samt inte minst ha en trygg och pålitlig häst att rida i skogen på.
Har mest ridit halvblod i mitt liv och givetvis stött på en massa jag gillar, men jag tycker det verkar svårt att hitta rätt som köpare. De flesta tycks vara avlade för en nivå långt över min kapacitet – eller också är det något fel på dem.
Har även funderat på welsh cob, men eftersom jag är över 170 cm känns de tyvärr lite små.
Är fullt medveten om att det är invidid och inte ras man ska leta efter, men när jag nu stött på en för mig helt okänd ras blir jag ändå lite nyfiken på andras erfarenheter.

Köp en fries, dom är underbara. Jag har en hingst på 5 år som är sååå mysig. Har ridit och kört in honom själv. Utan minsta problem. Å inte har han nå problem med galoppen heller :angel:

KL:
kan tillägga att i usa så rids de i wetsrentävlingar,barrelracing,driver kor,körs,går fälttävlansprover vid hingstproven,hoppar-ngn tom i tävling tror jag,världens vinstrikaste i dressyr(slog 1600 hbl) står i usa.

Dekanske inte är ena riktiga hoppare eller galoppörer,men efteratt ha sett min unghäst så är jag beredd att ändra uppfattning även där.

se upp bara så du inte få ren kortbent med för mkt benlyft o som travar snabbare istf att ta längre steg,och den-måste-ha en luftig,bärig galopp.

kola Joe myers på hilltop farm-de har gjort det mest konstiga med thor.

Även Aswyn Van Der Plum är värd att koll ain

och sabine shut..:)

"passa dig för hästhandlare,speciellt i skåne"
Varför??
Det finns väl lika mkt seriöst som oseriöst vart man än kommer.
eller...

de är klart att du ska köpa en sådan häst!
du va väl inte heller så erfaren halvblod innan du började rida dom =)
jag har nyss köpt en p.r.e. som ja fick hem förra måndagen och före de så hade jag haft mestadels islandshästar och nordsvenskar =)
så de är ju själlvklart att du ska ge dig in i något nytt, spannande och intressant!

mvh/erika

Köp!
Jag Skaffade en 3 årig frieserkorsning i somras. Har aldrig träffat en häst som är så nyfiken, lättlärd och trevlig innan!
Nästa häst blir garanterat renrasig frieser. Jag är fast!!! :)

när mina lilla frieser nordis renrasig nordis lol vandrar bort till ängarna ska ja skaffa en frieser eller mix med rasen eller nu redan om jaf vinner miljon belopp lol
kööööööööööööööööp

Nu kommer jag skriva nåt som säkert kommer uppröra alla er frieserfrälsta där ute... (och det verkar finnas en del... :D)

Det är absolut en jättetrevlig ras och jag förstår att friesern får mångas hjärtan att klappa lite extra, men...
Många individer går ju med bakdelen bakom sig.
Vilket de ska göra eftersom de avlats för just de egenskaperna. Dock är det ju inte det man önskar i dressyren...

Så kolla efter ordentligt att just den här hästen har kapacitet för det du vill ha den till!
Vilket jag förstår kan vara svårt med tanke på dess utbildningsståndpunkt.
Det är bara så lätt att drunkna i skönheten hos just den här hästrasen...
:)

Lycka till!

Knapplån..

Hmm, tråden är från juli-06,,, ts har nog vid detta laget säkerligen köpt sin häst, o förhoppningsvis är nöjd med den oavsett vilken ras det blev:D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix