Fri tillgång.

F

feliand

Vi har börjat fundera på att skaffa fri tillgång på hö till våra två hästar, en shettis och ett varmblod.

Vi är lite osäkra. Lär sig hästarna äta regelbundet till slut?
Så dom alltså inte bara står och äter HELA tiden?

Vi hade tänkt att ställa ut en ensilage-bal.
Men förstörs inte höet om det står ute och regnar?

Kan man göra så att man på kvällen ger en stor giva som täcker några dagar framåt? (istället för att sätta ut en hel bal i taget alltså)

Sv: Fri tillgång.

Min erfarenhet är att det tar någon vecka, sedan äter de ungefär samma mängd varje dygn, lite variation beroende på vädret bara.

De vänjer sig. Möjligtvis kan jag tro att den "lilla" behöver mera motion, på lösdrift.

Jo, det är klart men han motioneras redan nu 6 dagar i veckan :) Kombinerar körning med ridning, löshopp, promenader, klättring och lite annat :)

Vi har börjat fundera på att skaffa fri tillgång på hö till våra två hästar, en shettis och ett varmblod.

Kan man göra så att man på kvällen ger en stor giva som täcker några dagar framåt? (istället för att sätta ut en hel bal i taget alltså)

Jag har en som äter konstant, och jag har löst det med att jag ger dom hö/hösilage två gånger om dagen och ganska snart lär man sig hur mycket dom behöver för att precis äta upp det. Jag har i stort sett inget spill och inte så mycket arbete.

Skulle jag ställa ut en bal så skulle det bli mycket svinn eftersom iaf mina plockar ut det gottaste ur balen och trampar ner resten. Och min ena skulle spricka..

Jag har 8 shettisar o en arab ihop (kommer en shettis till snart) o dom går på fri tillgång på hösilage vintertid, i början äter dom som galningar, men när de märker att maten inte tar slut brukar dom lugna sig. Har inte en vinter haft feta hästar, bara lagom fina i hullet. Iår ska jag för första gången ha några på lösdrift o dom får fritt dygnet runt. Jag kör ut en rundbal i hagen. När dom gick ihop alla så fick dom 2 rundbalar var 5te dag ungefär. Det kostar att ha många hästar :p

Jag har en som äter konstant, och jag har löst det med att jag ger dom hö/hösilage två gånger om dagen och ganska snart lär man sig hur mycket dom behöver för att precis äta upp det. Jag har i stort sett inget spill och inte så mycket arbete.

Skulle jag ställa ut en bal så skulle det bli mycket svinn eftersom iaf mina plockar ut det gottaste ur balen och trampar ner resten. Och min ena skulle spricka..

Jo, det är det vi är rädda för att vår lilla ska göra.
Vi gör precis som du nu, 2 ggr per dag med hö. Men då många tipsat om att det är bättre med fritillgång (och dessutom smidigare för oss som slipper cykla en halvmil till stallet varje morgon innan skolan för att utfodra!) gör ju att man undrar om det skulle funka :)

Just nu äter våra hästar tillsammans 1 och en halv bal i månaden. (varmblodet äter 8 kg/per och shettisen 4 kg/dag + kraftfoder osv. självklart, men jag tar bara upp hö:et nu.)
Så räcker det med samma mängd balar på en månad på fritillgång så är det väll inget att oroa sig över, då är det väll bara att fortsätta?
Vi vill verkligen ha fri tillgång eftersom det ger hästarna det tuggbehovet de behöver :)

4 o 8 kg hösilage är alldeles för lite grovfoder för dom hästarna.

Du får nog dubbla ransonen minst.
Mina shettisar äter ca 10kg hösilage/dag o araben runt en 15-20kg.
Min fd vbl travare på 165cm åt minst 30kg hösilage/dag. Ts på 71%

Fast det märkliga tycker jag är när folk undrar om hästen kommer äta jämt..Hästar äter av naturen nästintill jämt. Ca 18 timmar /dygn på ett ungefär. Varför skulle det egentligen vara så hemskt undrar jag ? ska man ha fri tillgång så spelar det väl mindre roll om man som människa anser att hästen står i höhögen och tycks äta jämt. Är ju bara ett helt naturligt beteende.

tyckte 8 kg lät lite för varmblodet, mitt varmblod på 156 cm åt minst 20 kg hösilage per dag med TS på 68 %. Han gick då på fri tillgång i hagen och fick 8- 10kg under natten, då var det precis så att han åt upp allt...
Så nog tror jag de kmr sätta i sig mer än 1 ½ bal i månaden...

Jag ger just nu HÖ. Inget HÖSILAGE. 8 kg passar henne utmärkt, annars hade jag väll ändå aldrig gett henne så lite?
Jag vill knappast plåga henne så kom inte och säg att ja ger för lite nu, för ni känner inte min häst. Hon har alltid ätit 8 kg/dag och shettisen kan äta max 4 kg/dag annars blir det för mycket för honom.

Försök håll er till ämnet, jag frågade om de åt konstant osv. Inte om mitt hö räckte att ge det jag ger nu. Dom får EXAKT vad dom behöver. Hade jag gett shettisen 10 kg i HÖ så hade han spruckit och fått fång några gånger om.

Senast ändrad av en moderator:

tyckte 8 kg lät lite för varmblodet, mitt varmblod på 156 cm åt minst 20 kg hösilage per dag med TS på 68 %. Han gick då på fri tillgång i hagen och fick 8- 10kg under natten, då var det precis så att han åt upp allt...
Så nog tror jag de kmr sätta i sig mer än 1 ½ bal i månaden...

Som det är nu äter dom 1 ½ bal i månaden och det räcker.
Och återigen ger jag HÖ och INGET HÖSILAGE!

8kg hö ändå för lite för ett varmblod, det är lagom mängd för en d-ponny.
4kg för en shettis är i minsta laget, men fungerar om den inte arbetar nått
Hästar får inte fång av hö.

Ja inte vet jag folk verkar ju vara rädda för grovfoder så... Jag vet att dina hästar äter hö, och hö har en ts på 84 %, jämförde det med mitt hösilage som hade ts på 68 %. Men om hon alltid har ätit 8 kg hö, hur vet du då inte att hon skulle äta upp tex. 10 kg ? Varmblod brukar väl inte vara så extremt lättfödda precis, så tror lugnt hon skulle kunna äta mer hö, förstår om man inte kan ge en shettis hur mkt hö som helst, kan man ju inte göra med vissa hästar. Men jag tkr iaf man ska försöka ge så mkt som möjligt utan hästarna blir tjockare av det. För hästarna är gjorda för att äta större delen av dygnet. Jag provar iaf hellre att ge hästen t.ex. 10 kg ett tag och ser om den kan äta det utan att bli tjockare än att antar att den bara kan äta 8 kg... Vet ju inte hur du har gjort men...
Sen skrev jag oxå med tanke på att det var just fri tillgång du frågade efter, att jag tkr att det är lite med 8 kg hö och att jag därför tror att de kommer äta mer när de får fri tillgång... Och får äta så mkt de vill.
Sa aldrig att du skulle ge shettisen 10 kg hö heller så...

om du ska ge silage så håller inte balen så länge att det räcker att ge 1 1/2 bal/mån. det bör gå åt på högst en vecka, ibland inte ens så länge (beroende på temperatur ute).

är det hö du avser så blir förmodligen det oxå dåligt av fukten/regnet om det ligger ute i flera veckor. sporer som orsakar bronkit och ev. kolik.

dom flesta hästar lugnar ner ätandet efter ett tag (men undantagen bekräftar reglen) viktigt att hagen är stor och varierande samt att hästarna rör sig tillräckligt (stimulerar varandra i hagen) s¨å dom inte bara står och äter.

vi har 2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar ihop på fri tillgång och här fungerar det bra även om D-ponnyn och ena shettisen har lätt för att lägga på sig (och äter hysteriskt i början)

här går en rundbal på 5 dagar, betydligt mer än när dom stod stallade men alla är fortfarande i fint hull.

Hästen är gjorda för att äta i stort sett jämnt, som någon skrev 18h/dygn ungefär.
Däremot ska de inte slänga i sig hö, därför är det bättre med någon form av höhäck så de kan äta när de vill, men sakta.

Våra har en med galler så de får dra ut hö genom hålen, det gör att framförallt nordis inte slänger i sig hö.

En ensilagebal av normal storlek tar för lång tid att äta upp för två hästar. Den blir dålig innan den hunnit ta slut. Inte bra!!! Du skulle ju kunna köpa småbal (alltså typ 50-kilosbalar) så skulle det funka. Tak över fodret är absolut att föredra också. Hö blir fuktigt och dåligt om man inte skyddar det ordentligt med tak eller liknande. Kanske ska du gå någon sorts mellanväg och fortsätta ge hö, men i höhäck med tak och kanske fylla på en gång per dygn. Kan det vara något kanske...?

Jag håller med dig... Småbal skulle nog vara att föredra. Hos oss går en rundbal a 400-450 kg åt på 5-7 dagar, åt 4 vuxna hästar. Just nu går 8 hästar ihop av olika åldrar och raser, dock inga ponnys, och två rundbalar går åt på en vecka.

Jag var orolig att min nordis skulle äta alldeles för mycket men de står inte där hela dagarna utan de betar fortfarande mkt av det gräs som finns, även om det nog inte innehåller så mkt längre. De vilar, leker, pillar bland buskar och träd.

Jo, det är det vi är rädda för att vår lilla ska göra.
Vi gör precis som du nu, 2 ggr per dag med hö. Men då många tipsat om att det är bättre med fritillgång (och dessutom smidigare för oss som slipper cykla en halvmil till stallet varje morgon innan skolan för att utfodra!) gör ju att man undrar om det skulle funka :)

Just nu äter våra hästar tillsammans 1 och en halv bal i månaden. (varmblodet äter 8 kg/per och shettisen 4 kg/dag + kraftfoder osv. självklart, men jag tar bara upp hö:et nu.)
Så räcker det med samma mängd balar på en månad på fritillgång så är det väll inget att oroa sig över, då är det väll bara att fortsätta?
Vi vill verkligen ha fri tillgång eftersom det ger hästarna det tuggbehovet de behöver :)

Russet jag har här äter 8-10kg hö/dag, hon är 1½år bara. Så får dom fri tillgång så äter dom ju mera, men det är ju det som är lite meningen. Mina går på lösdrift och har fri tillgång på havrehalm inne med.

Ska du ha helt fri tillgång så behöver du någon form av häck, så dom inte trampar ner höet och sen försöker äta det, då har du en botulismrisk och att hästarna kan bli mycket sjuka av det ruttnande höet. Du kommer att få högre hökostnad på fri tillgång, då dom kommer att äta mer och det blir mera spill. Men däremot så gör inte hästarna så mycket så kommer dom inte att behöva kraftfodret alls. Hö är billigare än kraftfoder så kanske går det +-0.

Att jag inte kan helt fri tillgång på en av mina är för att hon varit utan mat och äter allt som går att äta.. Det finns inte någon botten på henne.. Men hon börjar lugna sig nu när jag haft henne i 2år så snart kanske det går.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar