Fri tillgång

Sv: Fri tillgång

Nu måste jag få krångla till det här med nya frågeställnngar :angel:

Har ju tidgare frågat vad de kan peta i sig per dygn. Men jag skulle vilja omformulera mig till per DAG istället. Hästarna kommer ju inte gå ute dygnet runt. De går ute ungefär 10 timmar om dagen, så det intressanta är ju vad de kan hinna käka på den tiden, och sen får man reglera nattgivan själv.

Sen har vi då börjat diskutera detta med ianckorderingarna i stallet. Den ena D-ponnyn går nu på bete och är smällfet, han ser i princip dräktig ut. De fasade då inför hur han aldrig skulle kunna gå ner i vikt om han fick fri tillgång. Jag är dock av den tron att hästen, som ni nämnt tidigare, kommer lugna sig i sitt ätande när han inser att maten finns kvar. Men kan detvara en lösning att han får gå i en hage bredvid s'g en månad, på begränsad giva, för att sen gå över till de andra? För att ge honom en chans att gå ner i vikt och hejda sin enorma mage?

Om det fungerar med fritt till ponnyn beror ju på varför han är fet. Har han fått för mycket kraftfoder, eller har han ett väldigt lågt MJ.behov (är lättfödd?).

Tyvärr så de väldigt lättfödda, de äter i princip hur man än bär sig åt mer än de behöver. Även om de inte hetsäter utan äter säg 10 kg/dygn, så blir dessa 10 kg mer kalorier (MJ) än de behöver.

De som hetsäter brukar lugna sig, var de 'landar' är väldigt olika dock, man får mäta helt enkelt.

Men är problemet mkt lättfödd och att grovfodret är för energirikt, då går det hur man än beter sig inte med fritt till de invidierna. Kanske finns det någon mer trind som kan dela hage med ponnyn och få mer kontrollerad giva, eller äta ur någon form av begränsare (genom nät/galler etc?)?

Han höll sig i väldigt fint hull hela vintern på begränsad giva av vårat hösilage, som har en kvot på 6.5. Han har ätit åtta kilo per dag av det. Det är nu under betet som han har gått upp så mycket, på ett ganska kraftigt bete dessutom.

Då kan det ju fungera, om ni har ungefär samma MJ-värden per kilo foder i år, och han inte äter hejdlöst mycket mer. Prova =)

EN kort kommentar bara - mina shettisar minskade i hull i vintras när de hade fri tillgång till hösilage dygnet runt... (om än de inte tyckte att det som serverades inne på nätterna var något vidare gott...)
Men det vet väl alla att shettisar blir feta av att bara titta på mat, eller? :grin: (inte mina i alla fall)

alla pratar om mängd, men förutom det, vad ska man tänka på? mocka ut rester varje dag? hur gör ni om foderhäcken inte är tom? fyller man bara på hela tiden så blir väl hösilage dåligt på bara ett par dagar? ska man tömma i och under, på marken varje gång man fyller på?

När jag haft fritt så har jag fyllt på när det börjat ta slut. Då har jag tagit det lilla som är kvar i botten och lagt överst, och fyllt på med fräscht under.

Det blri inget direkt att städa här, de äter rent.

Han höll sig i väldigt fint hull hela vintern på begränsad giva av vårat hösilage, som har en kvot på 6.5. Han har ätit åtta kilo per dag av det. Det är nu under betet som han har gått upp så mycket, på ett ganska kraftigt bete dessutom.

Är ponnyn fet då eller bara bukig av allt gräset? Riktig fetma brukar ta en viss tid även för ponnyer att bygga upp. En del människor tittar bara på magen när de bedömer hästens hull och då kan det vara lätt att tro att den är fetare än den är.

Hur mycket en enskild häst får i sig vid fri tillgång beror mycket på flockens sammansättning, hästens plats i rangordningen, dess "naturliga" hungrighet och hur utfodringsplatsen är utformad.

Vi sätter in hela balar i foderhäck till avelsstona - en flock på 6-9 hästar. Ett par damer gillar att skräpa ner och sedan gödsla i det så vi får städa ofta. Det beror nog också på utformningen av foderhäcken. Det är viktigt att ingen ranghög häst kan vakta maten. I vintras fick vi sätta in två balar samtidigt och genast blev det lugn igen. Vi tar in var kväll och ger kraftfoder och hö efter behov - precis som andra sagt gör det insläppet enkelt och bra sätt att reglera fodergiva individuellt. Mycket svårt att säga hur mycket det går åt. Det man märker är att det går betydligt mer foder när det är kallt, men mellan 120-160 kg i veckan per häst , ts67. Vi tar eget foder och försöker pricka rätt protein/energikvot, för att behöva ge så lite kraftfoder som möjligt.Hade aldrig kunnat ge detta till en tävlingshäst! En stor fördel är när tanterna blir högdräktiga och inte kan äta så mycket åt gången håller de hullet mycket bättre då de kan pilla i sig sakta hela dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 081
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka