Fribetäckning??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fortfarande Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 115
F

Fortfarande Grevinnan

Har hittat en fin hingst som betäcker så, stona i samma hage i 3 månader.....någon som har erfarenhet???

Sv: Fribetäckning??

Det är en godkänd halvblodshingst alltså, ingen buskavel....:angel:

tyvarr har jag ingen erfaremhet av det,men det ar ju sa hastar alltid har gjort, utan oss. Jag ar positiv, skulle "min" hingst erbjuda det till mitt sto, skulle jag hoppa pa! Pm:a garna vilken hingst:)

Det är St.Pr.H Syndikat.....född 1988, 169 cm och Oldenburger.

Hade hingst på station förra året som gick på fribetäckning. Nu stannade bara stona över 1 brunst.

Jag såg det i Avelsextra (Ridsport). Är han verkligen godkänd av ASVH? Ger gröna papper? Billig vill jag minnas (5000 kr?).
Ovanligt drag, men skoj! Kan säkert locka någon extra kund.

Fortfarande Grevinnan skrev:
Har hittat en fin hingst som betäcker så, stona i samma hage i 3 månader.....någon som har erfarenhet???

Hon kom hem med MÅNGA, extremt många sår, tog lång tid att bli av med (en del har fortf skorpor), kommer inte att ske igen!!!!!!!!!! Trots att det ändrades till handbetäckning, men det kan bli många skador på en enda dag :mad:.

Rekommenderar det ej om stoet inte har varit med om det förr.
Eller kanske hade vi bara otur..... Fast hingsten sades vara väldigt taktisk...

Våra två ston har gått på fribetäckning och det fungerade alldeles utmärkt. De flesta islandshingstar fribetäcker och har hög dräktighetsprocent. Ston som av någon anledning inte lämpar sig för fribetäckning brukar handbetäckas.

Jag har mejlat och frågat om han ger gröna papper, återkommer så fort jag har fått svar!!!!!!

Jag hade min sto på fribetäckning, då var hon 10 år. Hade inte ett problem med det. Allt gick som det ska och jag känndes att det var mer naturlig på detta sätt för att det var hennes första gång med. Jag hade henne med hingsten från höst till sommar pga stoets brunst var så långt imellan och man aldrig kunne beräkna när hon gick i en. Men att fölet kom i february var inte exakt min plan.:crazy: Men det gick hur bra som helst ändå.
578f9a69.jpg

Då var han 3 dagar gamalt

Senast ändrad av en moderator:

Här på Island är fribetäckning mkt vanlig och för att undvika problem och få så naturligt flockbeteende som möjligt släpps alla stona som ska betäckas ihop först och ngn dag senare släpps hingsten in till den då ngt etablerade flocken eftersom en del hingstar (inte alla) har en tendens till att stöta ut "nya" medlemmar av flocken. Perioden som flocken är tillsammans måste då vara så lång att alla ston (ofta upp mot 20 st eller fler hos fertila hästar) är garanterade minst en brunst. Problem uppstår gärna om man kommer med ett sto senare eller om man håller på och tar bort ston under periodens gång, men tre månader verkar ju onekligen vara onödigt länge, men om betet är bra och flocken fungerar varför inte?

Kan bero på att hingsten är så gammal o att spermiekvaliteten kanske inte är den bästa.Sen kanske han inte har ork för hur många ston som helst.
Vår hingst både handbetäcker o fribetäcker.
Han brukar alltid få nosa genom boxarna först o om stoet vänder upp med rumpan mot honom så får han först handbetäcka henne ute.Direkt det är klart så släpps de ut tillsammans i en hage.
På så sätt undviker man de spring skador o huggskador mm som kan uppstå.Ston som inte är vana med naturlig betäckning är oftast tryggare av att man först handbetäcker än att det kommer en uppblåst hingstig hingst i anstorm emot dem när de är på främmande mark dessutom o inte känner till hagen.
Efter det brukar hingsten gå på en gång till inom en timme ungefär.
Sen går han o luktar med jämna mellanrum i rumpan på henne.
Så länge hon luktar av honom betäcker han henne inte igen.Brukar bli varannan dag ungefär.
När brunsten är över så brukar stoet pipa ifrån o då låter han henne vara.Sen kan de gå ihop utan bråk ....sen får man se om hon brunstar om eller inte. Hingsten går inte på ett sto som inte brunstar...

Ojsan...drog iväg från det jag skulle svara på.
Kan vara så också att han helt enkelt vill att hans hingst ska få sällskap under sommaren o leva lite naturligt hästliv.Kanske han kan få fler ston om de får vara kvar på bete hela sommaren.

Jag har också en hingst som betäcker och mestadels är det fribetäckning (vissa ston behöver man hålla i) så jag vet mkt väl hur det fungerar men jag undrar varför det ska krävas tre månader? Har han SÅ dåliga simmare så borde den kanske inte vara i avel.

Nej, det var inte så att det behövdes tre månader utan det ingick tre månaders sommarbete..........

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 270
Senast: Murray
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 642
Senast: Hedwig
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka