Frieser med ryggproblem?

Sv: Frieser med ryggproblem?

Men visst har även du haft erf. av Frieser att de kan vara otroligt flegmatiska och med dålig framåtbjudning osv ridmässigt? och att passa ut sadlar till dem med alla problem det innebär med tanke på exteriör osv?

KL
jagt tycker TS fått många bra svar i tråden och Popcornplayers sista svar är ju otroligt informativt.

jag tycker Friesers av bra ridhästmodell är fantastisk fina och ridbara hästar! men som sagt - då ska man ha en sån om man ska rida på *nivån" ts vill ha sin häst. Har en kompis som har en superfin, av bra modell ridhästmässigt, och den är ljuvlig i dressyren - även enligt renommerade B tränare osv.
samtidigt låter det ju bra utifrån just den häst TS har i åtanke, om den tävlats i bägge grenar och är utbildad och 11 år, och utan problem!

Det kan ta lite tid att jobba upp bjudningen på vissa men jag tycker fortfarande det är otroligt trevliga hästar och jag är inne på att köpa en till i framtiden. Jag trivs oerhört bra med rasen. Sadlar va joxigt för mig i början innan jag kom på att jag hela tiden testat sadlar med för djup sits. Jag upplevde att jag kom i fel balans med djupa sitsar, oftast då dom kan vara lite överbyggda/högre bak. Nu kommer det ju mer o mer sadelmodeller med lite flatare sitsar tack och lov och skulle jag prova ut en sadel idag så skulle jag nog ha lite mer koll på hur det skulle fungera bra :)

Men som hobbyhäst tycker jag det är en otroligt trevlig ras. Men jag gillar som sagt inte alla. En del tilltalar mig inte.

Men jag har ingen dålig erfarenhet av "ömma ryggar" eller dåliga hovar eller den biten dock. Men som sagt, det var ett litet pill att hålla rent hovskägget, speciellt på den ena som hade rikligt med hovskägg. Den andra var mer lättskött.

Min är inte så flegmatisk utan jobbar på hyfsat. Dock tar det lite tid innan ledningarna går fram, så att säga. Han måste fundera på saken först.

Vad gäller sadel, har jag en islandhästsadel som passar bra. Ganska vid bom, kort anläggningsyta (behövs eftersom sadelläget är begränsat trots relativt lång rygg).

Jag erkänner att jag tycker att mina fjordingar och min kallblodstravare är bättre ridhästar än friesern...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·
Hästhantering * Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna * Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar...
2
Svar
28
· Visningar
8 501
Senast: Wera
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka