Fribetäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TwiggyM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 3 260

TwiggyM

Trådstartare
Ni som använt er av fribetäckning. Berätta gärna hur det gick till. Far hästarna runt först eller ställer dom upp direkt osv. Berätta gärna både positivt och negativt med metoden samt hur ni gått tillväga.

Sv: Fribetäckning

Så här gjorde vi:
Hingsten hade aldrig gått med ston tidigare, så när stona blev brunstiga betäckte vi vid hand först. Tre språng på vardera sto med en-två dagars mellanrum. (Vi har två ston, och de blir oftast brunstiga samtidigt).
Hingsten fick stå i stallet med ett sto på var sin sida, och han stod och "snackade" mycket med dem, nosade och "kelade". Vi tänkte att han nog skulle trivas bra med att gå tillsammans med dem, så direkt efter tredje språnget på ett av stona, när han fortfarande var trött och "slak", släppte vi ihop dem. Det blev lite spring och gnägg och skrik först, men efter fem minuter gick de alla tre och betade!:banana:
Sedan har det gått så bra, han betäckte det ena stoet några gånger till, därefter gick de ur brunst och allt var lugnt. De trivs mycket bra tillsammans, inga problem att hämta dem i hagen, de står och viftar flugor åt varandra och kliar varandra och trivs.

Tror att det är viktigt att man släpper ihop alldeles efter att hingsten har betäckt, då är han inte så taggad och de hinner vänja sig en stund innan det är dags igen. Är hingsten väl van vid att gå med ston läser han snabbt av nya ston, om det är lönt att försöka betäcka eller inte, men är han inte van kan det nog vara bra att se till att han är trött.

Lycka till!

Sv: Fribetäckning

Hej! Vi har en avelsgodkänd P.R.E hingst som fribetäcker.

När stoet kommer till gården får hon gå i en hage brevid hingsten tills hon visar brunst. Sedan ställer vi in dom i två boxar brevid varann, om hon visar intresser tar vi ut dom och handbetäcker första gången, det för att stoet inte ska bli rädd på något vis och hingsten inte ska bli skadad.

Om allt går bra släpper vi ut dom dirrekt i hagen tillsamman på fribetäckning. Hitills har alla betäckningar blivit bra!!:banana::banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 114
Senast: Lavinia
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Valle
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 409
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka