Fri tillgång

_Runaway_

Trådstartare
Till hösten ska vi börja med fri tillgång på grovfoder till hästarna. Det löser problemet med att passa fodringstider under dagen, men framförallt gör vi det för att öka trivseln och hälsan för hästarna. Men vi har aldrig haft det förut så det finns lite frågor.
Det gäller fyra hästar (en shettis, två D-ponnyer och ett varmblod). Går det ens att ha dessa fyra tillsammans på samma grovfoder? Min d-ponny är ganska svårfödd så han är nog inget problem, men jag tänker på shettisen, tror ni det blir helt fel?
Vi har tidigare haft småbalshösilage (40-50kg) när vi gett uppvägd giva (runt tio kilo per dag för alla utom shettisen som fått mycket mindre). Ska vi fortsätta med den storleken tycker ni? Nästa steg hos vår leverantör är balar på 380 kilo och den bör ju inte gå åt tillräckligt fort.

och slutligen, hur mycket ska man räkna på att de äter? Såklart svårt att ge en exakt siffra, men någonstans måste man ju kunna uppskatta mängden så man kan beställa av leverantören..

Sv: Fri tillgång

Lite svårt när man inte vet ts?

Men bra mkt mer än 10 kg borde dom ju äta iaf.
Kanske inte shettisen då :p

Jag skulle iaf räkna med minst 15 kg/häst på dom större om det var torrt hösilage.

Ja, det går att ha alla dessa på samma foder.
Shettisar behöver lika bra grovfoder som vilka andra hästar som helst! Nästan att det är ännu viktigare på shettisarna, eftersom det är jättesvårt att komplettera upp proteinmängden i deras foderstater om grovfodret har lågt proteinvärde, eftersom man har så små fodermängder att bolla med.

Jag har haft fri tillgång till bra hösilage för mina pållar - halvblod, fullblod och shettisar - de senaste vintrarna och det har funkat jättebra!

PICT1653.jpg

Senast ändrad:

Det går fint , du kn nog räkna med att dom lär käka runt 40kg om dygnet ..kan vara 50kg oxå mera i början sen stabiliserar dom sej .
Om shettisen överäter o blir jätte fet så kanske den kan gå med munkorg några timmar då o då?
Vi har haft en salig blandning hästar på fri tillgång i många år utan problem alls.

Jag ser inga problem med att ha samma grovfoder till dessa hästar! Har det själv så.Dom äter en del första dagarna men sen lugnar dom sig.Har dom bara tillräckligt stor hage så går dom hellre och letar gräs än äter hö.Nu har jag mina hästar inne på natten ca 8 timmar vintertid trots stor lösdrift,för att dom har så olika behov av kraftfoder.Så jag reglerar fodermängden då.De fetaste får ganska lite hö på natten och inget kraftfoder medans de svårfödda får mer.

Mina shettisar gick på så gott som fri tillgång på hösilage i vintras, de pillade i sig ca 10kg var/ dag. Hade en TS på 61

Senast ändrad:

I vår lösdrift åt de i genomsnitt 18kg/häst. Blandat nordsvensktravare, arabkorsning mm.
Se till att de lågrangade också får i sig. Det var ett problem i början när min annars väldigt glupska häst kom in på nytt ställe, lösdrift- han blev bortsjasad från maten hela tiden. Så han gick ner sig lite. :( Sen blev det bättre efter ett par mån, då blev han lite rund istället.;)
Man kan binda upp dem 1 ggr/dag eller ta in i box för att ge ett mål kraftfoder. Då går det att reglera lite efter individen.

Kan säga att jag tycker fri tillgång är klurigt. Vi provade detta i vintras, men kanske var flocken för stor. 8 hästar var det, och vid insläpp var det rent livsfarligt ibland. De åt ju massor, och var alltså fulla av energi och dessutom inte hungriga vid insläpp. Så de rymde flera gånger och en gång blev pappa översprungen så han fick operera ansiktet. Det har aldrig hänt på 20 år, vi har aldrig haft problem vid insläppen förr.

I år kommer vi nog dela flocken i 2x4 hästar istället, kanske funkar fri tillgång bättre då. Men själv är jag tveksam såvida de inte går på lösdrift också.

Angående shettisarna ska det nog inte vara något problem.
Våra balar vägde 300-400 kg och gick åt på 2-4 dagar beroende på väder.

Kan säga att jag tycker fri tillgång är klurigt. Vi provade detta i vintras, men kanske var flocken för stor. 8 hästar var det, och vid insläpp var det rent livsfarligt ibland. De åt ju massor, och var alltså fulla av energi och dessutom inte hungriga vid insläpp.
Jag har ett par shettisdamer som inte brukar vilja gå in ens om de är hungriga, man kan få jaga dem länge i vår stora hage för att få dem att springa in - fånga dem är ett än mer omöjligt alternativ...
I vintras löste jag det genom att det alltid låg en skopa havre i deras krubbor (2 hg) när de kom in, det gjorde dem väldigt sugna på att gå in även om de stod och åt hela dagarna...

Jag har ett par shettisdamer som inte brukar vilja gå in ens om de är hungriga, man kan få jaga dem länge i vår stora hage för att få dem att springa in - fånga dem är ett än mer omöjligt alternativ...
I vintras löste jag det genom att det alltid låg en skopa havre i deras krubbor (2 hg) när de kom in, det gjorde dem väldigt sugna på att gå in även om de stod och åt hela dagarna...

Så gör jag också, alltid en morot eller ett äpple eller lite skrammel i krubborna. Blir någon av hästarna för tunn kan man ta in och ge den lucern

Det är bara fri tillgång som gäller för min, har alltid stått på box innan men i vinter blir det att testa lösdrift.
Han har dock aldrig varit ett problem vid utsläpp eller intag.

Våra kommer stå inne i box på nätterna som vanligt så det blir inga problem med att reglera varje kraftfodermängd osv.

TS ligger på 60 %. Om man beräknar 15 kg per häst ch dygn, tror ni jag får ett hyfsat medelvärde då? Shettisen borde ju äta lite mindre, medan mitt varmblod äter mer. Eller är det inte så enkelt :angel:

Men hur glupska har de varit innan då?
Min förra häst skulle lätt fått i sig 20 kg hö om dagen om hon fick som hon ville. :cool:

Om de stått utan mat länge med 10 kg ransonerat, så kanske man måste räkna på ännu mer än 15.

Shettisen BORDE nog äta mer än vblet annars ser den nog inte så fin ut i hullet längre.. :devil:

Det är bara storhästar så det väntade gott om mat och hö i boxarna, men inte ville de gå in för det. Man fick alltid hämta dem och lagom vid grinden kom alla samtidigt och skulle tränga sig ut, men de skulle inte in i stallet. Varje chans de fick skulle de springa till skogs/spränga staketet.

Så fort vi slutade med fri tillgång upphörde detta. Jag tyckte dock det blev för rörigt med 8 hästar i samma hage, kommer dela upp dem i vintern. Det hade säkert en bidragande faktor, så kanske prövat vi fri tillgång även i år. Det är ju att föredra tycker jag!

Jag tror nog att de funkar bra att ha alla på samma grovfoder. Och som du säger så kommer de ju in på natten och då kan du ju reglera lite mer till de lättfödda om det skulle behövas!

Sen hur stor mängd det kan gå åt. Första dagarna/veckan kommer det nog gå åt rätt mycket innan de lärt sig att maten inte försvinner. Men sen lugnar de sig och pillar med annat.

Räkna med att de äter 3 kg ts/100 kg häst sen när de lugnat sig. Mer borde de inte äta. Men man vet aldrig:D

Alltså så borde de inte äta mer än (gissar på ungefärliga vikter):

Varmblodet (500 kg): 25 kg
D ponny (400 kg) *2: 20 kg var
Shettis (200 kg): 10 kg

Så ungefär 75 kg/dag.

Sen vet jag inte hur glupska eller petiga dina är med maten men det kanske är ett rätt bra mått? Och det känns alltid bra att räkna lite i överkant än tvärt om tycker jag!

Såg nu att jag skrev med fel nick men det är skitsamma:D

Senast ändrad av en moderator:

Exakt så gör jag med, alltid något i krubban.

Och nu har jag inte (tyvärr) fri tillgång längre, men täta fodringar ute. Dvs inga vrålhungriga hästar som ska in. Dvs lugna intag (och utsläpp för den delen).

Däremot måste man ha 'korridor', annars rymmer de och tar sig en tur på byn ;)

Det kommer säkert att gå jättebra. När man ger i fri tillgång ser man också (ännu) tydligare hästarnas rangordning, vilken både kan bli ett problem och vara en del av lösningen. Att ha åtta hästar tillsammans ger ju också problem med att alla ska komma åt - om man inte har något fiffigt system för det. Har man foderhäck exempelvis gäller det ju att se till att alla - och särskilt de som har störst behov- kommer åt att äta. En lättfödd typ som inte är så ranghög kan ju inte äta hela dygnet, även om den skulle vilja...

Räkna på om det ändå inte lönar sig att gå över på storbal. Beror förstås på priset, men denna vintern när småbalshö i princip inte existerat i våra trakter (och leverantörer av småbalsensilage är också sällsynt) har vi sålt storbalar ensilage till hästägare som har haft rätt få hästar. Det man gjort då är att man förstås bara öppnat en bal i taget - haft den stående i hagen och burit in från den till stallet på natten. De som räknade på det kom också fram till att de "hade råd" med lite spill. Framåt våren, när värmen kommer, blir det förstås knivigare.

Vi har sedan tidigare en väldigt bra leverantör av småbalshösilage. Det vi skulle kunna göra är ju att använda småbalar i övergångsperioderna (höst och vår), samt större balar på vintern när det är kallt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 081
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur