Friendship

T

tiger

Jag är intresserad av att höra vad ni har för åsikter och kunskap om Friendship. Var på Markebäck igår och tyckte han var jätteläcker + att Figaro ser väldigt trevlig ut.:d
Men jag vet inte så mycket mer om honom än det som står i hingstkatalogen.
Hur förvärver han sig? Ridbarhet, typ, extriör, gång mm? Vilka ston kan man tro han passar bäst till?:confused:
Tacksam för era åsikter.:idea:
 
Sv: Friendship

Så här står det i den danska hingstdatabasen, hans äldsta avkommor i Danmark är 4 år.

"Beskrivelse:
Avlsgodkendt den: 17.03.2002. Stangmål: 170. Født den: 19.03.1997.
KÅRING: Passende stor hingst af god type. Udtryksfuldt hoved. Middellang, velansat, kraftig hals. Lang, skrå skulder.
Velmarkeret, middellang manke. God overlinie. Velformet kryds. Lemmerne passende føre, snævre hove. Bevægelsen god i alle 3 gangarter.
Type: 8, Skuld/mank: 7, ol./bagp.: 8, forl.: 7, bagl.: 7, bev.korrekthed: 8, bev. sving/bæring: 7, helhed: 8
MATERIALPRØVE: Materialprøven er aflagt i Redefin i Tyskland i år 2000.
Hingsten fik samlet 121,53 point og placerede sig som nr. 3 ud af 28. I dressur fik hingsten 127,61 point, og i springning 103,91.

FØLBESKRIVELSE 2005:
Ensartede og passende ædle føl af god type. Flertallet med godt udtryk. Middellang, velansat hals. Skrå, middellang skulder. Middellang, markeret manke. God overlinie, flere savner dog tilstrækkelig smidighed. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne er jævnt føre og tørre. Bevægelsen er god i skridt, middel til god i trav og galop. Be besigtigede føl har overvejende haft mødre med et betydeligt fuldblodsislæt i afstamningen.
14 føl er besigtiget over tre årgange."
 
Sv: Friendship

Jag har en Figaro avkomma o väntar helsyskon i juni.
Är jättesugen på att betäcka stoet med Friendship i år men hon fölar så sent.
Sugen bla för att Frienship är närmre Florestanblodet (som jag vill åt för ridbarheten o temperamentet) o för att min Figarounge blev så bra. Figaro är ju dessutom jättefin, vilket också ökar viljan att betäcka med hans far. Däremot vet jag inget om någon annan avkomma.
Tror på att gå till ursprunget...Florestan finns ju också tillgänglig i år i Sverige... men Frienship känns som ett mycket bra alternativ.
Dessutom var han ju jättefin live på Markebäck i onsdags!!!
 
Sv: Friendship

Ett av de finaste fölen jag sett var efter Friendship, den ungen vara bara kalas hela han :love:
Stammen var Friendship - Pontus - Lansiär, men stoet har iofs gett väldigt bra avkommor över lag. Bild finns här

Han fick dock "endast" 47 poäng på fölmönstringen, och såldes senare på Falsterbo-auktionen. Har tyvärr inte sett honom efter fölstadiet.
 
Sv: Friendship

Knapplån!
Väcker liv i denna tråden.
Var på Markebäck efter bruksprovet o tittade på de 2 gamlingarna(men så fräscha) Don Primero o Lasandos, men även en ursnygg Friendship.
Har bestämt mig för att ta honom på mitt Chapmansto i år.
Vi fick se honom longerad i ridhuset. Tog lite kort också.
Ska se om jag kan lägga in dem sen..(vet inte hur jag får dem från mobilen till dator, min dotter skulle hjälpa mig).

Nu undrar jag...
Han ska ha 3 godkända söner....
Figaro R är en, men vet ni vilka dem andra 2 är?
Vet ni några meriter på avkommorna?
Film på Frindship på webben?
Hemsidan (york.dk) är väldigt dåligt uppdaterad vad gäller honom.

Ps. Måste ju bara få lägga till att Lasandos är nog något av det vackraste jag sett. Så högställd för att vara av den årgången... o vilken hals....Ds.
 
Sv: Friendship

2 söner blev gekört i Verden 2004, en av dem ska heta Friendly. Men det finns inga fler uppgifter om dem och de är inte godkända hingstar i någon tysk avelsförening. Kan vara exporterade. En var ue. Lanthan-Imperator den andra ue.White Star-Argentan.
 
Sv: Friendship

Ok. Tack.
Kan de finnas i Danmark o gjort bruksprov där??
Vet du vart man kan kolla upp godkända danska hingstar?
Är grymt usel på att hitta vad gäller andra länders hingstar...
Ska leta lite...från uppgifterna jag fick av dig.Tack igen.
 
Sv: Friendship

Har hittat den ena i Danmark. Han heter Finans ue.Lanthan. Han är inte godkänd hingst. Tävlat en gång i en dressyrtävling i augusti som 5-åring med dåliga siffror
Trav: 6.80

Skridt: 6.80

Galop: 7.00

Ridelighed: 6.50

Samlet indtryk: 6.80

Gennemsnit: 6.78

Den andra som heter Friendly blev såld till Schweiz på auktionen. Ska se om jag hittar något om honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Friendship

Wow...jag lyckades bara hitta det som du redan skrivit.
Det är ett knepigt namn att söka på. Mycket som kommer upp.
Det var inget vidare resultat på Finans.
Vet du några andra avkommor med prestationer e honom?
 
Sv: Friendship

mitt sto som är e: anart-ganesco är nu dräktig m friendship o ska föla i maj. är jätte nyfiken jag med då jag inte sett några avkommor tidigare men hört mkt positivt om honom!
 
Sv: Friendship

Vad kul!! Mitt sto som jag ska betäcka honom med är e Chapman -Hartung(som är far till Anart)-Ceylon.
1mars-08086.jpg

Min dotter tog en bild på Friendship i ridhuset den 24/2-08.
 
Sv: Friendship

va kul!
han e ju så snygg me sån resning.. har du någon bild på ditt stp? skulle vara kul att se!
 
Sv: Friendship

Haha. Ja jag har bild men bara på henne högdräktig o lerig.
13jan-08002.jpg

Hon ska föla om 11 dagar, fast på bilden är det i mitten av januari.
13jan-08003.jpg

Hon ser verkligen inte mycket ut för världen nu.
Men hon har prestationsdiplom i gångarter. 9 på typ(men det är 14 år sedan) 997 på gång. 8 hals.

Hmm. hon har stjärn o snopp men det syndes visst inte på bilderna.
Hon är mest lik Ceylon som ligger i tredje led.
 
Sv: Friendship

*kl*
Intressant tråd..därför återanvänder jag den. Jag vill veta mer om Friendship, någon som vill fylla på med sina erfarenheter?
/u
 
Sv: Friendship

Väcker liv i denna hoppas jag!
Någon som sett någon film på denna kille utom den korta visad för hand som finns?
Filmer på avkommor?
 
Sv: Friendship

Sök på Friendship Stallion på YT så finns det ett par till, om än äldre filmer, under sadel och när AE har honom i töm. Om du söker på Sigrid Bergåkra Friendship finns klipp från prisutdelning.
Jag har även sett film från Stutteri York när han reds av Anke Ter Beek, vet dock inte var den finns att få tag på.
 
Sv: Friendship

har haft nöjet att tillbringa massa tid med denna underbara hingst. en arbetsmyra utan dess like var han innan han gjorde sig illa... snäll å trevlig men lite hingstig .

ridmässigt har ja sett myket träning hemma i ridhus å på bana å i skogen. lika kul att se han varje gång.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 876
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 418
Senast: Elektron
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 606
Senast: warg
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 774
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp