Fri utfodring?

C

cassidys

Har läst om "fri utfodring" i ngt forum uoch undrar
vad detta innebär? Vad är fri utfodring och
krävs några speciella "verktyg " för detta?

Ni som har erfarenheter av detta, vad är för/nackdelen?

Hur kommer det sig att hästarna bör utfodras så ofta?
(4-5 ggr per dag)

Vari ligger vetenskapen i detta? Minns från barnsben att
vi på bondgård bara matade hästarna ca 1-2 ggr per dag
och detta fungerade perfekt?

Tacksam för svar =)
 
Sv: Fri utfodring?

Menar du fri tillgång?

Det har min häst. Och med det menas att han får så mycket grovfoder (hö i mitt fall) som han orkar äta.Han har alltså alltid hö att tugga på och går då aldrig utan hö någon gång på dygnet.

Jag fördelar upp höet över dagen.
Han får
½ kg hö på morgonen innan utsläpp.
sedan 5-6 kg i hagen.
sedan 1-2 kg i boxen vid insläpp på em.
och till sist 4 kg + ½ kg luzern vid kvällsfodringen.
Alltså mellan 10-12 kg hö dygn.Mer än så äter han inte upp.

Han får oxå krafftfoder 3 ggr dag.Men det är inte mycket för jag har bra värden på mitt hö.Så det behövs ytterst lite krafftfoder för att täcka hans behov.

fördelen med fritillgång är att det är naturligt för hästen och den blir aldrig sysslolös den har alltid nått att tugga på.Det minska stress .

Vetenskapen ligger i att hästar är betesdjur och mår bra av att äta grovfoder ständigt.De har en liten magsäck vilket gör att de mår bäst av att tillgådose sig lite åt gången men ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: Fri utfodring?

Mina hästar får fri tillgång på grovfoder under största delen av dygnet.
De går ute från sex på morgonen till tio på kvällen med rundbal att tugga på.
Inne har vi ingen utfodring annat än en liten lockgiva kraftfoder vid insläpp.
Måste de stå inne längre på grund av väntan på hovslagare eller extremt väder, utfodras de förstås inne, men då brukar de oftats bara klampa omkring i maten och skita på den.
Hönät är då att föredra i såna lägen...
 
Sv: Fri utfodring?

Hur mkt ska man då ge dem per dag för att det ska
räknas som fri tillgång?

Hur länge räcker en rundbal? eller hur många kg på morgon
samt kväll?
 
Sv: Fri utfodring?

Fri tillgång innebär ju just fri tillgång, alltså att maten finns där hela tiden och hästen kan äta när den vill.

Så du får prova dig fram och se hur mycket du behöver ge din häst, de äter ju olika mycket.
 
Sv: Fri utfodring?

Med fri tillgång skall det finnas hö/silage tillgängligt dygnet runt, såväl inne som ute. Hur mkt de äter är högst individuellt. Hos oss går det åt ca 70-80kg/dag åt 3 hästar + en d-ponny. Är det kallt så går det åt mer, ca 100...
 
Sv: Fri utfodring?

ja för dem som hade hand om hästarna fungerade det säkert perfekt, men hästarna var nog mkt hungriga under resten av dygnet när de inte hade mat. Iförhållande till sin storlek har hästar mindre magsäck än vi,. dvs du och jag klarar oss bättre på att äta stor mängd mat sällan, än hästen. Prova själv att äta en gång om dagen. Du dör inte, men det är inte särkilt bekvämt.

Dessutom har hästar väldigt känslig bakteriaflora i magen som är nödvändig för att bryta ner fodret (bla cellulosafibrer, dessa bryts ifs ner i tjocktarmen bla) som börjar dö ut redan efter att magen varit tom i några timmar.
 
Sv: Fri utfodring?

Om det är fri tillgång du menar så är det som det låter, hästen har tillgång till hö/silage dygnet runt. Hästar äter runt 18 timmar om dygnet. Inte så att dom står och trycker i sig mat hela tiden utan, hästar äter för att hålla värmen när det är kallt och som sysselsättning vilket som en annan skrev minskar stress.
 
Sv: Fri utfodring?

Men om hästen går på fri tillgång borde väll inte detta
problem uppstå? med att de går och är hungriga?
Då är de ju som tidgare nämt i denna tråd sysselsatta
hela dagen samt har maten tillgänlig hela tiden.

Finns det ngn som helst annan bieffekt med fri tillgång
än att de kan bli runda om magen?
 
Sv: Fri utfodring?

ja för dem som hade hand om hästarna fungerade det säkert perfekt, men hästarna var nog mkt hungriga under resten av dygnet när de inte hade mat. Iförhållande till sin storlek har hästar mindre magsäck än vi,. dvs du och jag klarar oss bättre på att äta stor mängd mat sällan, än hästen. Prova själv att äta en gång om dagen. Du dör inte, men det är inte särkilt bekvämt.

Dessutom har hästar väldigt känslig bakteriaflora i magen som är nödvändig för att bryta ner fodret (bla cellulosafibrer, dessa bryts ifs ner i tjocktarmen bla) som börjar dö ut redan efter att magen varit tom i några timmar.

Men om hästen går på fri tillgång borde väll inte detta
problem uppstå? med att de går och är hungriga?
Då är de ju som tidgare nämt i denna tråd sysselsatta
hela dagen samt har maten tillgänlig hela tiden.

Finns det ngn som helst annan bieffekt med fri tillgång
än att de kan bli runda om magen?
 
Sv: Fri utfodring?

Men om hästen går på fri tillgång borde väll inte detta
problem uppstå? med att de går och är hungriga?
Då är de ju som tidgare nämt i denna tråd sysselsatta
hela dagen samt har maten tillgänlig hela tiden.

Finns det ngn som helst annan bieffekt med fri tillgång
än att de kan bli runda om magen?

Jag tror att heidi maria menade det som du skrev först om att hästarna blev fodrade ca 1 till 2 gånger om dagen.

Jag vet ingen annan nackdel då än att dom kan bli lite runda om magen. Hästar som aldrig gått på fri tillgång kan till en början äta väldigt mycket, men dom brukar lugna ner sig efter ett tag.
 
Sv: Fri utfodring?

Våra hästar står på fritillgång på hösilage dygnet runt. Har en stor bal i hagen + att dom har varsitt hönät fullt på natten (ca 13 kg). Dom får även kraftfoder 3 gånger om dagen.
Det jag tycker är bra med att fodra så ute i hagen är att man inte behöver passa en massa fodringstider och hästen kan äta när den behöver och inte anpassa det efter när vi tycker dom är hungriga. Det blir inget strul heller att dom själ högar av varandra eller motar undan någon stackare.
Det behövs inga "speciella verktyg" du kan ställa balen direkt på backen eller i en ställning så den kommer upp en bit.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: Sesca
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp